Waarom je jouw klanten in de steek laat als je geen aanbod doet

Waarom je jouw klanten in de steek laat als je geen aanbod doet

Een paar weken geleden luisterde ik naar een webinar van een hondentrainer. Die hondentrainer had goed opgelet toen zijn coach uitlegde dat je je luisteraars in de ‘ja-stand’ moet zien te krijgen. Wat betekent de ‘ja-stand’? Als iemand al meerdere keren ja heeft gezegd dan wordt het heel moeilijk om nee te zeggen. En als je dan aan het eind van je webinar een aanbod doet zegt die luisteraar als vanzelf ja (hoop je in ieder geval).

We willen consistent zijn

Gewoon een sterk staaltje psychologie. Als je al meerdere keren ja hebt gezegd wil je consequent en betrouwbaar blijven en nog een keer ja zeggen. Daarom greep de hondentrainer iedere mogelijkheid aan om mensen ja te laten zeggen. ‘Wil jij ook een hond die komt als je ‘hier’ roept?’ Jan zegt ‘ja’, Piet roept ‘dat zou ik zo graag willen’ ect. Een paar minuten later ‘wil jij ook dat je hond direct reageert als jij ziet dat hij in een gevaarlijke situatie belandt?’ Greet zegt ‘natuurlijk’ en Marijke zegt ‘ik wil er alles voor doen’. Ik kreeg er echt de kriebels van zoals die hondentrainer ja’s aan het uitmelken was.

‘Ik wil geen aanbod doen’

Toen ik afgelopen week een ondernemer sprak die nadacht over webinars geven moest ik hier direct aan denken. Want deze ondernemer zei ‘ik wil wel webinars geven, maar ik wil geen aanbod doen tijdens het webinar. In ieder geval geen betaald aanbod, want ik heb zo’n hekel aan al die ondernemers die zo’n verkoperig webinar geven en er alles aan doen om hun luisteraars in hun aanbod te laten trappen.’

Ik snap deze ondernemer helemaal, want wat de hondentrainer deed was behoorlijk irritant. Maar het gaat te ver om geen betaald aanbod te willen doen tijdens je eigen webinar. ‘Toevallig’ was ik net het boek ‘Het miljonairsbrein ontrafeld’ aan het lezen en T. Harv Eker schrijft ‘een afkeer hebben van promotie is een van de grootste obstakels op de weg naar succes. Mensen die problemen hebben met promotie en verkopen zijn meestal blut.’ Wauw, dat laatste is nogal een stelling zeg.

Waarom geen aanbod doen een slecht idee is

Harv schrijft verder ‘in de echte wereld, als het gaat om zaken en geld, moet je jezelf wel ophemelen, want ik garandeer je dat niemand anders dat voor je zal doen. Rijke mensen zijn bereid hun waarden en goede eigenschappen aan te prijzen aan iedereen die naar ze wil luisteren en hopelijk zaken met ze wil doen.

Je kunt hopen dat iedereen het land af gaat struinen op zoek naar jou, maar de waarheid is dat de markt overbevolkt is met goederen en diensten. En die van jou kunnen nog zo de beste zijn, niemand zal dat ooit weten omdat je te verwaand bent om het aan wie dan ook te vertellen.’ Niet mijn woorden, die van Harv!

Harv zegt verder ‘met een goed betegelde stoep vinden mensen de weg sneller naar je, maar dat geldt alleen als mensen van je af weten.’ Kortom: je moet bereid zijn om je goederen en diensten met passie en enthousiasme te promoten. En het allerbelangrijkste hierin is WAAROM promoot je! Geloof je echt dat wat jij aanbiedt in het voordeel zal zijn voor degene aan wie jij je dienst promoot? Want als je daar achter staat, hoe kan het ongepast zijn om jouw dienst te promoten? Als jij een medicijn hebt tegen reuma en je hebt iemand tegenover je staan die reuma heeft en die stikt van de pijn, dan gun je die persoon jouw medicijn toch!

Zou je wachten tot die persoon jouw gedachten leest dat jij een product hebt dat kan helpen? Als je gelooft dat wat je te bieden hebt mensen echt kan helpen dan is het je taak om dit aan zoveel mogelijk mensen te laten weten. En is het een win win situatie. Jij helpt de ander en jij krijgt ervoor betaald.

Wat je wilt is een aanbod doen op een manier die bij jou past

Nog even terug naar de hondentrainer, want moet jij dan per se een webinar op zijn manier geven? Nee, helemaal niet zelfs. Het mag helemaal op je eigen manier, daar is geen goed of fout in. Maar er zijn wel regels. Er zit een ritme in een goed verkoopwebinar. En er zijn regels over wat je wel vertelt en wat niet. Daarom heb ik een e-book geschreven over welke fouten je niet wilt maken als je een verkoopwebinar geeft. Je kunt het gratis e-book hier downloaden.

Wat zo mooi is, als je het webinar op de juiste manier opbouwt dan kan je ‘verkooppraatje’ super kort blijven. Echt, dan is het niet meer dan het noemen van je prijs. Dan ben je niet verkoperig. Sterker nog, daar zitten mensen op te wachten, want jij hebt ze laten zien hoe jij kunt helpen. En dat helpen, dat is waar je het als ondernemer voor doet (ik in ieder geval wel). Maar dan moet je wel een aanbod doen, anders doe je jezelf en je kijkers tekort.

Ik kan je trouwens ook helpen om je (verkoop) webinar op de juiste manier op te bouwen. Hoe? Dat lees je hier.

Geniet van je dag,
Liesbeth

Liesbeth de Korte

Je las een blog van mij, Liesbeth de Korte.

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijgt je meteen als bonus mijn e-book '8 conversie killers die je sales kosten tijdens je verkoopwebinar'.

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook, graag zelfs.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter