De wet van sinterklaas

Afgelopen week was het weer zover: ik ging naar een netwerkborrel. En het was alweer mijn geluksdag, net als bij de vorige netwerkbijeenkomst, belandde ik hopeloos in de file. Echt, ik stond op het punt om om te draaien en terug naar huis te gaan. Dat ging gelukkig niet en ik ben zo blij dat ik door gereden ben. Als ik naar huis was gegaan, had ik een ontmoeting met een zeer bijzondere man gemist en was de wet van Sinterklaas een mysterie voor mij gebleven.

Wie was die bijzondere man?

Die inspirerende man was Robert van den Bout. Oftewel ‘de nieuwe dominee’. Wat een spreker is die man! Een biker met een gouden hart, die bedrijven leert om teambuilding de deur uit te gooien en het tribe-concept rap binnen te laten. Zijn verhaal raakte me diep en het was precies wat ik op dat moment nodig had. Ik loop namelijk al heel lang met het gevoel dat ik het anders wil. Dat ik ondernemen best eenzaam vind. Dat ik het heerlijk zou vinden om collega’s te hebben. Of in ieder geval mensen om me heen. Robert zegt dat wij zo gemaakt zijn. We kunnen het niet alleen, we hebben elkaar nodig.

Hij verspreidde daarnaast een boodschap van hoop. Dat de Trumps, de Poetins en IS de laatste stuiptrekking zijn van het oude denken en dat we naar een vrouwelijkere manier van leiderschap gaan. Ik vind het geweldig. Kom maar op.

De wet van sinterklaas

Toen vertelde Robert over de wet van Sinterklaas. Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, dan krijg je iets anders. Deze wet kan je op vele manieren gebruiken, maar in dit geval werd de koppeling gelegd met netwerken. Waarom netwerken wij? Is dat omdat we even willen kijken of we nog snel wat business kunnen scoren? Of gaan we netwerken om te kijken of we iemand kunnen helpen? Ik zeg het eerlijk: als mijn omzet op een bepaald moment een beetje tegenvalt, dan ga ik netwerken om te kijken of ik nog een klant kan vinden. Robert legde heel mooi uit waarom dit niet de juiste instelling is.

Stap op een netwerkbijeenkomst op iemand af en vraag niet ‘wie ben je en wat doe je?’ Nee, stel de vraag: ‘waar kan ik je mee helpen’. Doe vervolgens je best om de ander daadwerkelijk met deze vraag te helpen. En zorg dat je een goed antwoord hebt als die vraag aan jou gesteld wordt! Want (wet van Sinterklaas), als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, dan krijg je iets anders.

Ik heb de wet getest

Tja, dat zette me wel aan het denken. Wat is hetgeen waar ik nu het meest behoefte aan heb? Wat is dat ene wat er voor gaat zorgen dat alles makkelijker wordt? Ineens wist ik het en ik heb mijn vraag gesteld. Ik ben op zoek naar ondernemers die een financiële gezondheidscheck van hun bedrijf willen. Ondernemers die een plan willen om te groeien met hun bedrijf, die meer omzet willen zonder dat de kosten daarmee de pan uit rijzen. Of Robert een ondernemer kende die daar interesse in had. Hij zei ja, hij kende zo’n ondernemer. I rest my case, de wet van sinterklaas is voor mij een blijvertje.

Zorg dat je een antwoord hebt

Zorg dus dat je voorbereid bent. Als je mij op een netwerkbijeenkomst tegenkomt, dan zal ik vanaf nu de vraag aan je stellen ‘waar kan ik je mee helpen’. Daarna komt wie je bent en wat je doet helemaal vanzelf, maar wat ik echt wil weten is waar ik je mee kan helpen. Want helpen is mijn passie. Ik wil ondernemers verder helpen met hun bedrijf. Met een gezonde groei, financiële gezondheid en meer omzet. Maar vooral bij die omzet wil ik een dikke kanttekening zetten. Het gaat niet alleen om omzet. Als de kosten (en je tijd en moeite) in sneltreinvaart meestijgen, dan schiet je er niks mee op. Daarom ben ik zo enthousiast over Profit First, omzet – winst = kosten. Ja, je wilt groeien, maar je wilt het verschil tussen omzet en kosten zo groot mogelijk maken. Dan maak je winst en pas dan kan je echt impact maken op deze wereld.

Wil je hier eens over door praten? Dat kan, neem contact met me op. Je weet al welke vraag ik je ga stellen 😀.

Hartelijke groet,

Liesbeth

 

 

Facebookgoogle_pluslinkedin

2 gedachten over “De wet van sinterklaas”

Een reactie plaatsen