Is het noodzakelijk dat je bij het schrijven van je teksten altijd de SEO-regels volgt (Search Engine Optimalisation, dus vindbaarheid in Google)? Ik merk dat mijn klanten met die vraag worstelen.
Niets doen met SEO
Het antwoord op deze vraag is ‘dat hangt ervan af’. Zo las ik een verhaal van een bekende businesscoach die NIETS doet met SEO en vindbaarheid. Waarom niet? Omdat zij zegt dat haar klanten door mond-tot-mondreclame bij haar komen. Klanten die zij heeft geholpen praten over haar begeleiding. Daar maken ze anderen enthousiast mee. Die mensen googelen op de naam van de businesscoach en gaan op haar website kijken en lezen.
Niet andersom dus, dat iemand op een bepaald zoekwoord zoekt en dat jij op dat zoekwoord hoog scoort. Deze businesscoach zegt dat het bij haar zo niet werkt en ze maakt er dus ook geen enkel punt van dat zij qua SEO slecht scoort.
Politiek incorrecte mails
Snap ik helemaal. Als je bijvoorbeeld de politiek incorrecte mails van Aartjan van Erkel leest, dan merk je ook dat hij in die artikelen niets aan SEO doet. Hij vertelt gewoon mooie verhalen. Verzint titels waar je van denkt ‘waar gáát dit over?’ en je klikt en leest. Kan een prima strategie zijn.
Ik heb nog meer voorbeelden:
- Ann Van Riet (https://www.althea-coaching.be/blogs-vlogs) schrijft prachtige mails, eerlijk en open, vooral over haar ontwikkeling en haar worsteling hiermee.
- Van Patty Goldsteijn heb ik al heel wat mails bewaard. Gewoon omdat ze zo leuk zijn om te lezen (https://www.pattygolsteijn.nl/)
- Adrienne van den Bos blijf ik ook volgen. Prachtige verhalen waar altijd wel een aha-momentje in zit. (https://giftedpeople.eu/artikelen/)
Overeenkomst tussen deze ondernemers is dat zij artikelen schrijven om hun verhaal te delen. Geen SEO-optimalisatie, maar gewoon een pakkende titel en een goed verhaal. Terwijl bijvoorbeeld Adrienne ook zeker teksten heeft waar ze alles uit de SEO-optimalisatie haalt. Omdat ze op die zoekwoorden gevonden wil worden. Zij maakt dus een mix op haar website.
Het wankele koord
Ik doe het zelf eigenlijk ook. Op mijn website staan 2 types blogs. Bijvoorbeeld dit verhaal dat je nu aan het lezen bent. Daar pas ik wel een beetje SEO-optimalisatie op toe. Dat kan ik dan toch niet laten. Maar zeg eerlijk: hoeveel mensen denk je dat zoeken op de zoekwoorden ‘wankele koord’? Ik heb het even opgezocht, dat is per maand 0. Geeft niet, want dit keer ben ik voor een (hoop ik dan toch) nieuwsgierig makende titel gegaan.
Mijn andere blogs zijn geschreven voor affiliate-marketing. En daar is het superbelangrijk om op de juiste zoekwoorden te scoren. Dat geldt ook voor coaches die bijvoorbeeld lokaal gevonden willen worden. Of als je iets doet wat heel veel mensen kunnen, dan wil jij als eerste verschijnen als mensen Google erop na slaan.
Wanneer wil je wél voor SEO-optimalisatie gaan?
Je wilt wél voor SEO-optimalisatie gaan als je koud publiek wilt trekken. Mensen die een vraag intypen in Google, waarop jij antwoord geeft. Omdat die vraag helemaal bij jouw corebusiness past.
Nogmaals, kijk naar de website van Adrienne van den Bos. Helemaal onderaan haar website bij ‘Ontdek meer over HB’ staan artikelen waar de SEO-strategie perfect op punt staat. Kies je bovenin het menu voor ‘blogs’ dan komen er allemaal mooie verhalen, waar nieuwsgierig makende titels staan. Op deze plek zijn het titels en verhalen waar SEO totaal niet belangrijk is.
Kies en ga er vol voor
Als je ervoor kiest om wel voor de SEO-score te gaan, ga er dan ook helemaal voor. En ja, dat betekent ook concessies doen. Dan heb je af en toe een minder lekkere zin in je tekst. Bijvoorbeeld omdat je het zoekwoord in de eerste alinea van je verhaal wilt zetten. En omdat je de zoekers op dat zoekwoord/die zoekzin zo snel mogelijk antwoord wilt geven op hun vraag.
Of dan staat er ineens een kop op een plek die je niet verwacht. Omdat ook daar het zoekwoord weer even terug mag komen. Of omdat de tekst te lang is. Als je meer dan 300 woorden in een alinea zet, is het beter voor de leesbaarheid om een tussenkop te maken. Zo zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om je teksten te optimaliseren en jouw verhaal zo goed mogelijk voor te sorteren om hoog te scoren in Google.
Jij!
Maar nogmaals, beslis eerst wat jouw doel is. Wil je hoog scoren in Google en daarmee de strijd aan gaan met al die anderen die ook op jouw zoekwoorden willen scoren? Of kies je voor persoonlijke verhalen en vertrouw je erop dat mensen op andere manieren bij die verhalen komen? Er is geen goed of fout en er zijn ook tussenwegen. Dat je een beetje van alles doet en dat je per blog kijkt welke aanpak je kiest. En daar dan uiteraard vol voor gaan binnen die betreffende blog.
Het belangrijkste is dat je ontdekt wat werkt voor jou. Want uiteindelijk is dat het enige waarmee jij een verschil maakt. Met jezelf!
Geniet van deze regenachtige dag,
Liesbeth