Welke shopping cart is de beste? Kennis.Shop, Plug & Pay, Autorespond of Moneybird

Als online ondernemer heb je maar 1 taak en dat is een zo hoog mogelijke conversie realiseren met je website. In gewoon Nederlands is dat -> zoveel mogelijk verkopen. Dat begint uiteraard met de juiste producten en/of diensten aanbieden. Als je dat niet hebt kun je meteen wel stoppen.

Maar daarna komt de techniek: je wilt dat jouw klanten graag winkelen in je webshop en dat er een fijne, eenvoudige en vooral ook vlotte check-out volgt. Die check-out noemen we ook wel de shopping cart. Maar welke shopping cart is de beste en levert jou de meeste verkopen op?

In dit artikel leg ik uit wat een shopping cart is, waarom het hebben van een goede shopping cart belangrijk is en welke shopping carts op dit moment het best zijn. 

Wat is een shopping cart?

Een shopping cart is het winkelwagentje van de webshop. Het beste voorbeeld vind ik altijd bol.com. Je kiest producten en aan het eind reken je af. Dat afrekenen doe je in een shopping cart.  Het is dus de software die van een website een webshop maakt. Het is de stap die winkelen en kopen met elkaar verbindt.

Een winkelwagentje zorgt ervoor dat klanten producten kunnen selecteren, bekijken, wijzigen, artikelen toe kunnen voegen en de artikelen uiteindelijk kopen. Als de klant wil afrekenen zorgt het winkelwagentje dat alle informatie correct wordt verzameld en geeft het een overzicht van de totale bestelling en de kosten.

Waarom wil je de beste shopping cart voor je webshop?

Vertrouwt de klant het niet of gebeuren er allemaal rare en onverwachte dingen. Dan zijn ze weg. Bestellen ze de producten liever ergens anders. Goede winkelwagensoftware is dus onmisbaar voor een hoge conversie en het succes van de webshop. 

Maar wat is dan de beste shopping cart voor je webshop? 

Verschillende soorten shopping carts

Als je een online winkel hebt dan maak je gebruik van een shopping cart oftewel winkelwagentje. Je ziet wel eens webshops waar je moet mailen om iets te bestellen, maar dat is echt niet meer van deze tijd.

Er is wel een verschil tussen een kleine webshop en een grote webshop. Bol.com met weet-ik-het-hoeveel-duizenden producten heeft andere software nodig dan bijvoorbeeld ik, met maar een paar producten.

Ik verkoop alleen maar online trainingen en diensten. Die zijn altijd op voorraad en feitelijk zitten hier geen toeters en bellen aan. Iemand drukt op de knop, vult zijn of haar gegevens in en rekent af. En vervolgens gaat de automatische koppeling aan de slag om de dienst ook daadwerkelijk te leveren.

Bol.com heeft echter te maken met een startpagina, de etalage, productpagina’s, categorie-pagina’s, zoekpagina’s, het verzamelen van de aankoopgegevens en het doorlinken naar de betaalpagina. Ook ondersteunende functionaliteiten zoals voorraadbeheer, orderbeheer en marketing- en promotietools kunnen worden gekoppeld aan de shopping cart.

De keuze voor de juiste shopping cart hangt af van de grootte van de webshop, wat en wie je wilt bereiken, of er al website is, het budget en je technische kennis. Als je dat weet zijn er 2 soorten winkelwagentjes waar je uit kunt kiezen: gehoste en zelf-gehoste winkelwagentjes.

Gehoste of zelfgehoste shopping cart

Een zelfgehoste winkelwagen is door de online onderneming zelf gemaakt. Ik ga er van uit dat bijvoorbeeld bol.com dit heeft gedaan. Logisch, want zij willen een volledig aanpasbare winkelwagenoplossing die op de server van de webshop draait. Je bent dan vrij om de winkelwagen te bouwen helemaal naar je eigen wensen en behoeftes.

Maar je snapt natuurlijk wel dat dit een dure oplossing is waar je ook de nodige expertise zelf voor in huis moet hebben. Ik ga er van uit dat jij als lezer dit niet hebt. En het is ook niet nodig. Waar wij (in ieder geval ik) voor kiezen is de gehoste winkelwagen. Want daar heb ik een paar mooie opties voor.

Gehoste winkelwagentjes zijn kant-en-klare oplossingen die worden beheerd door het bedrijf dat ze heeft gemaakt. Deze shopping carts bieden namelijk alle tools die nodig zijn om een ​​online winkel te runnen. Het is een kwestie van installeren, wat gegevens invullen en je kunt direct beginnen met verkopen.

Het voordeel dat er niet veel technische kennis nodig is om een ​​online winkel met een gehoste winkelwagen op te zetten. Het nadeel is dat je niet erg flexibel bent om alles naar je eigen hand te zetten. Je zult het moeten doen met de mogelijkheden die je geboden worden. Ik laat je zien dat dit helemaal niet erg is, want je kunt zulke mooie afrekenpagina’s maken. En ook al zijn ze niet zo flexibel als een compleet eigen shopping cart, je kunt wel degelijk je eigen ik laten zien.

Optimaliseren van de betaalpagina

1 op de 5 kopers begint wel aan het afrekenproces, maar voltooit de transactie niet. Kortom, deze klant is bezig om een bestelling bij je te plaatsen en doet het uiteindelijk toch niet. Zo zonde.

Er zit een hele psychologie achter shopping carts over hoe je ervoor kunt zorgen dat zo veel mogelijk mensen wel het complete proces doorlopen.

Welke fouten kun je maken:

  • Veel te veel informatie vragen;
  • Dat er onverwachte dingen gebeuren waardoor je bezoekers het niet meer vertrouwen (bijvoorbeeld dat de afrekenpagina dusdanig anders is dan de website dat je bezoeker denkt dat ze niet naar een juiste pagina zijn geleid);
  • Mensen snappen niet wat ze precies moeten doen en stoppen dan;
  • Ze gaan alsnog twijfelen omdat ze geen bevestiging meer zien (dit kun je bijvoorbeeld ondervangen door de voordelen van je product of dienst nog een keer te laten zien of door reacties van blije klanten te vermelden);
  • Ze vinden geen bewijs dat jij te vertrouwen bent (dat kun je ondervangen door bijvoorbeeld een keurmerk te hebben);
  • Dat het veel te lang duurt. Je drukt op de knop om te betalen en het zandlopertje blijft maar draaien en draaien en draaien. Je bent het beu en je gaat weg.

Dit soort fouten wil je voorkomen en dat kan met de 4 shopping cart-leveranciers die ik voor je geselecteerd heb. Het zijn:

Laten we meteen starten met topper nummer 1.

Shopping Cart van Kennis.Shop

Kennis.Shop is een relatief nieuwe speler op de markt, maar dat biedt grote kansen. Ze hebben toch een beetje afgekeken bij de grote spelers en hun best practices meteen ingevoerd.

Is Kennis.Shop betrouwbaar?

De tijd zal het leren, maar ik geloof erin. Ze zijn zo druk met steeds weer verbeteringen door te voeren en ik krijg zeer regelmatig mails dat er weer iets ontwikkeld is dat ons als klant helpt.

Wat zeggen ze zelf:

We vragen om een kleine bijdrage van 0,17 cent per succesvolle verkoop om onze hosting, beveiliging en emails naar jouw klanten te dekken.

€0,29-0,35 of een % variabele Stripe transactiekosten voor de betaalmethode die jouw klant kiest zoals bijv. iDeal (€0,29), SEPA & Bancontact (€0,35), etc. Dit is even duur of goedkoper dan bij Mollie.

Je betaalt dus nooit wanneer je niets verkoopt.

Bij Kennis.shop heb je geen onverwachte kosten. Dat is onze belofte.

Hoe lang bestaat Kennis.Shop al?

Kennis.Shop is in 2022 in de lucht gekomen, toen was het de allereerste mogelijkheid om dit betaalsysteem te kopen. Waarschijnlijk waren de oprichters al langer aan het bouwen, maar in 2022 zijn de eerste klanten aangehaakt.

Ja, dat is nog relatief kort, maar dat heeft ook voordelen. Het is dus nog een start-up die keihard aan de weg timmert om een platform te worden dat bestaansrecht heeft. Ze zijn ook nog flexibel, dat merk je. Als meerdere mensen graag een bepaalde tool willen (en de oprichters zijn het er mee eens) dan komt ie er.

Kortom: voor mij is dit zo’n once in a lifetime kans om in te stappen voor een mega-lage prijs en te voorkomen dat je ooit maandelijkse fees moet gaan betalen. Geen idee wanneer jij dit leest, maar ik heb mijn lifetime toegang nog voor een eenmalige prijs kunnen kopen. Blij mee!

Prijs Kennis.Shop

Op dit moment kun je een lifetime licentie kopen voor 349 euro, maar dit verandert met de dag. En het gaat alleen maar omhoog. Dus now is the time. De allerbeste tijd was op het moment dat ze startten, de tweede beste tijd is nu.

Wie zijn de oprichters van Kennis.Shop?

Ik stel ze even aan je voor en laat ze zelf vertellen wie ze zijn en waar ze voor staan.

Parsifal Tritsch (1990)

Werkt online als kennis ondernemer sinds 2013.

Als Social Media Marketing expert creëerde hij winstgevende campagnes voor kennis-ondernemers over de hele wereld. Hij lanceerde verschillende succesvolle marketing cursussen en verkocht zijn eerste marketing bedrijf in 2017.

Met kennis.shop wilt hij (locatie onafhankelijk) ondernemen nog toegankelijker en leuker maken.

Meest gewaardeerde skill: Parsifal geeft je een waterval aan creatieve manieren om jouw resultaten te maximaliseren.

Kars Hamstra (1995)

Werkt online als kennis ondernemer sinds 2016.

Als analytische, tech-minded marketing expert hielp hij ondernemers over de hele wereld om de meest complexe marketingprocessen op te zetten, te optimaliseren en te automatiseren.

Met kennis.shop wilt Kars 100.000 ondernemers helpen om tijdrovende processen te automatiseren, zonder dat zij hier duizenden euro’s voor hoeven te investeren.

Meest gewaardeerde skill: Wanneer iedereen duizelig wordt van technische complexiteit creëert Kars overzicht en een oplossing die altijd werkt.

Hoe ziet een betaalpagina van Kennis.Shop eruit?

Kennis.shop shopping cart

Met de shopping Cart van Kennis.Shop kun je zelf bepalen wat jouw potentiële kopers wel en wat ze niet zien.

  • Je wilt uiteraard wel uitleg geven over het product wat gekocht wordt en dat staat linksboven op je betaalpagina.
  • Wat zijn de voordelen? Die mag je vermelden, maar hoeft niet. Ik zou het overigens wel doen!
  • Heb je al aanbevelingen? Zou ik ze zeker vermelden. Heb je ze niet, dan kun je ze ook net zo makkelijk weglaten door het gewoon niet in te vullen.
  • FAQ’s oftewel Veelgestelde Vragen. Er is niets zo vervelend om als je nog een vraag hebt, dat je dan de Shopping Cart moet verlaten. En soms betekent dat ook dat je alle ingevulde informatie kwijt bent. Om te voorkomen dat je je potentiële klant daarmee vermoeit, heb je hier de mogelijkheid om veelgestelde vragen te beantwoorden. Kunnen ze daar meteen kijken en hoeven ze de betaalpagina niet te verlaten.
  • Rechtsboven staat de prijs en je kunt hier een van-voor prijs van maken. Hoeft niet.
  • Het kassakoopje. Dit is een hele makkelijke manier om je omzet meteen te verhogen. Als je een kassakoopje hebt dat echt gewild is dan kunnen jouw kopers dit meteen even meepakken.
  • En dan rechtsonder natuurlijk het afrekenen zelf. Ook hier bepaal jij wat daar allemaal getoond wordt.

Conclusie en eigen ervaring Kennis.Shop

Deze mannen zitten nog in de beginfase met hun systeem, maar ze timmeren keihard aan de weg. Wat er nu staat is al supermooi en handig en hier kun je prima mee uit de voeten als betaalpagina. En er wordt hard gewerkt om nog veel meer mooie features klaar te zetten. Een kans dus om voor weinig geld in te stappen en mee te liften op de ontwikkeling van Kennis.Shop.

Kortom: een cleane, betrouwbare en nette betaalpagina waar je klant vertrouwen door krijgt. Minder is meer in dit geval.

Shopping Cart van Plug & Pay (oftewel Plug and Pay)

Ik heb de lancering gezien, volgens mij in 2017. Toen startten Tonny en Martijn met deze software en toen kreeg je een megadeal als founding member. Ben ik helaas niet op in gegaan, want Plug & Pay bleek een blijvertje.

Is Plug & Pay betrouwbaar?

O zeker wel, Plug & Pay is een zeer betrouwbaar platform waar een heleboel grote namen zich bij aangesloten hebben. En als je alleen al kijkt naar hoeveel verkopen deze shopping cart in een jaar heeft verwerkt, dan zie je meteen dat dit een grote speler is.

In 2021 zijn er maar liefst 1,3 miljoen bestellingen geweest via Plug & Pay betaalpagina’s met een totale waarde van 114,3 miljoen euro.

Dus.

Plug & Pay is inmiddels al zo groot geworden dat er een compleet team van 16 man voor aan het werk is. Dat helpt. Dit zijn geen eenpitters (wat Kennis.Shop op moment van schrijven eigenlijk nog wel is). Het maakt je veel minder kwetsbaar als er 16 mensen in je team zitten. Plus je hebt voor de verschillende onderdelen experts, terwijl eenpitters het toch een beetje zelf uit moeten zoeken.

Hoe lang bestaat Plug and Pay al?

Zoals ik in de introductie al schreef is Plug & Pay volgens mij in 2017 gestart. Heel kleinschalig en alleen met mensen die er op dat moment vertrouwen in hadden. Als die mensen gebleven zijn dan zijn dat de lucky ones. Die mochten voor een vaste prijs lifetime toegang als ik het me goed herinner.

Dat is nu niet meer.

Tarieven Plug & Pay:

Op dit moment gelden de volgende tarieven:

Lite: € 15,- per maand:

  • Betaalpagina templates
  • Kassakoopjes
  • Facturen en exports
  • Max. 3 producten
  • Max. 3 checkouts
  • Max. 50 transacties per maand

Premium: € 59,- per maand

Alles uit Lite, plus:

  • One-click-upsells
  • Abonnementen
  • Betalen in termijnen
  • Kortingscodes
  • A/B testen
  • Onbeperkt producten
  • Onbeperkt checkouts
  • Eigen domein
  • Incl. 500 transacties
  • Premium support

Ultimate: € 125,- per maand

Alles uit Premium, plus:

  • Affiliate systeem
  • Affiliate marketplace
  • Incl. 2500 transacties per maand

En dit is dan dat je per maand betaalt. Kies je voor jaarbetaling dan krijg je korting. En even voor de zekerheid, de prijzen zijn exclusief btw.

Wie zijn de oprichters van Plug & Pay?

De oprichters van Plug and Pay zijn niet de minsten. Het zijn Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren. Die mannen hebben al zoveel ervaring en al menig winstgevend bedrijf uit de grond gestampt.

Ze zijn niet alleen goed in betaalpagina’s maar ook in de psychologie achter verkopen. En marketing. En hoe je de techniek achter de schermen regelt. Kortom: ze bieden een totaalpakket voor online ondernemers en Plug & Pay is daar een klein stukje van.

Hoe ziet een betaalpagina van Plug & Pay eruit?

Plug & Pay shopping cart

Met de shopping Cart van Plug & Pay kun je zelf bepalen wat jouw potentiële kopers wel en wat ze niet zien. En het is aan jou op welke plaats je bepaalde informatie zet op de betaalpagina.

  • Je wilt uiteraard wel uitleg geven over het product wat gekocht.
  • Wat zijn de voordelen? Die mag je vermelden, maar hoeft niet. Ik zou het overigens wel doen!
  • Er is zelfs plaats voor een video. Dus mocht je verwachten dat dit helpt om kopers over de streep te trekken dan kun je die toevoegen.
  • Heb je al aanbevelingen? Zou ik ze zeker vermelden. Heb je ze niet, dan kun je ze ook net zo makkelijk weglaten door het gewoon niet in te vullen.
  • In de shopping cart staat uiteraard de prijs en je kunt hier een van-voor prijs van maken. Hoeft niet.
  • Het kassakoopje. Dit is een hele makkelijke manier om je omzet meteen te verhogen. Als je een kassakoopje hebt dat echt gewild is dan kunnen jouw kopers dit meteen even meepakken.
  • En dan natuurlijk het afrekenen zelf met alle garanties van veiligheid die je hier bij kunt geven. Ook hier bepaal jij wat daar allemaal getoond wordt.

Conclusie en eigen ervaring Plug & Pay

Plug & Pay is onderdeel van IMU en dat is een groot voordeel van deze tool. Er zit een flink bedrijf achter, met een grote groep professionals die niet alleen alles weten over shopping carts en betaalpagina’s, maar die ook expert zijn op het gebied van marketing. Die een grote achterban hebben met een community en die een berg met content hebben liggen, daar word je helemaal hyper van. En als kers op de taart hebben ze Plug & Pay, een cleane, betrouwbare en nette betaalpagina waar je zoveel mogelijk positieve psychologische triggers inbouwt. Zodat jouw potentiële klant ook daadwerkelijk afrekent.

