Klaar, schiet en richt

Klaar, schiet en richt, staat dat er echt? Het is toch ‘klaar, richt en dan pas schieten’? Als je een pistool in je handen hebt zou ik het zeker in die volgorde doen. En misschien eerst nog even iets zeggen of vragen voordat je deze handelingen uitvoert. Wel zo veilig en het geeft een hoop minder rotzooi.

Maar voor ondernemers pleit ik wel degelijk voor de volgorde ‘klaar, schieten en dan pas richten’. Ik ben nu het boek ‘Het miljonairsbrein ontrafeld’ van T. Harv Eker aan het lezen en hij zegt dat we als ondernemers vaak te lang nadenken. Dat we eerst alles perfect willen hebben en dat we dán pas echt de boer op mogen met ons nieuwe idee.

De bijzondere weg van toetjes naar laarzen

Harv (ik laat die rare T. even zitten, geen idee waar die voor staat ?) vertelt een mooi verhaal over wat hij zelf heeft meegemaakt. Hij had een briljant idee. Hij wilde een restaurant beginnen waar je alleen maar toetjes kon kopen. Hij was al een flinke tijd onderzoek aan het doen en hij werd dikker en dikker van al die toetjes ‘onderzoeken’. Op een bepaald moment zag hij dat zijn plan zo niet van de grond ging komen en toen heeft hij een baantje gezocht in een restaurant om te kijken hoe het in de praktijk zou zijn. Het duurde een week en toen wist Harv al dat deze tak van sport niks voor hem was.

Maar wat was het mooie? Een van zijn collega’s liet hem een paar laarzen zien die blijkbaar hip waren in de fitness-wereld. Maar op de een of andere manier was er een probleem om die laarzen te pakken te krijgen. Harv zag meteen zijn kans en hij is die populaire laarzen gaan verkopen en ‘the rest is history’ zoals hij zelf zegt. Hij is er miljonair mee geworden.

Actie is altijd beter dan niks doen

Harv zegt nu dat hij deze kans nooit had gekregen als hij geen actie had ondernomen op zijn wilde plan om een toetjesrestaurant te beginnen. Dan had hij die collega niet ontmoet, had hij niet op dat moment van die laarzen gehoord en had hij die laarzen niet kunnen verkopen. En nog erger: dan was hij misschien werkelijk in de toetjes-business gestapt, terwijl hij na een week al ontdekte dat dit niet zijn ding was.

Moraal van het verhaal: als je een mooi plan hebt, ga er dan voor. Het hoeft niet perfect. Het hoeft niet af. Alles is een kladversie en je mag terugkeren op je schreden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd en in het meest ongunstige geval heb je er wat van geleerd.

Start before you are ready

Wil je een nieuw product lanceren? Doe het! Ga aan de slag. Onderzoek of er markt voor is. Ontdek ook waar je klanten écht op zitten te wachten. Maak het product en start zo vroeg mogelijk met verkopen. Dat zo vroeg mogelijk starten met verkopen is namelijk de beste test of er markt voor jouw product is.

Ik zie het zelf bij mijn klanten. Webinars geven over je (nieuwe) producten en/of diensten is een manier die kneitergoed werkt. En ook hier: een webinar hoeft niet perfect te zijn. Nog belangrijker: ook dit is een kladversie. Probeer het gewoon en als het niet voor je werkt, of je vindt er echt niks aan, dan stop je er weer mee. Maar probeer het en zorg dat je een basis hebt staan die goed genoeg is en gaan met die banaan.

Klaar, schiet en richt

Als je er hulp bij nodig hebt, dan weet je me te vinden hè? Heb je al gezien dat ik een korte online training heb gemaakt over het schrijven van een verkoopwebinar dat je dikke omzetten oplevert? Krijg je in minder dan 2 uur alle tips and tricks van me hoe je een webinar schrijft waarbij je kijkers tot aan het eind ademloos blijven luisteren én dat ze daarna níét zeggen ‘bedankt, ik kan met deze informatie zelf verder’. Maar dat ze wat je tijdens het webinar aanbiedt ook daadwerkelijk van je kopen. Klik hier om alle ins and outs van mijn online training te bekijken.

Ready, aim, fire!

Groetjes,
Liesbeth

Plaats een reactie