Meer boeken verkopen (of online trainingen) wat níét helpt en wat wél

Het is zo verleidelijk en menig schrijver stapt met beide voeten in deze valkuil: blijven schaven aan je boek (en overal waar ‘boek’ staat kan je ook ‘online training’ lezen). Nog een keer je boek door. Kan deze zin niet nog net even scherper? Die afbeelding mag net een paar pixels groter. Als ik dat woord weghaal uit het tussenkopje dan is het net wat krachtiger.

En begrijp me goed, natuurlijk moet je boek goed geschreven zijn, is het fijn als de koppen triggeren om verder te lezen en is het goed als afbeeldingen duidelijk te zien zijn. Een goed boek maakt ook dat lezers je ambassadeurs worden en vertellen dat ze jouw boek gelezen hebben en dat ze er zoveel aan gehad hebben.

Boeken verkopen, als je daar meer van wilt

Blijven fröbelen is helaas niet genoeg. Als je echt meer boeken wilt verkopen zal je tijd en moeite in marketing moeten stoppen. Veel tijd en veel moeite. Zoals ik in mijn vorige blog al zei: een bestsellerauteur in Amerika heeft een boek geschreven van 70.000 woorden en hij heeft maar liefst 260.000 woorden geschreven voor de marketing van zijn boek.

Hoe kom je aan zoveel content?

  • Maak blogs van onderwerpen uit je boek. En nee, dat is niet erg. Zelfs als je je complete boek in blogs verwerkt en lezers lezen zo je complete boek, dan nog missen ze volgorde en context. Als jij echt interessante materie hebt, dan kopen ze je boek alsnog. Gewoon om alles compleet en in de juiste volgorde te krijgen.
  • Maak podcasts en video’s van de inhoud van je boek.
  • Maak social mediaberichten van de content van je boek.
  • Neem je volgers mee in wat je aan het doen bent. Ze vinden het super om bij jou achter de schermen mee te kijken.
  • Deel reviews van lezers.

Wat je zeker nodig hebt

Heb je het boek ‘Building a storybrand’ van Donald Miller al gelezen? Nee? Dan zou ik dit boek meteen op mijn verlanglijstje zetten voor sinterklaas of kerst.

Miller geeft heel veel goede tips, maar voor een boek springt 1 tip er voor mij uit. Die tip is: maak een oneliner. Zorg dat je de kern van jouw boek in 1 zin kunt vertellen. En dat hoeft niet letterlijk 1 regel te zijn, het mogen ook 4 regels tekst zijn, maar langer niet.

Wat moet er in deze oneliner komen?

  • Voor wie heb je dit boek geschreven?
  • Het probleem. Wat is het probleem van jouw lezer?
  • Het plan. Wat gaan we doen, welke stappen gaat jouw lezer zetten?
  • Het succes. Als de stappen gezet zijn, wat levert het jouw lezer dan op?

Als voorbeeld zegt Miller:

Voor een sportschool die moeders met schoolgaande kinderen enthousiast wil maken voor hun aanbod:
‘Wij geven drukke moeders een korte maar effectieve work-out die helpt om gezond te blijven en je energiek te voelen.’
Wie: Moeders
Het probleem: Dat ze het druk hebben
Het plan: Een korte maar effectieve work-out
Succes: Gezondheid en energie

Of:

Een makelaarskantoor die bemiddelt voor senioren die willen huren op warme(re) plekken:
‘Wij helpen gepensioneerde koppels die de kou willen ontvluchten en die het gedoe van een tweede hypotheek willen voorkomen, zodat ook zij kunnen genieten van het warme en mooie weer in Spanje.’
Wie: Gepensioneerde koppels
Het probleem: Ze willen geen huis kopen/een tweede hypotheek
Het plan: Huren
Succes: In de winter zitten ze niet in de kou en gaan ze naar het mooie weer

Als je je boek door een uitgever wilt laten uitgeven doet een dergelijke zin wonderen. Want als jij niet in een paar zinnen uit kunt leggen waar je boek over gaat, dan is dat voor een uitgeverij een teken. Een teken dat jij het waarschijnlijk ook nog niet duidelijk hebt en dat jouw boek zomaar eens alle kanten op zou kunnen schieten.

Heb jij al een oneliner voor jouw boek of programma? Ik lees hem graag. Heb jij moeite met ‘jouw zin’. Ik denk graag met je mee.

Hartelijke groet,
Liesbeth

Plaats een reactie