Shopping Cart Autorespond

Autorespond is een Nederlands bedrijf dat een gat in de markt zag. Ze zagen dat de aanbieders van software óf een autoresponder (tool voor e-mailmarketing) óf een shopping cart aanboden, maar eigenlijk nooit allebei tegelijk. In dat gat is Autorespond gesprongen en zij hebben een systeem gebouwd waarin de hele santekraam gekoppeld is. Hartstikke handig, want als iemand koopt kun je binnen Autorespond zelf alles regelen.

Ik heb ook een uitgebreide blog geschreven over hoe je de shopping cart van Autorespond inricht. Die vind je hier

Hoe lang bestaat Autorespond al?

Hier heb ik serieus zoekwerk op verricht en ik heb de exacte startdatum niet gevonden. In ieder geval heb ik het jaartal 2007 gezien. Wat ik wel weet, ik ben in 2015 VA (Virtueel Assistent) geworden en toen heb ik al een uitgebreide training gedaan voor Autorespond.

De mailmodule stond toen al helemaal en de shopping cart ook. Kortom, Autorespond is zeker GEEN eendagsvlieg te noemen. Ze bestaan volgens mij het langst van alle partijen die ik in dit artikel genoemd heb.

Is Autorespond betrouwbaar?

Hier kan ik uit de grond van mijn hart ja op zeggen. Ik werk al jaren zelf met dit systeem en ik werk ook het liefst met klanten die met dit systeem werken.

Uit ervaring weet ik dat als ik vragen heb en had, dat ik altijd binnen een dag antwoord krijg. En gewoon in het Nederlands. Als je het zelf goed in hebt gericht dan werkt de tool 99 van de 100 keer perfect. En ik vind het superfijn dat je je hele online administratie in 1 tool hebt zitten en dat je niet met koppelingen informatie over hoeft te schieten.

Neem daarbij dat Autorespond ook nog eens gekoppeld is aan mijn boekhoudpakket (Moneybird) en ik hoef bijna niks meer te doen. Als iemand koopt dan wordt de factuur automatisch doorgeschoten naar Moneybird. En als de koper ook nog eens met iDeal betaalt, dan wordt de factuur nog gekoppeld ook.

Eventuele mailtjes na aankoop gaan ook automatisch, want dat heb ik met de mailmodule van Autorespond geregeld. En moet er ook nog een afgeschermde leeromgeving vrijgegeven worden, dan ligt die koppeling er ook. Na een aankoop hoef ik dan feitelijk helemaal niets meer te doen. Works like a charm.

Tarieven Autorespond:

Op dit moment gelden de volgende tarieven:

Mailings & Autoresponders € 28,- per maand

  • Eerste maand gratis!
  • Nieuwsbrieven, Marketing automation, Autoresponders, CRM
  •  Onbeperkt mailings versturen
  • Dit tarief geldt tot 500 relaties, daarboven ga je extra betalen

Shopping Cart € 28,- per maand

  • Eerste maand gratis!
  •  Online verkoop- en affiliate systeem
  •  Abonnement: € 28 euro p.m. ongeacht het aantal relaties
  •  Kosten per transactie: 24 cent *

Alles in 1: Autoresponder en Shopping Cart € 45,- per maand

  •  Eerste maand gratis!
  •  Mailings & Autoresponders & Shoppingcart
  •  Onbeperkt mailings versturen

    Abonnementen:
  •  Standaard: tot 500 relaties: € 45 p.m.

Over de tarieven

Alle tarieven zijn in euro’s en zijn exclusief 21% BTW. En weet je wat zo fijn is? Je mag Autorespond 1 maand helemaal gratis en voor niks uitproberen.

* Deze 24 cent is exclusief bijkomende transactiekosten van de payment-provider. Bij Sisow is dat voor Ideal-betalingen 29 cent per transactie. Bij Mollie is dat 29 cent per transactie.

Wie zijn de oprichters van Autorespond?

Autorespond is gestart door Welmoet Babeliowsky (ja, ze heeft een zus Laura), Pieter Emeis en Elmar Haker.

Hoe ziet een betaalpagina van Autorespond eruit?

Shoppingcart Autorespond review en ervaring embedshop

Met de shopping Cart van Autorespond kun je zelf bepalen wat jouw potentiële kopers wel en wat ze niet zien. En het is aan jou op welke plaats je bepaalde informatie zet op de betaalpagina.

