Adverteer jij op Facebook en wil het de laatste tijd niet meer lukken? Komt dat misschien door de iOS 14-update van Apple? Als je gebruikmaakt van advertenties op Facebook of Instagram, dan gaat deze update zonder twijfel impact hebben op jouw bedrijf, dus lees zeker verder.
- Wat ís überhaupt die iOS update?
- Wat betekent de iOS-update voor jou?
- Is dit het einde van jouw Facebook-adverenties?
- Waarom je naar Birgit Luijk wilt luisteren als het om Facebook adverteren gaat?
- Heb je al eens geadverteerd op Facebook en vielen de resultaten tegen?
- Wil je leren hoe je dankzij de iOS update geweldige resultaten haalt met Facebook adverteren
Wat ís überhaupt die iOS update?
Het begon allemaal in juni 2020. Apple kondigde aan dat ze alle gebruikers van de App Store in iOS 14 om toestemming zullen vragen om data te mogen gebruiken. Kortom, als Apple gebruiker krijg je dus een pop-up te zien met de vraag of je expliciet toestemming geeft om tracking van apps toe te staan.
Daar ga je als marketeer en Facebook was natuurlijk ook niet blij. Facebook wilde in eerste instantie ook helemaal niet meewerken. Maar zo werkte het helaas niet en het werd al snel duidelijk dat als ze niet mee zouden werken dat de app dan geblokkeerd zou worden in de App Store.
Boem! Facebook leeft van advertentie-inkomsten en als gebruikers aangeven niet gevolgd te willen worden, dan zal het volledig meten van resultaten niet meer mogelijk zijn voor Facebook. En dat kost geld, heel veel geld. Het heeft voor een grote wereldwijde rel tussen Facebook en Apple gezorgd. Tim Cook (CEO van Apple) hield zijn poot stijf en gaf via Twitter een reactie waarin hij zei dat gebruikers zelf over data mogen beslissen. En heel eerlijk, daar heeft hij natuurlijk ook wel gelijk in, want het is bizar hoeveel verschillende platforms van ons weten.
Wat betekent de iOS-update voor jou?
Als Facebook de interesses van mensen niet meer kan volgen/zien, dan wordt het lastiger om de juiste advertenties aan de juiste personen te laten zien. En even tussendoor: denk niet dat dit alleen over Facebook gaat. Facebook heeft de discussie aangezwengeld, maar ook Pinterest, Snapchat, TikTok en LinkedIn hebben hier last van bij het adverteren.
Het gaat nog verder, het zal niet alleen je advertenties raken, maar ook je organisch bereik. Waarom? Als veel mensen de tracking blokkeren, zal Facebook steeds minder goed kunnen inschatten of mensen inderdaad de berichten leuk vinden.
Hoe je het wendt of keert, de algoritmes zijn voor een groot deel gebaseerd op het gedrag van mensen. En dat is precies hetgeen lastiger wordt om te meten. Dit zou dus zelfs kunnen leiden tot minder relevante content op je tijdlijn, waardoor jij je gaat ergeren aan wat je op Facebook ziet en waardoor je misschien zelfs gaat stoppen met Facebook. En velen met jou.
Is dit het einde van jouw Facebook-adverenties?
Wat gebeurt er concreet? Gebruikers krijgen een pop-up op hun iOS-apparaat waarin ze de keuze krijgen om niet meer gevolgd te worden door Facebook. Zeggen ze ‘ja, ik wil inderdaad niet meer gevolgd worden door Facebook’, dan kun jij dus geen advertenties meer laten zien op basis van de acties die deze mensen op hun mobiel doen. Want feitelijk weet Facebook niet eens meer dat deze persoon iets leuk heeft gevonden of zelfs maar iets heeft gekocht. Dat gaat ten koste van jouw doelgroepen, omdat er steeds minder data beschikbaar komt zullen je doelgroepen kleiner en kleiner worden.
Het is niet anders, we staan voor een voldongen feit. Apple zet door. En er zal nog wel meer komen, we leven namelijk in een wereld waarin alles constant aan verandering onderhevig is. Wil je (blijven) Facebookadverteren, dan kun je wel een paar dingen doen, zoals bijvoorbeeld:
- Conversions API instellen (dit werkt ook bij adblockers). De conversions API van Facebook is een alternatief voor de Facebook-pixel en stelt je in staat om conversies naar Facebook te versturen. De API werkt niet vanuit de browser, maar vanuit jouw eigen server. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van cookies. Let er wel op dat jouw cookiemelding en privacy policy up to date zijn en dat je enkel data waar mensen toestemming voor hebben gegeven verstuurt naar Facebook.
