Je moet er toch niet aan denken dat je voor dát tarief nog veel klanten krijgt ook

Ik hoor en lees het steeds weer. Coaches en trainers die zeggen dat ze je gaan helpen om meer omzet te krijgen. Als je als ondernemer maar meer omzet krijgt, dan komt alles goed. Not!

Jos Burgers zegt het heel mooi in zijn boek ‘Geef nooit korting‘: ‘Van omzet krijg je het alleen maar druk en dat kan de bedoeling niet zijn. De meest ideale situatie is een mooi rendement en niet te gek druk.‘ Met alleen omzet halen ben je er nog niet, je moet ook kijken hoe aantrekkelijk deze omzet überhaupt is.

Ik loop er niet warm voor

Ik zeg het eerlijk, in het begin liep ik ook in deze valkuil. Je bent ondernemer en je wilt geld verdienen en hé iedere klant is dan welkom. Inmiddels weet ik wel beter, als ik hoor dat iemand heel veel omzet maakt, dan vraag ik eerst verder. Welke investeringen en kosten staan hier tegenover? Want als je veel omzet maakt en je maakt ook veel kosten, dan blijft er onder de streep teleurstellend weinig over. En wat heb je dan? In feite heb je dan heel hard gewerkt voor niks. Femke Hogema heeft hier een mooie blog over geschreven ‘Je had beter een krantenwijk kunnen nemen‘.

Waar mijn hart sneller laat kloppen

Waar ik wel warm voor loop is winst. Als ondernemers mij vertellen dat ze een prachtige winst gedraaid hebben, dan hebben ze mijn aandacht. En even voor de duidelijkheid: dan hebben we het over echte winst. Keiharde euro’s in the pocket. En dus niet de boekhoudkundige winst, een bedrag dat vaak helemaal niet op je bankrekening staat.

Nee, echt geld. Geld dat je kunt gebruiken als buffer voor moeilijkere tijden. Waar je leuke dingen mee kunt doen. Of een spaarpot voor je droomdoel, zoals bijvoorbeeld eerder stoppen met werken.

Verrassend eenvoudig

Wist je dat winst maken heel eenvoudig is? Ik doe het iedere maand weer en het bevalt me prima. Het maakt me tot een betere ondernemer. Ik vraag een goed tarief  en weet dat ik hiermee een goede boterham verdien. Ik werk ook alleen maar meer met de leukste klanten en ik vind het ook oprecht fijn om deze ondernemers verder te helpen. In mijn begintijd als ondernemer had ik nog wel eens het gevoel dat ik zat te zwoegen en te zweten en dat ik er zelf bijzonder weinig mee op schoot. Dat maakt dan ook dat je niet alles geeft wat je hebt en dat is zonde voor jou maar vooral zonde voor je klant.

Wat moet je dus doen?

3 tips

  1. Stop. Nu. En bekijk je cijfers. Wat is je omzet en wat zijn je kosten? Hou je nog geld over als alle kosten betaald zijn? En heb je genoeg geld om alles te betalen wat je zou moeten betalen. Denk hierbij ook aan je oudedagvoorziening of je arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik zeg niet dat je deze dingen moet regelen, maar denk er in ieder geval over na.
  2. Ga op zoek naar oplossingen. Wat kan je doen om de marge tussen je omzet en je kosten zo groot mogelijk te maken? Zijn er kosten die je kunt schrappen? Kan je zaken anders organiseren? Kan je meer omzet maken en natuurlijk liefst zonder dat het je meer moeite gaat kosten.
  3. Voer de Profit First methode in. Profit First is een leuk, praktisch en toegankelijk systeem om je cashflow te managen. Een systeem dat aansluit bij ons natuurlijke menselijke gedrag. Binnen de Profit First is winst geen restje wat hopelijk aan het eind van de rit overblijft. Als je de Profit First methode invoert neem je namelijk winst bij iedere betaling die je ontvangt.

Neem de tijd om deze stappen te zetten en ik kan me voorstellen dat je dat lastig vindt. Want waar vind je alle cijfers en wat zou je kunnen doen om de cijfers positief te beïnvloeden? En Profit First inrichten, ben ik vergeten dat je het al zo druk hebt? Nee hoor, dat ben ik niet vergeten. Profit First Nederland helpt je graag.

Liesbeth

Plaats een reactie