Waarom 'Start before you are ready' zo'n goed advies is

Start before you are ready

Ken je dat, dat je eerst iets perfect wilt hebben, voordat je het in de wereld durft te zetten? Zo kan je dagen blijven muggenziften en steeds weer kleine aanpassingen maken op je website. Of kan dat visitekaartje echt nog niet naar de drukker, want er is nog een klein dingetje dat je dwars zit. Zo kom je nooit uit de startblokken en dat is zonde.

Ik ken het hoor en dat perfectionisme kan je behoorlijk blokkeren. Bijvoorbeeld mijn visitekaartjes, wat heb ik daar lang over gedaan voordat ik op de bestelknop durfde te klikken. En dat terwijl ik weet dat visitekaartjes tegenwoordig alleen nog handig zijn om te weten wie je precies gesproken hebt, zodat je zo snel mogelijk een LinkedIn-verzoek kunt versturen.

Wat erger is

Vervelender wordt het als een ondernemer een compleet programma in elkaar draait om het vervolgens te gaan verkopen. Ze slijpen en ze schaven, want voor het programma verkocht kan worden, moet het he-le-maal perfect zijn. Uren, dagen, (soms) jaren zijn ze er mee bezig en uiteindelijk is het zover. Het is klaar. En dan blijkt er helemaal geen interesse voor het programma te zijn.

Geen nood, blijkbaar waren de klanten hier nog niet aan toe. We gaan iets heel anders doen. En weer gaat de ondernemer zitten, slijpen en schaven om iets totaal anders in de wereld te zetten. En het zou zomaar kunnen dat dit nieuwe concept ook niet aanslaat.

Doe dit niet: start met verkopen voordat je het programma maakt.

Wat zeg je?

Ja, ik zei het echt: start met verkopen vóór je het programma maakt. Daarmee zeg ik niet dat je helemaal niks moet doen en gewoon maar moet beginnen met verkopen. Natuurlijk mag/moet je wel aan de slag en in ieder geval heel goed weten wát je gaat verkopen, maar start zo snel mogelijk met verkopen.

Waarom?

  1. Je krijgt direct feedback uit de markt. Is er wel behoefte aan dit product of deze dienst? Nee? Bespaar jezelf de moeite en bedenk iets anders.
  2. Als je het product of de dienst al verkocht hebt, dan geeft je dat een enorme stimulans en drive om het ook daadwerkelijk te gaan maken. Je moet wel, want je hebt het verkocht :-).
  3. Het is vaak voldoende (zeker bij een dienst) als de volgende stap klaar is op het moment dat je klanten daar aan toe zijn. Als zij met module 2 aan de slag gaan, is het voor jou tijd om module 3 klaar te maken. Zo kun je altijd net vooruit blijven lopen, maar hoeft niet alles tegelijk klaar te zijn. En, je kunt de input en vragen van de deelnemers gebruiken om in je volgende modules te behandelen.

 Zie het als een test

De eerste groep die een traject start wordt vaak een pilot-groep genoemd. Deze groep beloon je dan ook met een pilot-prijs. Een prijs die een stuk lager is dan de prijs die je uiteindelijk voor je product of dienst gaat vragen. Daarmee gun je jezelf ook de ruimte om het als een test te zien. Je mag in deze fase nog leren en ontdekken wat klanten echt willen en van je vragen. Ook dat is een valkuil: dat je als expert denkt dat je het allemaal wel weet. Maar is wat jij denkt echt datgene wat jouw ideale klanten van je willen? Gun jezelf de kans om dat te ontdekken.

Zeg ook tegen je klanten dat je ze een pilot-prijs biedt, maar dat je daar wel iets voor terug wilt. Een aanbeveling. En aanbevelingen zijn super belangrijk. Robert B. Cialdini vertelt in zijn boek ‘Invloed‘ dat mensen enorm veel waarde hechten aan wat andere mensen vinden. Kijk maar naar jezelf; hoeveel beslissingen maak jij op basis van wat iemand anders vindt (lees: aanbevelingen, reviews of gewoon een enthousiast verhaal van een vriend of vriendin)? Start before you are ready geeft je deze mogelijkheid, om nog vóór je het definitieve product lanceert al verhalen te hebben van tevreden klanten. Verhalen die nieuwe kopers over de streep gaan trekken.

Dus: wat ga jij vandaag nog in de wereld zetten? Ik ben benieuwd.

Hartelijke groet,

Liesbeth

Plaats een reactie