Stoppen met je bedrijf, ondernemen in crisistijd

Is dit niet een beetje gek, een artikel over stoppen met je bedrijf opnemen in de rubriek “Leef je mooiste leven” op deze website. En natuurlijk willen we hier niet aan denken, maar als corona ons iets geleerd heeft dan is het dat niks zeker is. Een goedlopend bedrijf kan zomaar ineens in de afgrond glijden als er iets gebeurt dat buiten jouw macht ligt. Als het maar lang genoeg duurt en groot genoeg is qua schade dan ga je onderuit. En wat doe je dan? Wachten en maar kijken wat er gebeurt? Of ga je aan de slag?

Ter inspiratie en onder het mom van ‘better safe than sorry’ deel ik graag een boek met je dat grote indruk op me heeft gemaakt. ‘Ondernemen in crisistijd’ van Femke Hogema. Een boek dat je keihard met je neus op de feiten drukt als je alle ellende van ondernemers om je heen ziet.

Ondernemen in crisistijd, was dit te voorzien?

Was dit te voorzien? Dat is een vraag die me al een tijdje bezighoudt. In het boek las ik bijvoorbeeld een verhaal van een ondernemer die veel geld verdiende met affiliate marketing. Met de nadruk op ‘verdiende’. Hij was namelijk affiliate in de reisbranche en we weten allemaal welke branche hard getroffen is. Precies, de reisbranche. Op dit moment zijn de affiliate inkomsten dus zo ongeveer 0. En dat valt flink tegen als je eerst op rond de 500 euro per dag zat.

Dé vraag is dan ‘wat ga je eraan doen?’ Een nieuwe affiliate website starten in een compleet andere branche? Kan, is een idee. Helemaal stoppen als affiliate? Zou ik niet doen, we mogen toch hopen dat het op een keer weer goedkomt met de reisbranche. Deze ondernemer heeft iets heel anders bedacht trouwens en ik vond het redelijk briljant. Het hele verhaal staat in het boek van Femke, dat is te lang om hier te delen.

Ondernemen in crisistijd, had je er wat aan kunnen doen?

De andere kant is dat ondernemers wel wat hadden kunnen doen. Ook Femke schrijft het in haar boek dat ze er van schrok hoe snel er al berichten kwamen van ondernemers die faillissement aanvroegen. Dat waren dus blijkbaar (zoals ik ze noem) sneeuwschuiver-ondernemers. Het geld wat binnenkomt wordt direct doorgeschoven naar de lopende verplichtingen. ‘Stopt het even met sneeuwen’ dan is er ook niks meer te schuiven.

Een belangrijke tip uit het boek ‘Ondernemen in crisistijd’ is dan ook om te zorgen voor een buffer. Leg geld opzij voor moeilijke tijden. In Profit First (ook een boek en een methode van Femke Hogema) heet dat geld ‘Winst’ en ik ben ontzettend blij dat ik met Profit First werk. Want ik heb die buffer aangelegd. Tot op heden heb ik mijn buffer nog niet nodig had, ik behoor tot de gelukkigen van de ondernemers die (nog) niet geraakt zijn door de coronacrisis.

Wat als er geen internet meer is?

Heb je hier wel eens over nagedacht? Wij zijn online ondernemers en aan online hangt meteen een voorwaarde. We kunnen alles, van waar dan ook ter wereld. O ja, dan hebben we wel 1 ding nodig: internet. Wifi is onze grootste vriend.

Mijn hele businessmodel is gebouwd op internet. Zonder internet heb ik een groot probleem. Als virtueel professional kan ik mijn werk niet meer doen. Mijn klanten zijn allemaal ver weg bij mij en het is echt geen optie om naar hen toe te gaan om aan een bureautje te gaan werken. En het heeft ook geen zin, want ook mijn klanten hebben hun businessmodel gebouwd op online ondernemen. Ik kan gewoon echt weinig voor ze doen als het internet niet meer zou werken.

Dan ligt mijn affiliate website er ook uit. Ik zou over kunnen stappen op dropshippen. Oh boy, kan ook al niet. Ook online. Heftig! Er zit gelijk een olifant op mijn borst en het was geen roze olifant. Want waarom zou dat niet kunnen gebeuren? Dat ook het internet er nog eens uit vliegt en dat het echt kapot is. Wat dan?

Ik heb op dit moment nog geen antwoord en gelukkig hoeft het ook niet. Maar dat was voor mij de tweede belangrijke tip uit het boek van Femke. Als er een crisis komt mag je best even bij de pakken neer gaan zitten. Dat mag zelfs een week zijn. Maar dan moet het echt klaar zijn. Dan sta je op, je zet je schouders eronder en je kijkt wat er WEL kan. Wat kan er wel en wat kan ik wel doen nu ik voor dit voldongen feit sta.

Wat als het echt niet meer lukt?

Waardoor het boek van Femke me met de neus op de feiten drukte is dat zij ook de worst case scenario’s beschrijft. En natuurlijk is het ergste wat je kan overkomen dat je noodgedwongen moet stoppen met je bedrijf. Omdat het echt niet meer gaat.

Dé belangrijkste tip is in mijn ogen ‘stop op tijd’. En wat is op tijd? Dat je stopt op het moment dat je dat zonder restschulden kunt doen. Dat je alle mensen aan wie jij geld schuldig bent kunt betalen als jij de kiet verkoopt en zorgt dat jij alles wat je te gelde kunt maken ook verkoopt. Dan zou je alles af moeten kunnen lossen.

Op dat moment hou je de regie in eigen handen, want trust me: een faillissement wil je niet. Dan gaan anderen voor jou bepalen hoe het moet en daar kan je jezelf lelijk mee in de vingers snijden. Zeker als je door het faillissement van je bedrijf ook persoonlijk failliet gaat.

En ja, dan sta je dus in een spagaat. Want soms moet je juist schulden durven te maken om verder te komen. Je nek uitsteken en een weldoordachte gok nemen. Maar het blijft een gok en als het mis gaat zou het kunnen dat je juist niet meer op tijd kunt stoppen. Omdat je die extra schulden hebt gemaakt. Dan loont het de moeite om kritisch naar je bedrijf te kijken. Staat jouw bedrijf als een huis en geloof je dat je het gaat redden? Dan schouders eronder en gaan. Staat je bedrijf niet stabiel, dan zou ik persoonlijk voor stoppen kiezen. Uithuilen en opnieuw beginnen.

Heb jij al eens nagedacht over wat je zou kunnen doen als jouw bedrijf geraakt wordt door een ‘ramp’ waar je zelf weinig aan kunt doen of veranderen? Ondernemen in crisistijd van Femke Hogema helpt je om hier van tevoren over na te denken. We hopen natuurlijk allemaal dat we het nooit nodig gaan hebben, maar beter voorbereid dan je als een lam naar de slachtbank laten leiden. Lees dus ‘Ondernemen in crisistijd’ en doe er je voordeel mee.

Plaats een reactie