- Verifieer je domein bij Facebook. Dit is verplicht inmiddels. Door je domein te verifiëren weet Facebook welk domein of welke website bij jouw bedrijfsmanager hoort.
Is dit moeilijk om in te stellen? Nou ja, weet je wat het is: je doet dit waarschijnlijk maar 1x en daarna heb je het als het goed is niet meer nodig. Tenzij je meerdere accounts hebt natuurlijk. Maar je moet dus even weten hoe het moet en dan kun je vervolgens toch nog op een succesvolle manier adverteren op Facebook.
Van wie ik geleerd heb hoe het moet? Ik ben zelf enorm fan van Birgit Luijk en zij geeft de training Succesvol adverteren op Facebook. Nu hoef je niet direct een training te kopen, nee je kunt deze week meedoen met een GRATIS! webinar. Tijdens dit webinar leer je de simpele advertenties (+strategie) die Birgit en haar klanten met succes gebruiken. Zelfs met de nieuwe iOS updates. Je kunt uit meerdere datums kiezen, dus schrijf je snel in.
Na dit webinar weet jij:
- Wat er nodig is om succesvol te kunnen adverteren op Facebook;
- Wat een goede strategie is voor succesvolle advertenties;
- Hoe je handig op ontwikkelingen zoals iOS 14 update kunt inspelen en juist meer resultaat kunt behalen;
- Met welke handige tips je je advertentiekosten kunt verlagen;
- Wat je moet doen om met advertenties vanaf het eerste moment klanten te krijgen.
Waarom je naar Birgit Luijk wilt luisteren als het om Facebook adverteren gaat?
Birgit Luijk helpt ondernemers met het bereiken van meer klanten voor hun bedrijf. Ze heeft meer dan 12 jaar online ervaring en in de afgelopen jaren heeft zij haar bedrijf én dat van haar klanten door middel van adverteren exponentieel laten groeien. Met het team van Traffic Booster Academy hebben ze inmiddels al meer dan 10.000 mensen geholpen met Facebook Adverteren. Als je wilt leren hoe je succesvol kunt adverteren, dan is Birgit de go to girl die het je op een begrijpelijke manier kan uitleggen en laat toepassen.
Wie Traffic Booster Academy kent, weet dat zij niet houden van een webinar met vaag gelul en nul praktische tips. Nee, dit is een 100% no-fluff webinar. Tijdens het webinar neemt Birgit je mee achter de schermen bij haar eigen advertenties. Zodat jij na afloop dit ook voor je eigen advertenties kunt toepassen. Monkey see, monkey do dus ?.
Praktische informatie:
Het webinar duurt ongeveer 90 minuten en wordt gegeven op:
- Dinsdag 18 mei om 10u ’s ochtends;
- Dinsdag 18 mei om 13u ’s middags;
- Donderdag 20 mei om 10u ’s ochtends;
- Vrijdag 21 mei om 10u ’s ochtends.
Zorg ervoor dat je live aanwezig bent, er wordt namelijk geen opname ter beschikking gesteld.
Heb je al eens geadverteerd op Facebook en vielen de resultaten tegen?
Ik kan me goed voorstellen dat je een tikkeltje sceptisch bent. Het lijkt immers zo makkelijk om te adverteren op Facebook of Instagram. Maar ik weet als geen ander dat wanneer je als winnaar uit de bus wilt komen, je wel moet begrijpen hoe je het spelletje van adverteren moet spelen.
Als je eerder hebt geadverteerd, maar nog niet het succes hebt behaald met je advertenties dan adviseer ik je om deel te nemen aan het webinar zodat Birgit je kan leren hoe jij het spel kan spelen om te winnen.
Het kan echt en ik geloof niks van de verhalen dat Facebook op sterven na dood is. En Facebookadverteren al helemaal niet. Facebook verdient enorm veel geld aan advertenties en Facebook laat het niet gebeuren dat dit helemaal wegvalt. Want als het echt niet meer niet zou werken zouden bedrijven per direct stoppen met adverteren. Dat Facebook op termijn uit het sociale medialandschap verdwijnt sluit ik niet uit. Maar nu nog niet.
Maar dat er nu veel mensen stoppen met adverteren dat geloof ik zeker en dat is een kans voor jou. Als je weet wat je doet, dan is dit jouw kans om te knallen. Laat die kans niet aan je voorbijgaan!