Skip to content
Liesbeth de Korte
eat-score

Wat is jouw EAT-score? (wat is het en waarom is het belangrijk?)

Heb je al eens nagedacht over je EAT-score? En helaas. Nee het heeft niks te maken met lekker eten. Het is een belangrijke score die Google hanteert en EAT staat voor:

  • Expertise
  • Autoriteit
  • Trust (betrouwbaarheid)

Heel kort door de bocht betekent het dat Google een hogere ranking toekent aan websites die hoog scoren op deze punten. Dat geldt vooral voor YMYL websites. Weer een afkorting die staat voor Your Money or Your Life. Kortom: voor websites die gaan over geluk, gezondheid of financiën.

Heb jij een website waarop je financiële, medische of juridische informatie aanbiedt of een website waarop financiële transacties worden gedaan (zoals een webshop)? Dan wil Google zeker weten dat jij Expertise hebt, een Autoriteit bent en Betrouwbaar bent.

En ik denk dat dat een hele goede zaak is, maar het betekent nogal wat. Wat er in de afgelopen tijd is gebeurd, is dat pagina’s die eerst heel goed scoorden op een bepaald zoekwoord in Google nu ineens omlaag geduikeld zijn. Zo hoorde ik over een website waarop een monsterartikel stond over hoge bloeddruk en die nu glansrijk verloor van een kort artikeltje van de Hartstichting. Waarom? De Hartstichting had een veel betere EAT-score.

Hoe verhoog je je EAT-score?

Zorg dat Google je als de expert ziet binnen jouw vakgebied. Laat dit dus ook zien. Als jij voedingsadvies geeft en je hebt op dat gebied een gerenommeerde opleiding gevolgd? Zet het op je website. Awards, dat je in de pers bent geweest, keurmerken, het telt allemaal mee.

Laat je autoriteit zien. Een beetje hetzelfde als Expertise. Google wordt slimmer en slimmer en zoekt op jouw website naar informatie waardoor ze erop vertrouwen dat jij informatie deelt die juist is en betrouwbaar.

Betrouwbaarheid verhogen kan door testimonials en reviews. Hoe meer goede beoordelingen, hoe eerder Google jouw betrouwbaarheid als voldoende inschat. En niet alleen Google is blij met testimonials, ook jouw klanten lezen ze graag. Het maakt hun beslissing een stuk eenvoudiger als ze willen bepalen of ze wel of niet met je willen werken. En zit er eens een negatieve beoordeling tussen dan is dat helemaal niet erg. Zeker als iemand zegt dat iets niet goed gegaan is, maar dat je het wel goed hebt opgelost.

Zorg ook dat het duidelijk is dat er een mens achter jouw website zit. Dat kan heel eenvoudig, door duidelijke contactinformatie op de website te zetten en natuurlijk je Over Mij pagina. Ten slotte een tip die ik eigenlijk al niet meer zou hoeven te geven, omdat dit ook verplicht is volgens de AVG-wetgeving: zorg voor een veilige website met een SSL-certificaat.

Wat kun je doen?

  1. Als je artikelen schrijft zorg dan dat de informatie over de auteur, de biografie en de contactinformatie altijd eenvoudig te vinden zijn. Natuurlijk is Google slim genoeg om jouw LinkedIn-pagina te vinden, maar maak het zo makkelijk mogelijk.
  2. Haak mensen aan die een hoge EAT-score hebben. Als jij gezondheidsproducten verkoopt maar eigenlijk geen aantoonbare expertise hebt op dat gebied dan zou het een idee kunnen zijn om een huisarts aan je team toe te voegen.
  3. Haal je je informatie uit vakliteratuur? Maak een verwijzing naar die documenten.
  4. Als je gebruik maakt van linkbuilding, kies dan alleen voor links met betrouwbare websites.
  5. Vergeet je SSL-certificaat niet.

En daarnaast:

  1. Het is nog steeds goed om monsterartikelen te schrijven en daarmee te laten zien dat jij een expert bent op dit onderwerp.
  2. Natuurlijk optimaliseer je je monsterartikelen nog steeds voor de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.

Een ramp of een zegen?

Ik heb de EAT-score met een paar mensen besproken en in eerste instantie vonden ze het helemaal niks. Heel eerlijk: toen ik er wat langer over nadacht kwam ik zelf tot de conclusie dat ik vóór ben.

De ranking van Google is in mijn ogen namelijk eerlijker geworden. ‘Vroeger’ kon je door middel van trucjes een hoge ranking krijgen, ook onbetrouwbare sujetten konden dat. Door nu te kijken naar de Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid en eigenlijk te kijken naar ‘wie zegt dit nu eigenlijk en kunnen we die persoon hierin vertrouwen’ kan je ook meer vertrouwen op dat die hoge zoekresultaten ook staan voor ‘de waarheid’.

Ik heb er zelf echt werk van gemaakt en mijn ‘Over Mij’ pagina flink aangepakt. Ik heb alle relevante opleidingen vermeld, zelfs met afbeeldingen van mijn certificaten en diploma’s. Of dit dé manier is, weet ik niet. Maar ik heb het voor Google in ieder geval makkelijk gemaakt om mijn EAT-score snel te vinden.

Liesbeth

PS1: Wil jij je EAT-score verhogen? Start in ieder geval met aanbevelingen vragen aan je klanten. Mocht je dat nog niet doen of niet weten hoe je dat het beste aanpakt. Ik heb er een e-book over geschreven: Maak spetterende aanbevelingen voor jezelf. Doe er je voordeel mee.

PS2: Meer weten over Liesbeth de Korte, lees verder.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter