Waarom andere ondernemers duizenden likes op Facebookposts hebben en jij (nog) niet

Zie je ze ook voorbij komen op je tijdlijn? Posts die helemaal niet zo bijzonder zijn, maar die een heleboel likes en reacties hebben. En dan denk je: hoe doen ze dat? Heeft die ondernemer een enorme lijst met fans? Zijn het bijzondere fans, die veel meer reageren dan jouw fans? Heeft de ondernemer misschien een truc toegepast die jij niet kent? Ja, dat laatste is waarschijnlijk het geval.

Duizenden likes op je Facebookpost

Wil je weten hoe je duizenden likes op je Facebookposts krijgt? Maak er een Facebook advertentie van en gebruik de volgende truc.

Als je een prachtige post bedacht hebt, kopieer de post dan niet, maar zorg dat je exact dezelfde post keer op keer gebruikt.

Hoe werkt het?

  • Maak de post en publiceer de post.
  • Ga vervolgens naar Advertentiebeheer.
  • Links bovenin (naast het Facebook icoontje) staat een blokje met drie streepjes boven elkaar. Klik daarop en kies onderin voor ‘alle hulpmiddelen’. In de kolom ‘maken en beheren’ staat vervolgens de optie ‘paginaberichten’. Kies deze optie.
  • Zoek de allerlaatste versie van het bericht dat je net hebt gemaakt (als je meerdere keren wijzigingen op hebt geslagen zie je meerdere versies van je bericht).
  • In de tweede kolom (kolom ‘ID’) staat een nummer. Kopieer dat nummer.
  • Nu komt het geheim van de smid. Als je een advertentie maakt, maak dan in het tabje ‘advertenties’ niet opnieuw een bericht op, maar kies voor ‘bestaand bericht’. Plak daar het nummer dat je net gekopieerd hebt. Je ziet dan vanzelf dat de advertentie opgebouwd wordt.

Een campagne met meerdere advertentiesets

Het is altijd verstandig om je advertentie op meerdere doelgroepen te testen. Je maakt dus 1 campagne met een bepaald doel, bijvoorbeeld ‘bereik’. Je wilt dan dat zoveel mogelijk mensen jouw bericht zien. ‘Betrokkenheid’ is ook een goede optie, dan wil je juist zoveel mogelijk reactie op je bericht, denk aan likes, reacties, deelacties.

Maak in de campagne meerdere advertentiesets. Dat zijn je verschillende doelgroepen.

  • Maak bijvoorbeeld een doelgroep van je mailinglijst. Je kunt deze lijst uploaden in Facebook en je houdt meestal iets meer dan de helft van je mailinglijst over. Dat komt omdat mensen vaak meerdere e-mailadressen hebben en als het e-mailadres op de mailinglijst een andere is dan het e-mailadres dat gebruikt wordt voor Facebook, dan vindt Facebook geen match.
  • Stel een doelgroep samen van je fans op Facebook.
  • Maak look-a-like doelgroepen.
  • Stel zelf een doelgroep samen op basis van interesses.

Je gaat merken: hoe warmer de doelgroep, hoe beter de resultaten. Je mailinglijst en je fans op Facebook zijn warme doelgroepen, de look-a-like doelgroep en een doelgroep op basis van interesses zijn koude doelgroepen.

Binnen deze doelgroepen maak je de advertenties aan en dat doe je dus zoals hierboven beschreven.

Wat er vervolgens gebeurt

Er gaan meerdere advertenties tegelijk lopen. Stel je hebt 3 doelgroepen, 2 verschillende advertentieteksten en 2 verschillende afbeeldingen/video’s. Dan heb je 3 x 2 x 2 = 12 advertenties. Maar het goede nieuws is dat je eigenlijk maar 4 verschillende advertenties hebt, want binnen de 3 doelgroepen werk je met exact dezelfde advertenties.

Alle likes, reacties en deelacties komen op dezelfde advertentie binnen. Terwijl als je niet een bestaand bericht gebruikt, maar een kopie maakt, dan krijgen al die kopieën apart hun resultaten.

Voorbeeld: je hebt 3x dezelfde advertentie lopen, maar het zijn kopieën van elkaar. Dan zou je de volgende resultaten kunnen hebben:

200 likes, 50 reacties en 20 deelacties bij advertentie bij doelgroep 1
100 likes, 25 reacties en 10 deelacties bij advertentie bij doelgroep 2
300 likes, 75 reacties en 30 deelacties bij advertentie bij doelgroep 3

Als je werkt met een bestaand bericht zijn advertentie 1, 2 en 3 exact dezelfde advertentie en heb je:

600 likes, 150 reacties en 60 deelacties bij advertentie bij doelgroep 1
en 600 likes, 150 reacties en 60 deelacties bij advertentie bij doelgroep 2
en ook 600 likes, 150 reacties en 60 deelacties bij advertentie bij doelgroep 3

Dat is wat je wilt, want met de kopieën concurreren jouw advertenties eigenlijk tegen elkaar. Hoe zonde is dat! Je wilt juist zoveel mogelijk reuring veroorzaken met één bericht, omdat Facebook dat onmiddellijk oppakt. ‘Wauw, dit is blijkbaar een populair bericht, dat moeten we vaker gaan tonen.’

That’s it, mijn gouden tip. Doe er je voordeel mee!

Hartelijke groet,

Liesbeth

PS: als je geweldige resultaten haalt, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag van je, want wat is er leuker dan beating the system together!

PS2: deze tip heb ik niet zelf bedacht, wat dat betreft sta ik op de schouders van (onder andere) de reuzen Birgit Luijk en Mark Bongers

Facebookgoogle_pluslinkedin

Een reactie plaatsen