11 Nieuwe klanten. 11!

Vorige week kreeg ik een berichtje van een klant waar ik minstens 10x stuiterend van door de kamer sprong. Er stond ‘We zijn tovenaars. We hebben 11 nieuwe klanten. 11!’.

Wat vooraf ging

We waren al een tijdje aan het experimenteren met Facebookadvertenties en het ging in rap tempo bergafwaarts. Met als trieste dieptepunt dat we veel geld uit hadden gegeven en maar weinig aanmelding hadden voor ons webinar. Dat er nog veel minder mensen bij het webinar aanwezig waren en dat we 0 verkopen hadden. Nul!

Mijn klant trapte terecht op de rem. Dit kon zo niet langer.

Tom Poes, verzin een list

Nu had ik al een paar keer tegen mijn klant gezegd dat we niet op de juiste manier aan het testen waren en ineens wist ik; dit is het moment. Ik moet nu een plan maken en precies uitschrijven hoe ik denk dat we onze Facebookstrategie vorm moeten geven.

Zo gezegd, zo gedaan en ik kreeg groen licht. We gingen het helemaal op mijn manier doen. Met 4 doelgroepen, 2 teksten en 3 verschillende afbeeldingen slingerde ik tegelijkertijd 24 verschillende advertenties (4 x 2 x 3) het universum in en de aanmeldingen begonnen meteen binnen te stromen. Wow, dat gaf de burger moed.

Aan het eind van de campagne hadden we bijna 3x zoveel aanmeldingen dan voor hetzelfde bedrag tijdens onze ‘dieptepunt-campagne’. Mission accomplished, maar nu was het nog de vraag of onze inschrijvers ook mensen waren die op komen dagen bij het webinar. En zouden ze ook kopen?

De dag van het webinar

De dag van het webinar brak aan en ik moet zeggen dat ik wel een beetje zenuwachtig was. Zouden we onze gewenste 6 verkopen realiseren? En toen kreeg ik het appje ’11 nieuwe klanten, 11!’. Hoera, we hadden dus niet alleen veel inschrijvingen gekregen met de nieuwe advertentiemethode. Het waren ook nog eens superwaardevolle inschrijvingen, want we hadden in een klap 11 nieuwe klanten. Veel meer dan we verwacht hadden.

11 nieuwe klanten

Pure wiskunde

Eigenlijk is nieuwe klanten binnenhalen pure wiskunde. Zie het als een trein waarin je leads iedere keer een wagon verder lopen, voordat ze uiteindelijk klant bij je worden.

Stel dat de eerste wagon je Facebookadvertentie is. Hoeveel procent van de mensen die je advertentie zien, downloadt ook daadwerkelijk je gratis weggever? Hoeveel procent van die mensen loopt door naar de volgende wagon (denk aan een webinar, een gratis gesprek of je salespagina). En hoeveel procent van die mensen koopt vervolgens?

Als je je percentages weet, kan je uitrekenen hoeveel geld je in Facebookadvertenties moet stoppen om een bepaalde hoeveelheid klanten te krijgen. Heb je daarmee zekerheid? Nee dat niet, maar hoe beter je je cijfers in beeld krijgt, hoe beter je kunt voorspellen.

En zo creëer je een stabiele stroom aan inkomsten, gewoon door je cijfers te bestuderen. Hadden we in dit geval de cijfers juist? Nee, we waren stomverbaasd door dit resultaat. Dit was beter dan we durfden te dromen. We moeten nu na gaan denken over hoe mijn klant zoveel klanten tegelijk kan bedienen. Hoe kunnen we opschalen, want voor de huidige manier van werken is een toestroom van zoveel klanten eigenlijk teveel.

Wil jij dit ook?

Zoek jij ook een tovenaar die je nieuwe klanten op gaat leveren? Feitelijk is het geen toveren, het is weten wat je doet. Weten wat je doelgroep is en wat je doelgroep nodig heeft. Vervolgens heb je maar 5 dingen echt nodig en deze zaken heeft mijn klant prima op orde. Wil je weten wat die 5 dingen zijn? Download dan hier mijn gratis e-book en doe er je voordeel mee.

Hartelijke groet,
Liesbeth

PS: uiteindelijk zijn er een paar klanten afgevallen en zijn er geen 11 klanten ingestapt maar 8 of 9. Nog steeds meer dan we gehoopt hadden.

Plaats een reactie