Liesbeth de Korte
boek een vliegende start

7 tips om je boek (lees: je kindje) een vliegende start te geven

Heb jij een boek geschreven? En? Ben je er al rijk van geworden? Ik heb de training Business Book Bestseller bij Aartjan van Erkel gevolgd en ik vond het schokkend om te horen dat het al heel wat is als je als schrijver per verkocht boek € 1,50 ontvangt. Dan moet je heel veel boeken verkopen om goed betaald te krijgen voor al die tijd en moeite die je in het schrijfproces hebt gestoken.

Zoek een uitgever

Tegenwoordig kan iedereen een boek uitgeven. Echt, dat is een eitje. Zoek een partij die het boek voor je drukt en voor een paar euro krijg je jouw boek thuisgestuurd. Ik heb bijvoorbeeld zelf herinneringenboeken geschreven en laten drukken door Pumbo.

Op dit moment is het juist knap als het je lukt om een uitgever te vinden. Die zorgt er ook meteen voor dat je boek in de boekwinkels komt en jouw boek wordt ook opgenomen hun brochure.

Maar een uitgever is niet zaligmakend als het om goed verkopen gaat. Ja, je uitgever zorgt voor marketing van je boek, maar verwacht er niet te veel van. Dat kan ook gewoon niet, want ze hebben nog veel meer boeken die in de kijker mogen komen.

Geef je boek een vliegende start en ga zelf aan de slag

Wil je goed verkopen, dan zal je zelf aan de slag moeten. En daar zie ik menig schrijver die steken laat vallen. Wat zijn de kansen die ze laten liggen?

  1. Veel te laat pas je klanten betrekken bij de ontwikkeling van je boek. Vertel niet pas over je boek op het moment dat je boek klaar is. Klanten vinden het superleuk als ze het ontstaan van je boek mee mogen beleven en het is helemaal leuk als ze mee mogen denken. Stel dus in een vroeg stadium al vragen: ‘Ik ben een boek aan het schrijven. Wat zou jij willen dat ik behandel/waar wil je dat ik over schrijf?’ ‘Wat vind je van deze cover?’ ‘Wat vind je van deze titel?’ En die vragen kan je gewoon stellen op social media of in een mail.
  2. Je boek niet van tevoren promoten (lang voordat het uit komt). Hoe? Door gratis content te delen in ruil voor het e-mailadres van je geïnteresseerden. Op het moment dat jouw boek in de winkels ligt weet jij wie je kunt mailen om dat te vertellen en zo kan je meteen een boost creëren voor je verkopen.
  3. Niet voorverkopen. Dat kan gewoon, ook al is je boek nog niet klaar. Hoe? Door een onweerstaanbaar aanbod neer te leggen. Korting geven mag vaak niet (in Nederland geldt een vaste boekenprijs), maar je kunt bijvoorbeeld iets waardevols weggeven op het moment dat mensen nu alvast je boek bestellen. En wat nog leuker is: op het moment dat je boek uitkomt wordt het boek naar de kopers gestuurd en voelt het voor hen als een cadeautje. Win-win situatie dus.
  4. Je boek alleen als fysiek boek uitgeven. Zo jammer, want niet iedereen die de inhoud van je boek wil weten, houdt van lezen. Ik luister bijvoorbeeld zelf veel luisterboeken tijdens het sporten. En als ik onderweg ben vind ik het heerlijk om mijn e-reader mee te nemen. Maak dus een luisterboek en een e-book (en daar heb ik nog echte ninja-tips voor die te ver gaan voor deze blog. Ik vertel je er graag over in een persoonlijk gesprek, dus neem contact met me op). En nee, luisterboeken zijn echt niet meer alleen voor mensen die blind zijn!
  5. Laat je boek uitkomen in een rustige periode. Voordeel: dan is er weinig concurrentie en is het een stukje makkelijker voor jou om op te vallen. Denk dus eens na of het slim is om rond sinterklaas of kerst een boek te lanceren, misschien is die stille zomerperiode wel veel kansrijker.
  6. Niet gaan voor een bestseller. Ga voor goud, dat is beter voor je boek en staat meteen ook geweldig op je cv. Kies dus niet voor af en toe eens een berichtje op social media, maar ga voor een piekperiode. Haal alles uit de kast en zorg dat je gaat knallen. Hoe meer reuring hoe beter.
  7. Niet adverteren. Meer en meer mensen hebben een aversie tegen Facebook en Facebookadverteren vinden ze helemaal een vies woord. Uit ervaring kan je vertellen dat Facebookadverteren nog steeds heel goed werkt en heel veel op kan leveren. Je hebt je boek niet voor de kat zijn viool geschreven, dus geef je boek ook de beste start die mogelijk is. En adverteren hoort daarbij.

Zie je het zitten om je boek een vliegende start te geven?

Laatst hoorde ik een verhaal over een schrijver die een boek had geschreven van 70.000 woorden. Hij had vervolgens 260.000 woorden geschreven voor de marketing van zijn boek. En daarmee had hij een bestseller gescoord. Kortom: het is een flinke klus om je boek echt een goede start te geven. Zie je het zitten om hiermee zelf aan de slag te gaan? Super! Kan je wel wat hulp gebruiken? Ik help je graag.

Hartelijke groet,
Liesbeth

PS: In mijn volgende blog zal ik je vertellen over wat niet helpt als je je boek tot een succes wilt maken (en dat geldt ook voor een online programma of een training trouwens). Deze tip gaat waarschijnlijk lijnrecht in tegen wat je nu denkt en doet ?.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter