Regel 1 als ondernemer. Breek die nooit!

Mensen die me volgen weten het al: we hebben een pup. Pip, inmiddels 20 weken oud, geboren in Roemenië, 80% een engeltje en 20% zou je haar met liefde achter het behang plakken. En die 20% daar willen we zo snel mogelijk wat aan doen.

Ze was dus nog maar een dag bij ons en toen wisten we het al: Pip moest rap naar school. Mister Google is dan je grootste vriend, dus wij op zoek naar een hondenschool in de buurt. We vonden direct al 2 scholen die met droge ogen op hun website zetten dat de eerstvolgende training in september begint (het was op het moment dat we zochten begin juni). En we vonden een hondenschool waar we diezelfde week nog konden beginnen. Dat maakt de keuze heel makkelijk.

Een website om je vingers bij af te likken

Deze hondenschool had een prachtige website waarop ze de natte droom van een puppy-eigenaar beschreven. Lees even mee voor het lesprogramma:

  • Aan de lijn lopen zonder te trekken (halleluja, dit wil ik).
  • Focus, letten op de baas in plaats van op al dat andere (ja dat dus!).
  • Af liggen (o heerlijk, krijgen we dan ook nog even rust).
  • Zit (voor ons niet zo belangrijk, dat snapt ze al).
  • Blijf (als onze springveer dat toch eens zou kunnen).

Maar ook:

  • Naar een groot warenhuis om te leren hoe je je als hond in een drukke winkel netjes gedraagt.
  • Het paard van de buurman komt op bezoek, zodat de pups ook nog eens socialiseren met een paard.

De kers op de taart:

  • Een online training met alle lessen, om stap voor stap thuis nog eens te bekijken.
  • Voor optimale voorbereiding: vóór iedere les een video met instructies.
  • Een e-book met alle lessen voor de lezers onder ons.
  • Online vragenuurtjes.

Met de lessen zit het wel goed. Deze puppyfabriek werkt keurig de thema’s af. Alles zit strak in een schema maar door corona is er geen enkele ruimte voor iets extra’s. Dat zou geen probleem zijn als ze regel 1 van (online) ondernemen niet vergeten.

Belofte nakomen

Ze komen hun belofte niet na. We hebben de online training nog niet ontvangen, terwijl ik zo graag die onderdelen aan zou willen pakken waar wij op vast lopen. En liefst op de juiste manier, zodat we ons (b)engeltje niet voor het leven verpesten.

De video’s met instructies die we vóór de les moeten krijgen dat is helemaal drama. De eerste les kregen we de video vlak voor we weg moesten om naar les te gaan. De instructrice vroeg of we de les gekeken hadden en ze zei er nog net niet bij ‘nee zeker, want dat is steevast het antwoord dat ik krijg’. Mijn haren gingen direct overeind staan. Jullie sturen die video’s niet op tijd op. Leg de schuld niet bij ons! De tweede keer hebben we helemaal geen video gekregen en zelfs na navragen heb ik de video niet ontvangen. Les 3, wederom niet.

Het e-book, moet denk ik nog geschreven worden. Ook niet ontvangen.

Voor het online vragenuurtje liep de groepsapp over van de vragen: waar blijft de link? De link kwam een minuut voordat het online vragenuurtje begon. En die link werkte niet. Bye bye online vragenuurtje, terwijl we met z’n allen zoveel vragen hebben over onze pups.

Wat er gebeurt als je regel 1 breekt

Deze hondenschool heeft het goed voor elkaar. De beloftes zijn om je vingers bij af te likken. De prijs is hoog maar nog steeds oké. We zouden een reeks van 4 of 5 trainingen bij deze school kunnen volgen en we willen al die vaardigheden zeker leren. Maar niet meer bij hen.

We hebben inmiddels verschillende aanbevelingen gekregen voor een andere hondenschool die echt levert wat ze puppy-eigenaren beloven. Ze komen hun beloftes na en we kunnen in september beginnen. Tot die tijd blijven we noodgedwongen bij onze huidige hondenschool en daarna vliegen we er vandoor. Als je niet betrouwbaar bent wil ik niet bij je zijn en dat geldt voor heel veel klanten.

Regel 1

Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Wees betrouwbaar! Doe je dat niet dan kan je nog zo’n mooi product hebben, maar je klanten haken af. Als ik nu ook in de groepsapp kijk van de hondenschool, er zijn best veel mensen die zich afgemeld hebben. Die zijn het blijkbaar net als wij beu dat ze nergens antwoord op krijgen en dat ze niet krijgen wat ze zouden moeten krijgen. Daar is deze school toch echt te duur voor.

Echt een gemiste kans en voor jou 10 anderen. Laat dit niet gebeuren en kom je beloftes dus na. Nog liever: overdeliver. Laat heel bewust een aantal dingen weg uit wat je belooft en geef deze dingen alsnog. Je hebt 10x liever dat mensen denken ‘wauw ik heb echt veel meer gekregen dan waar ik op gehoopt had’ dan dat ze denken ‘jammer, het leek zo mooi maar het viel tegen’.

Als je het te druk hebt om je beloftes na te komen, dan wordt het tijd om achter je oren te krabben. Wat kan je doen? Misschien iemand inschakelen die het voor jou gaat doen? Kijk ook wat je nog kunt automatiseren. En in het allerergste geval moet je gewoon een stapje terug doen. Eerst zorgen dat je huidige klanten op de juiste manier bediend worden en dan pas weer nieuwe klanten erbij.

Voor dit laatste zou ik persoonlijk niet kiezen, ik zou kiezen voor hulp inschakelen én/of automatiseren. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Ik kijk graag met je mee.

Hartelijke groet,
Liesbeth

PS: Inmiddels hebben we een online vragenavond gehad en dat was erg leerzaam. Chapeau! Maar gisteren voor de derde keer gevraagd om ook de rest van de beloofde spullen te krijgen. Helaas, nog niks gezien.

2 gedachten over “Regel 1 als ondernemer. Breek die nooit!”

  1. Wat een mooie heldere boodschap Liesbeth. Eigenlijk te simpel voor woorden zou ik zeggen maar misschien staan we er daarom misschien niet vaak genoeg bij stil.
    Het is zo logisch (zou zo logisch moeten zijn) dat het vergeten wordt.

    Beantwoorden

Plaats een reactie