  • Je wilt uiteraard wel uitleg geven over het product wat gekocht.
  • Wat zijn de voordelen? Die mag je vermelden, maar hoeft niet. Ik zou het overigens wel doen!
  • Heb je al aanbevelingen? Zou ik ze zeker vermelden. Heb je ze niet, dan kun je ze ook net zo makkelijk weglaten door het gewoon niet in te vullen.
  • In de shopping cart staat uiteraard de prijs en je kunt hier een van-voor prijs van maken. Hoeft niet.
  • Het kassakoopje. Dit is een hele makkelijke manier om je omzet meteen te verhogen. Als je een kassakoopje hebt dat echt gewild is dan kunnen jouw kopers dit meteen even meepakken.
  • En dan natuurlijk het afrekenen zelf met alle garanties van veiligheid die je hier bij kunt geven. Ook hier bepaal jij wat daar allemaal getoond wordt.

Conclusie en eigen ervaring Autorespond

Ik ben fan van Autorespond en ik werk zelf al jaren met deze software. Mijn eigen betaalpagina’s zijn in Autorespond gebouwd en mij autoresponder is ook van Autorespond. Ik vind het een fijne tool, die heel intuïtief werkt.

In dit artikel hebben we het natuurlijk over de shopping cart en dat werkt voor mij perfect met Autorespond. Ik heb het gekoppeld met mijn boekhoudpakket Moneybird en met mijn website en voor mij werkt het als een tierelier. Kortom: alweer een cleane, betrouwbare en nette betaalpagina waar je zoveel mogelijk positieve psychologische triggers inbouwt, zodat jouw potentiële klant ook daadwerkelijk afrekent.

Shopping Cart van Moneybird

Moneybird en dan een Shopping Cart? Jazeker, dit is een nog relatief nieuwe aanvulling op het aanbod van het boekhoudpakket van Moneybird.

Ik heb een uitgebreide blog geschreven over het gebruik van de shopping cart van Moneybird. Die vind je hier

Hoe lang bestaat Moneybird al?

Drie jonge ondernemers, alledrie hetzelfde probleem. Een factuur versturen. Dat moet toch makkelijker kunnen? Zo ontstond Moneybird. Begonnen als facturatiepakket, inmiddels een volledig boekhoudpakket. Steeds automatischer en steeds completer.

Dit is inmiddels alweer heel wat jaartjes geleden en er werkt nu een team van 50 mensen om alle ondernemers tevreden te houden.

Het is een jong team van slimme en enthousiaste mensen die samen ondernemers willen laten ondernemen. Door slimme toepassingen en data-verwerking zorgen ze ervoor dat meer dan 250.000 zzp-ers en mkb-ers tijd over houden om met hun passie bezig te zijn!

Is Moneybird betrouwbaar?

Lees het stukje hierboven, als je met 50 mensen aan het werk bent om deze tool werkend en zorgeloos, harmonieus, snel en innovatief (de 4 kernwaarden) te houden dan ben je goed bezig.

Moneybird is een blijvertje en gelukkig maar, want ik wil mijn boekhouding daar graag houden.

Prijs Moneybird

Bij Moneybird heb je 3 pakketten en ik werk zelf al jaren met het kleinste pakket. Dat is sommige maanden echt puzzelen om alles geboekt te krijgen, andere maanden past het perfect. En tip van Liesbeth, wat ook altijd gewerkt heeft: je mag je pakket tijdelijk verhogen. Dus als ik echt in de problemen kom dan neem ik een maand een hoger pakket en zet ik het pakket weer direct terug naar de kleinste optie. Moet ik 1x meer betalen en dan ga ik weer verder.

€ 14,- per maand:

  • 20 banktransacties p/m verwerken
  • onbeperkt facturen versturen
  • onbeperkt offertes versturen
  • onbeperkt documenten verwerken
  • onbeperkt urenregels verwerken

€ 25,- per maand:

  • 50 banktransacties p/m verwerken
  • onbeperkt facturen versturen
  • onbeperkt offertes versturen
  • onbeperkt documenten verwerken
  • onbeperkt urenregels verwerken

€ 35,- per maand:

  • onbeperkt banktransacties verwerken
  • onbeperkt facturen versturen
  • onbeperkt offertes versturen
  • onbeperkt documenten verwerken
  • onbeperkt urenregels verwerken
  • Moneybird Betaalrekening aanvragen

Wie zijn de oprichters van Moneybird?

De oprichters zijn Edwin, Joost en Berend. Berend werkt inmiddels niet meer bij Moneybird, maar Joost en Edwin nog wel.

