Meehuilen met de wolven in het bos (lijkt onschuldig maar dit kan je klanten kosten)

Afgelopen week hadden we een online vragenuurtje van de hondenschool van onze pup Pip. Die online vragenuurtjes zijn geweldig. Daar leren we zoveel van! En wat voor online ondernemers met groepsprogramma’s zo fijn werkt, werkt ook voor een hondenschool. Je leert veel van de vragen die andere mensen over hun pups stellen. Al was het alleen maar dat je het gevoel krijgt ‘gelukkig, wij zijn niet de enige die dit hebben’.

Meehuilen met de wolven in het bos

Maar goed, afgelopen week vroeg een mede-cursiste hoe ze haar pup af kan leren om in de bench te slapen. De instructrice viel even stil en vroeg toen heel voorzichtig ‘wil je hond niet meer in de bench dan?’ ‘Ja hoor’ zei onze lotgenoot ‘ze vindt het heerlijk om in de bench te slapen’. ‘Uhhhh, maar waarom wil je dan dat ze leert om niet meer in de bench te slapen?’ Toen kwam de aap uit de mouw. Waarom ze dat wilde? Omdat haar vrienden en familie het raar vonden dat de pup nog in de bench sliep. Als ze visite kreeg dan kreeg deze dame keer op keer commentaar.

Ze maakte er gehakt van

Daar maakte onze vrouwelijke Martin Gaus meteen gehakt van. Voor een pup is de bench de veilige haven. Voor een volwassen hond ook trouwens. Als de bench goed is aangeleerd, is het een thuis voor je hond. Sterker nog: als je op vakantie gaat of ergens gaat logeren dan is het een magische plek. Want thuis gaat dan gewoon mee als een soort hondencaravan. Het advies was dus: wat je ook doet, leer deze hond niet af om in de bench te slapen. Geniet ervan, koester het dat het de veilige plek is en zorg dat het zo blijft.

Je zag de eigenaresse van de pup gewoon opgelucht ademhalen. Gelukkig! Het mag zo blijven als het is en ik heb ‘toestemming’ om tegen mijn vrienden en familie te zeggen dat ze de boom in kunnen. Onze pup blijft lekker in de bench en ik heb nu een expert achter me die me steunt.

Heb je die toestemming eigenlijk wel nodig?

Ik zie dit ook constant bij (online) ondernemers. Dan volgen ze een bepaalde coach of goeroe en die zegt iets en dan ‘is’ het ineens ook zo. Of ‘iedereen’ zegt dat het zo werkt dus dan zal het wel zo zijn. En dat is lang niet altijd het geval. Jij weet het zelf het beste. Jij kent je klanten. Jij voelt wat nodig is.

Om een voorbeeld te geven: een bekende coach uit Nederland zegt dat je als je een webinar geeft, dat je dan op directe verkoop aan moet sturen. Stuur dus geen opname op van je webinar en zeg dat ook van tevoren. ‘Als je wilt weten waarover ik vertel dan moet je erbij zijn, want ik stuur GEEN opname toe.’ Hij voert de druk tijdens het webinar ook flink op. ‘NU kopen, nu KOPEN. Hier wil je bij zijn, want anders gaat de deal aan je voorbij.’ En hij waagt het zelfs om een aanbod bijvoorbeeld maar een uur beschikbaar te stellen.

Kijkers aanbieden om nog even over het aanbod te bellen, liever niet. Je wilt dat mensen direct kopen en ze een gesprek aanbieden is een echte conversie-killer. Als ze eerst nog met je mogen praten dan kopen ze niet. Geen gesprek aanbieden dus is het advies.

Laat je niet gek maken

Dan zijn er mensen die denken dat zij dat ook moeten doen. Maar past dat echt wel bij het type klanten dat jij hebt? Het maakt een wereld van verschil of je voor particulieren werkt of voor ondernemers bijvoorbeeld. Ondernemers beslissen veel sneller en geven ook veel makkelijker grote bedragen uit. Kom daar maar eens om bij een particulier.

Misschien hebben jouw klanten het gewoon nodig om achteraf een opname van je webinar te ontvangen. Zodat ze nog eens rustig terug kunnen kijken en de informatie kunnen laten bezinken. Misschien hebben jouw klanten het gewoon nodig om nog even met je te kunnen overleggen. En haal je ze dan moeiteloos binnen in je programma, maar zonder dat gesprek zouden ze het misschien wel nooit doen.

Er is niet maar 1 juiste manier

Het spreekwoord is niet voor niks: onderzoek alle dingen en behoud het goede. Word je eigen goeroe! Jij bent de expert en doe wat bij jouw doelgroep past. En laat jezelf natuurlijk ook zien als die expert! Hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld webinars te geven. Het is in mijn ogen een hele goede manier om je zichtbaarheid én je verkopen omhoog te krikken.

Loopt het je nu meteen dun langs de hakken? Denk je ‘Webinars geven, mij niet gezien.’ Probeer het eens, het is niet moeilijk. Geef het een kans en kijk of webinars geven voor jou werkt. Om je erbij te helpen heb ik een uitgebreid artikel geschreven over mijn favoriete webinartool. En er komt nog veel meer moois aan, want ik ben namelijk een programma aan het maken over hoe je een verkoopwebinar schrijft dat je dikke omzetten oplevert. Wordt vervolgd.

Fijne dag!
Liesbeth

Plaats een reactie