Wat werkt het best?

The million dollar question: wat werkt het best op internet? Dat is een vraag die ik regelmatig krijg van mijn klanten. Dat ze een blog willen schrijven of een Call To Action op hun website willen en dan mag ik met mijn onmetelijke wijsheid zeggen wat ze het best op de koopknop kunnen zetten.

Het ‘Wat werkt het best’ toverstokje

Ik wilde dat ik zo’n toverstokje had, dat ik precies wist wat het best werkt, maar helaas heb ik niet zo’n stokje. Zoals zo vaak is het antwoord ‘dat hangt ervan af’. Natuurlijk zijn er dingen waar je vrij zeker van kunt zeggen dat het NIET werkt. ‘Klik hier’ is meestal niet de beste oplossing. Al is het alleen al voor Google, die wil graag snappen wat er achter ‘klik hier’ zit.

Dus je kunt beter zeggen ‘klik hier om product X te bestellen’. Lekker duidelijk voor Google en dat helpt zeer waarschijnlijk om beter te ranken op je zoekwoord. En soms is ‘klik hier’ goed genoeg. Als je bijvoorbeeld al vaak genoeg je zoekwoord in de tekst hebt gebruikt. Of als je alleen maar heel graag wilt dat mensen op je link klikken, dan is ‘klik hier’ een duidelijke opdracht. Dus ja, ik gebruik ‘klik hier’ ook wel eens.

Testen en blijven testen

Er is maar 1 antwoord op de vraag wat het best werkt en dat is testen. Testen, testen en nog eens testen. Ga daarvoor eerst op onderzoek uit:

  • Welke Call To Actions gebruiken jouw (succesvolle) concullega’s?
  • Als jij zelf op een website bent, welke knoppen triggeren jou dan om iets te doen? Ik vind dit zelf een belangrijke, omdat ik er van uit ga dat je als ondernemer op je klanten lijkt. Dus waar jij op aan gaat, gaan je klanten waarschijnlijk ook op aan.
  • Wat zeggen experts? Daar heb ik een fantastisch boek over, Online Invloed. Staat heel veel informatie in over allerlei tests die zijn gedaan én natuurlijk wat volgens de onderzoekers het winnende format is.

Maar helaas, het boek biedt zonder meer stof tot nadenken en laat mogelijkheden zien waar ik voor het lezen van het boek nog niet aan had gedacht. En ja, het laat de winnende opties zien die in het algemeen gelden. Alleen jij bent niet ‘in het algemeen’. Jij bent jij, je bent uniek en je klanten komen bij jou omdat ze iets specifieks bij jou hopen te vinden.

De smiley was zo leuk niet

Zo heb ik bij een klant mogen testen en we hadden, op advies van het boek ‘Online Invloed’, een menselijke uitdrukking op de koopknop gezet. Om precies te zijn een smiley. Dat zou het aantal klikken omhoog schroeven. Niet dus! De knop werkte slechter dan de variant zonder smiley.

Waarom? Ik denk zelf dat het komt omdat deze ondernemer in een hele zakelijke business zit. Het is in ieder geval geen zweverige woo-woo, zoals bijvoorbeeld de training die ik nu zelf doe om weer te zien zonder bril of lenzen***. Dit is geen oordeel over zweverige woo-woo, maar ik wil gewoon laten zien dat deze ondernemer echt in een ander soort branche zit.

Of het waar is weten we niet, maar we hebben gezien dat in deze zakelijke dienstverlening smileys waarschijnlijk een gevoel geven dat je als klant niet serieus genomen wordt. Gevolg: er wordt veel minder op de knop gedrukt in plaats van meer.

Hoe test je wat het best werkt?

Goed dat we het getest hebben en daar zijn tegenwoordig hele fijne tools voor. Wat doe je in zo’n test? Je kiest een pagina waar je meer resultaat wilt. Je verandert 1 ding. Bijvoorbeeld de kleur van een knop of de tekst op de knop. Of je doet iets heel anders, dat je een stuk tekst toevoegt of een afbeelding. En voor de rest hou je alles hetzelfde. Laat vervolgens de test lopen totdat je genoeg resultaten hebt om een conclusie te trekken. Kijk welke optie de winnaar is en maak de winnaar tot de pagina die live gaat.

Dit proces kun je zo vaak herhalen als je maar wilt. Iedere keer weer 1 ding. Smiley op de knop, werkt het? Ja, houden dan. Nee, weg ermee en door naar de volgende. Zo bouw je langzaamaan aan een pagina die steeds beter gaat werken. En stapje voor stapje krijg je antwoord op de vraag ‘wat werkt het best VOOR MIJ?’

Als ik je hier mee kan helpen dan hoor ik het graag! Ik heb inmiddels een spetterende aanbeveling van een klant die dit traject met mij gelopen heeft. Je leest ’t hier

Hartelijke groet,

Liesbeth

*** Wil je weten hoe het nu gaat met mijn ‘zien zonder bril of lenzen’? Heel eerlijk: verbazingwekkend goed. Ik zet steeds zwakkere brillen op en ik merk echt dat de bril waar ik mee begonnen ben nu te sterk is. Ik heb ook een opdracht die ik iedere dag doe, waarbij ik zinnen moet lezen waarvan de letters steeds kleiner worden. Zonder bril zag ik niet eens dat het letters waren en inmiddels zie ik dat het letters zijn én kan ik ze lezen.

Ben ik al zonder bril en kan ik alles lezen? Nee, zeker niet. Ben ik onderweg? Zeker, en ik ben nog maar 3 maanden bezig. Ik heb goede hoop dat ik aan het eind van het jaar kan zeggen dat ik helder en scherp zie met mijn eigen ogen. En dan gaat de vlag uit!

Plaats een reactie