Edwin vertelt zelf hoe Moneybird is ontstaan

“Toen ik net begon met studeren had ik een klein softwarebedrijf en deed wat freelance webontwikkeling. Dan heb je een factuur die gemaakt moet worden in Word en Excel, wat toch wel een gedoe is. Daar heb ik destijds een php-script voor gemaakt. Plots veranderden wat regels in de Nederlandse wetgeving en moest ik mijn script aanpassen. Op dat moment kreeg ik die discussie met mijn studiegenoten Joost en Berend, we vonden het alle drie gedoe en vroegen ons af of we daar niet wat aan konden doen.

We zagen ook als software ontwikkelaar dat je vaak een factuur module moest bouwen binnen bepaalde software als je wat wilde verkopen. Door deze twee ideeën te combineren is het eigenlijk een idee geworden van ons drieën om te kijken of het wat kon worden.”

Joost vult aan..

“Dit was niet alleen ons probleem, we hoorden veel om ons heen dat boekhouden gezien werd als iets saais en waar ondernemers tegenop keken. Het was één van mijn grootste inspiratiebronnen om boekhouden iets positiefs mee te geven. Het zou een feestje moeten zijn om geld te verdienen!

Mijn grootste ‘pain in the ass’ was in die tijd dat ik een factuur moest maken, deze moest ik printen. Soms was mijn printpapier op en dan weer mijn postzegelvel leeg. En dan moest ik ook nog naar de brievenbus toe om mijn facturen te versturen. Dat kon veel eenvoudiger. We dachten, wij gaan bouwen dat je online een factuur kunt aanmaken, geen gezeur hebt met factuurnummering en lekker via e-mail kunt versturen. Het proces waar je tegenop ziet in twee a drie klikken klaar, zodat ondernemers denken ‘dit wil ik hebben en dat bespaart me tijd en nu kan ik mijn bedrijf beter runnen’. Op alle fronten bleek dat we niet alleen konden versnellen in facturen maken maar uiteindelijk ook bonnetjes inboeken en rapportages inzien. Duidelijkheid en snelheid.”

Inmiddels…

zijn ze heel trots op wat ze hebben bereikt met een team van nu 50 collega’s.

Hoe ziet een betaalpagina van Moneybird eruit?

Moneybird welke shopping cart is de beste

Met de shopping Cart van Moneybird kun je zelf bepalen wat jouw potentiële kopers wel en wat ze niet zien.

  • Je wilt uiteraard wel uitleg geven over het product wat gekocht wordt en dat staat linksboven op je betaalpagina.
  • Wat zijn de voordelen? Die mag je vermelden, maar hoeft niet. Ik zou het overigens wel doen!
  • Aan de rechterkant staat de prijs en kun je afrekenen.
  • En dan rechtsonder natuurlijk het afrekenen zelf.

Conclusie en eigen ervaring Moneybird Shopping Cart

Moneybird is een beetje een vreemde eend in de bijt. Want deze tool is en blijft een boekhoudpakket. Maar voor de prijs van het boekhoudpakket krijg je de shopping cart er gratis bij.

Kortom: als jij het allemaal niet zo spannend vindt en je wilt alleen maar een simpele afrekenmogelijkheid bieden aan bezoekers, dan is Moneybird prima. De shopping cart is niet heel erg uitgebreid, maar dat hoeft in dit geval ook helemaal niet.

Conclusie: welke shopping cart is de beste?

Welke shopping cart de beste is, hangt af van je eigen wensen. Om maar wat keuzes te noemen:

  1. Is het voor jou belangrijk om met een gevestigde partij te werken die zijn/haar sporen al verdiend heeft? Dan zou ik voor de shopping cart kiezen uit Plug & Pay of Autorespond. Dan zijn Kennis.Shop en Moneybird voor jou waarschijnlijk niet de juiste keuze. Al kun je weer discussiëren over Moneybird. Want zij zijn met het boekhoudpakket een gekende partij. Alleen de shopping Cart is relatief nieuw.
  2. Wil je een simpele shopping cart en heb je verder niks nodig. Dan is Plug & Pay wellicht te zwaar en is Autorespond waarschijnlijk ook te uitgebreid. Dan zou ik kiezen tussen Kennis.Shop en Moneybird. Maar goed, als je geen boekhoudprogramma nodig hebt, dan valt Moneybird feitelijk ook af.
  3. Wil je ook heel veel leren over marketing, dan zou ik juist voor Plug & Pay of Autorespond gaan. Dat zit niet in Moneybird en ook (nog) niet in Kennis.Shop.
  4. Budget is ook een belangrijke. Als je al boekhoudt met Moneybird, is de optie gewoon gratis. Kennis.Shop kan nu nog met een eenmalige betaling, maar Autorespond en Plug & Pay komen toch iedere maand (of ieder jaar weer terug).

