Je hebt het afgelopen jaar wel veel geluk gehad hè

Je hebt het afgelopen jaar wel veel geluk gehad hè. Dat was was wat de vader van mijn collega-onderneemster tegen haar zei. Ze was nog maar net iets meer dan een jaar onderneemster en ze ging als een raket. Nu al meer dan vol met klanten, het geld klotste tegen de plinten omhoog en ze ze gaf het ook met bakken uit. Zo had ze met haar man een ander huis gekocht, een flinke verbouwing gefinancierd, een nieuwe auto gekocht en ze waren afgelopen zomer ook nog eens luxe met het hele gezin op vakantie geweest. O ja en ze startte zeer binnenkort nog met een coachingstraject van duizenden euro’s.

Oud versus nieuw

De opmerking dat ik geluk gehad heb, heb ik nog niet gehad maar het had zomaar gekund. Mijn ouders begrijpen ook totaal niet waar ik mee bezig ben. Mijn accountant ook niet trouwens… Zij zitten nog vast in het oude denken. ‘Vroeger’ moest je hard werken voor je geld. Moest je er altijd staan voor je klanten. En als er ook maar iets mis ging, dan raakte je je klanten ook zo weer kwijt.

Mijn vader vertelt bijvoorbeeld nog steeds over een gebeurtenis die misschien wel 30 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Hij was kapper en had een eigen kapperszaak waar je gewoon binnen kon lopen. Een afspraak maken was niet nodig. Dan kon het gebeuren dat er een constante stroom aan mensen binnen liep en dat je nooit met een lege zaak zat. Pauze nemen was daardoor soms een uitdaging. Tegen lunchtijd moest mijn vader toch echt heel nodig een sanitaire stop maken en hij vroeg de volgende klant om alvast in de kappersstoel te gaan zitten. Hij zei nog ‘ik kom er zo aan’.

Mijn vader liep naar achteren. De koude thee stond al klaar en de eerste boterham lag ook op zijn bord. Hij dronk zijn koude thee op, nam de boterham mee en tijdens het plassen at hij de boterham op. Op de terugweg stond er een iets warmere kop thee op hem te wachten en lag de tweede boterham inmiddels ook klaar. Binnen 5 minuten was hij terug in de kapperszaak en hielp hij de volgende klant. Hij heeft die man nooit meer terug gezien. Overgestapt naar een andere kapper, omdat mijn vader het lef had om een paar minuten pauze te nemen.

Als dit soort verhalen nog in je systeem zitten, dan snap ik dat je niks begrijpt van online ondernemen.

Helaas

Helaas zijn er zoveel mensen die je niet begrijpen. Die geen idee hebben wat je doet en waarom. Ik zei net al dat mijn accountant mij ook niet begrijpt. Hoezo weer een coaching? Hoezo weer een training? En waar heb je al die kosten voor gemaakt? Een autoresponder? Een online leeromgeving?

Nee, mijn accountant houdt van de ouderwetste ondernemers. Die zich met uurtje factuurtje laten betalen en weinig kosten maken. Kosten maken is ook niet nodig. Een telefoon, een computer en een printer en gaan.

‘Wij’ zijn anders

Als online ondernemer werk je heel anders dan de traditionele ondernemers.

  • Je wilt voor de muziek uit blijven lopen en altijd meer weten dan je klanten. Zolang je je klanten een stap voor blijft, blijven ze klant bij je en willen ze van je blijven leren. Dan zal je je als ondernemer dus moeten blijven ontwikkelen en dat kost gewoon geld.
  • Online ondernemen gaat voor een groot deel ook over uitstraling. De plaatselijke timmerman heeft bijvoorbeeld nog nooit over branding gehoord en hij doet al zijn hele leven met zijn zelf bedachte logo. Voor hem werkt dat ook. Voor een online ondernemer is de look and feel belangrijk en kan het het verschil maken of een potentiële klant je website meteen wegklikt of toch nog even gaan lezen. Als die branding (heel heel simpel gezegd: de kleuren en de lettertypes die je gebruikt op je website, in je mails en op social media) ervoor zorgt dat jij een nieuwe klant van 5000 euro binnenhaalt, dan mag die branding best 3000 euro kosten toch?
  • Soms is wie je kent en het netwerk waar je in zit, zo belangrijk dat het je geld waard is. Veel geld. Je kunt zover komen als de 5 mensen waar jij het meest mee om gaat. Zijn dit mensen die gewoon een baan hebben en daar helemaal happy mee zijn, dan wordt het voor jou moeilijker om een succesvolle ondernemer te worden. Heb jij nu een omzet van 20.000 euro per jaar en zijn de 5 mensen waar jij het meest me om gaat ondernemers die allemaal meer dan 100.000 euro per jaar omzetten? Dan is de kans groot dat zij jou omhoog trekken en je helpen en adviseren hoe ook jij meer kunt gaan verdienen. Dus ja, ik investeer ook geld om mijn netwerk uit te breiden en te zorgen dat in mijn groep belangrijkste 5 mensen ondernemers zitten die mij echt verder kunnen helpen.

En dat begrijpen heel veel mensen niet, dat je moet investeren om succesvol te worden. Je hebt dan al snel het gevoel dat je iets fout doet en ik ben zelf ook in die valkuil gestapt. Lees maar in deze blog. Daar heb ik het zelfs over dat ik me kapot schaamde. Inmiddels weet ik wel beter. Ik heb tot op heden nog niet veel in mijn bedrijf geïnvesteerd, het is zelfs weinig. Daarom ben ik vorige week ingestapt in een coachingstraject waarin ik samen met 3 andere ondernemers verder ga bouwen aan mijn bedrijf.

Twijfel jij over hoeveel je mag investeren?

Je moet natuurlijk altijd de balans blijven houden, als je teveel investeert dan ga je misschien wel failliet. Dat wil je natuurlijk niet. Dus wat is te veel en wat is te weinig en waar ligt de balans? Ik gebruik daarvoor de Profit First methode en ik reserveer 30% van mijn omzet voor kosten. Die 30% werkt voor mij prima, maar voor een andere ondernemer kan dit veel te hoog zijn of juist veel te laag.

Wil je weten wat voor jou het optimale percentage is om in je kostenpot te reserveren? Ik help je er graag mee. Neem contact op en ik spreek je snel.

Hartelijke groet,

Liesbeth

Facebookgoogle_pluslinkedin

Een reactie plaatsen