Hoe je het uurloon kunt berekenen dat jij nodig hebt, zonder dat je jezelf uit de markt prijst

Toen ik me in 2015 inschreef bij de Kamer van Koophandel, kreeg ik een videoserie toegestuurd over ondernemen. Een van de video’s ging over je tarief bepalen en ik vond het stappenplan werkelijk be-la-che-lijk. Wat moest je doen? Inventariseer wat je nodig hebt, deel dat door het aantal uur dat je kunt werken en je hebt je uurtarief. Zo berekenden ze in een paar stappen dat een tekstschrijver 70 euro per uur ging vragen. Mijn eerste gedachte was ‘Mooi is dat. Dus als deze tekstschrijver een veel duurder huis had gehad, of juist goedkoper. Of een hele dure auto had gekocht, of net de auto in had geruild voor een oude fiets, dan was er een heel ander uurtarief uit gekomen. Dat kan toch niet waar zijn. Een bepaalde dienst is toch waard wat die dienst waard is en niet wat je nodig hebt.

Inmiddels weet ik beter. Het is wel degelijk nuttig om je benodigde uurloon uit te rekenen, maar daarna volgt een cruciale stap. Lees verder, dan leg ik het je uit.

Je benodigde uurloon berekenen:

De Kamer van Koophandel zat er niet heel erg ver naast. Om je benodigde uurloon te berekenen start je inderdaad met alle uitgaven bij elkaar te tellen, die door jouw bedrijf betaald moeten worden.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Salaris dat je je zelf uit wilt keren
  • Belastingaanslagen en btw
  • Kosten die je wilt maken
  • Premie voor je verzekeringen
  • Sparen voor de oude dag
  • Huisvesting/huur van je kantoor
  • Vervoer/je auto/je ov-jaarkaart

Tel echt alles wat je nodig hebt bij elkaar op. Pak desnoods je dagafschriften erbij, je kunt de gegevens natuurlijk ook uit je boekhouding halen. Aan het eind heb je een totaalbedrag, dat is het bedrag dat je per jaar minimaal uit je bedrijf moet halen.

Kijk vervolgens hoeveel weken je vakantie wilt/niet wilt werken. Denk bijvoorbeeld ook aan studiedagen. En wil je fulltime werken of juist parttime? Neem al deze variabelen mee en bereken hoeveel uur per jaar je gaat werken.

Maar dan ben je er nog niet. Je kunt niet altijd declarabel werken. Je hebt bijvoorbeeld tijd nodig om klanten te vinden. Om je administratie te doen. Om je kennis op peil te houden. Bepaal hoeveel uur dat per jaar is. Trek dit aantal af van het totaal aantal uren dat je per jaar wilt werken. Het aantal wat je nu overhoudt is het aantal uren dat je per jaar declarabel kunt werken.

We zijn er bijna. Deel nu het totaalbedrag uit punt 1 door het totaal aantal uren in punt 3. Het bedrag dat hier uit komt is het benodigde uurloon. Ik ben erg benieuwd, word je blij van de uitkomst? Of schrik je je een ongeluk, omdat dit wel een heel hoog bedrag is? En niemand uit jouw branche vraagt dit soort bedragen (denk je 😉).

Hoe zorg je ervoor dat je jouw benodigde uurloon ook werkelijk krijgt

Als jij in een branche werkt waar alle zzp’ers rond de 50 euro per uur vragen en jij gaat nu ineens 70 euro per uur vragen, dan heb je waarschijnlijk een probleem. Waarom zouden klanten jou 70 euro per uur betalen terwijl er genoeg conculega’s zijn die hetzelfde werk doen voor 50 euro?

Als jij inderdaad exact hetzelfde doet als jouw conculega’s dan kan je deze sprong niet maken. De kunst is dus om jezelf te onderscheiden van de anderen en uiteraard op een positieve manier.

Ik was laatst bij een businesscoach die een prikkelende vraag stelde. Ze zei ‘Het maakt me niet uit wat je nu verkoopt, wat nu je uurloon is of wat gebruikelijk is in jouw branche. Maar wat kan jij doen om een programma te maken waar iemand meteen € 100.000,- voor betaalt? Wat moet je dan toevoegen, geven of oplossen waardoor een klant het die € 100.000,- meteen waard vindt?’

Wat moet je dus doen?

Je moet je dienst of product jouw benodigde tarief waard gaan maken. En weet dat je klanten op zoek zijn naar een oplossing en niet naar een uurtarief.

  • Welk probleem los je op?
  • Wat kost dat probleem voor jouw klant?
  • Hoeveel zou het je klant dus waard zijn als jij dat probleem oplost?
  • Wat zou je dan moeten bieden?
  • Kan jij een standaardoplossing maken, waardoor je in steeds minder tijd meer klanten kunt helpen?

Kijk ook of je passief inkomen kunt genereren. Dat je bijvoorbeeld een online training maakt, zodat je niet iedere keer hetzelfde verhaal tegen een nieuwe klant hoeft te vertellen, maar dat deze klanten gewoon video’s kunnen kijken. Als je dan daarna nog live met de klant afspreekt kan je meteen doorstomen, want de basis is al gelegd.

En het liefst denken we natuurlijk helemaal niet meer in uurlonen. Ga pakketten verkopen, complete programma’s die hét probleem van jouw klanten echt oplossen. Denk groot. Wat moet ik zelf doen, wat wil ik zelf blijven doen en waar kan ik handigere manieren voor verzinnen?

Hartelijke groet,

Liesbeth

P.S.: Heb ik je op ideeën gebracht? Ik hoop het voor je. En mocht je twijfelen of je idee goed genoeg is. Als Profit First Professional (i.o.) help ik je graag om een winstgevend plan te maken. Klik hier, dan vertel ik je wat de mogelijkheden zijn

Facebookgoogle_pluslinkedin

Een reactie plaatsen