Kortom: het hangt van jou af waar je je het best bij voelt en dat zou ik doen. Wat ook leuk is. Autorespond, Plug & Pay en Kennis.Shop kun je gratis proberen. Meld je aan, speel er eens mee en maak dan een keuze. En als je Moneybird als boekhoudprogramma gebruikt kun je sowieso met hun optie spelen.

Veelgestelde vragen over welke shopping cart is de beste

Over shopping carts krijg ik altijd veel vragen en vooral over welke de beste is. Daarom heb ik de meestgestelde vragen hieronder neergezet en er natuurlijk antwoord op gegeven :-):

#1 Is alleen een shopping cart voldoende, kunnen klanten dan direct afrekenen?

Alleen een shopping cart KAN voldoende zijn om klanten af te laten rekenen. Als je de optie 'overmaken' gebruikt dan kunnen klanten bij je kopen en het verschuldigde bedrag naar je overmaken. Het kan, maar wil je dit? Want dat betekent een hoop handmatige handelingen. Überhaupt in de gaten houden of iemand betaald heeft en dan vervolgens de hele santenkraam ook nog eens in je boekhouding verwerken. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.

Wat het handigst is is om een shoppingcart te combineren met een betaalprovider (bijvoorbeeld Mollie of Stripe) en dat weer te koppelen met een boekhoudpakket (bijvoorbeeld Moneybird). En het mooie van Moneybird is dat je dit alles in 1 kunt hebben.

Bij Mollie kun je deze driepoot in 1x inrichten binnen Moneybird zelf. Wat je dan bereikt is dat klanten bij je kunnen kopen, dat het geld ook daadwerkelijk direct op je rekening komt en dat de factuur en de betaling direct verwerkt en gekoppeld worden in je boekhouding.

#2 Klopt het dat in deze blog alleen Nederlandse shopping carts zijn beoordeeld?

Daar heb ik inderdaad heel bewust voor gekozen, om alleen Nederlandse shopping carts te benoemen in deze blog. Waarom? Omdat een shopping cart een belangrijk onderdeel is van je bedrijf. Als er iets mis gaat wil je in je eigen tijdzone een helpdesk paraat hebben. Die je ook nog eens in je moedertaal kunt benaderen.

En ja, er zijn een heleboel andere opties in het buitenland. Misschien zelfs wel groter en beter. Maar als het doet wat het moet doen dan is het mij best en dan heb ik dus liefst een Nederlandse partij. Daarom Kennis.Shop, Autorespond, Plug & Pay en Moneybird.

#3 Kun je ook verkopen zonder shopping cart?

Ja hoor, je kunt prima verkopen zonder shopping cart. Hoe? Door iemand op een link te laten klikken. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen 'mail me met je factuurgegevens en ik maak een factuur voor je'. Maak je handmatig een factuur (dat zou in Word of Excel kunnen), je vermeldt je rekeningnummer en je laat je klant het geld overmaken. Soms word je hier toe gedwongen.

Zo hoorde ik van een ondernemer die een alternatief medicijn tegen corona had. Dat werd overal gebanned en hij kreeg boetes als hij het nog open en bloot op internet verkocht. Hij is dus gestopt met zijn shopping cart en schreef 'mail me met je factuurgegevens, ik stuur een factuur en jij krijgt de spullen'. Deze ondernemer zag geen andere mogelijkheid, maar jij hebt dat wel.

Deze methode werkt, maar wil je het? Het komt niet erg professioneel over, want voor een paar tientjes kun je het allemaal gelikt regelen. En dat wil je blijkbaar niet. Daar geef je een energie mee af aan je potentiële klanten die niet fijn is. En dat kost je waarschijnlijk klanten. Dus ik zeg 'regel het gewoon goed' en geniet van het feit dat alles lekker automatisch gaat.

Een korte voetnoot bij mijn artikel over welke shopping cart de beste is

De tips die ik deel op liesbethdekorte.nl werken voor mij en ik heb natuurlijk ook gecheckt of er meer mensen enthousiast zijn over de producten en diensten waar ik over schrijf. Maar ik kan natuurlijk geen goede resultaten garanderen, dat hangt ook van jouw eigen inspanningen en motivatie af. Ik zou zeggen ‘go for it!’

PS: Meer weten over manieren van online geld verdienen? Bekijk dan mijn uitgebreide blog over online geld verdienen.

Plaats een reactie