Je weet op welke zoekwoorden je je moet richten. En nu?

welke zoekwoorden

Welke zoekwoorden?

In mijn vorige blog (goede teksten schrijven) heb ik verteld over het belang van het gebruik van de juiste zoekwoorden. Ik ga er van uit dat je inmiddels hebt onderzocht welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken en je bent er dus helemaal klaar voor. Mooi! Maar wat zijn nu de volgende stappen?

Schrijf lange artikelen

Allereerst is het belangrijk om niet steeds dezelfde zoekwoorden als focus trefwoord te gebruiken. De reden is simpel: als je meerdere pagina’s optimaliseert op hetzelfde zoekwoord, dan gaan je eigen pagina’s met elkaar concurreren. Dat wil je natuurlijk niet, als er met iemand geconcurreerd gaat worden dan toch met de website van iemand anders. Daar kan je natuurlijk wel trucjes voor verzinnen (door zoekwoorden iedere keer net op een andere manier te schrijven), maar het slimste is om al je informatie over een bepaald zoekwoord op die ene pagina te zetten. Heb je filmpjes, goede afbeeldingen of verschillende invalshoeken? Prima, zet het in één lang verhaal.

Laat het zoekwoord terugkomen waar het maar kan

Gebruik je zoekwoorden waar het kan, maar overdrijf niet. Jaren geleden, toen Google de trucjes nog niet door had, kon je bijvoorbeeld hoog in de zoekresultaten komen door je zoekwoord “onzichtbaar” op je website te plaatsen. Je kon bijvoorbeeld je zoekwoord honderden keren met witte letters op een witte pagina zetten. Of een plaatje van 1 bij 1 pixel waar je je zoekwoord in zette, dat valt ook niemand op. Die trucjes werken allang niet meer. Toch zijn er dingen die je wel kunt doen, zoals bijvoorbeeld:

  • Noem je logo geen logo, maar geef de afbeelding de naam van een belangrijk zoekwoord
  • Voorzie afbeeldingen van een alt-tekst. Deze alt-tekst vul je met het zoekwoord van de pagina waarop je deze afbeelding gebruikt
  • Gebruik het zoekwoord in je H1 en H2 koppen
  • Laat het zoekwoord terugkomen in je Snippet (het stukje tekst wat onder je zoekresultaat staat als je in Google gevonden wordt)
  • Laat het zoekwoord terugkomen in je tekst, maar niet te vaak. Dan zou Google het weer als frauduleus kunnen beschouwen en dat wil je niet

Wat kan je nog meer doen?

Ons grote doel is om beter gevonden te worden in Google en liefst nog op de eerste plaats in de organische zoekresultaten te komen. Dat valt in de meeste gevallen niet mee! Wat kan je nog meer doen om Google gunstig gezind te stemmen?

  • Hoe langer mensen op je website blijven hoe meer Google het gevoel krijgt dat jouw website waardevolle informatie bevat. Maak gebruik van interne links en leid bezoekers van de pagina, waar ze in eerste instantie interesse in hadden, door naar een volgende pagina op je eigen website
  • Maak een kennisbank, zodat je bezoekers op jouw website alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Een soort Wikipedia, maar dan voor jouw expertise
  • Zorg dat andere pagina’s naar jouw website gaan linken en zorg ervoor dat dit waardevolle links zijn. Een link van bijvoorbeeld een startpagina is niet echt een waardevolle link. Als jij bijvoorbeeld boeken verkoopt en je krijgt een link van bol.com dan heb je een waardevolle link te pakken
  • Maak gebruik van social media en laat duidelijk zien dat je website en je social media bij elkaar horen. Wees consequent met je content en zorg dat je bijvoorbeeld in een Facebook post weer naar je website linkt

Zie je het zitten om dit voor je eigen bedrijf helemaal in te gaan richten? Het is een kwestie van een lange adem en waardevolle content blijven leveren. Wil je met me sparren over wat jij zou kunnen doen? Ik help je graag. Laat een bericht achter onder deze blog of vul mijn contactformulier in, dan spreken we elkaar snel!

Hartelijke groet,

Liesbeth

 

 

Plaats een reactie