Drie tips om te zorgen dat klanten niet op 'unsubscribe me' drukken

Unsubscribe me

Wil jij op ‘unsubscribe me’ drukken?

Word jij er ook al gek van dat je mailbox volstroomt met mailtjes? Nieuwsbrieven, e-zines, aanbiedingen, zucht. Iedere ondernemer weet het, een maillijst opbouwen is het nieuwe goud. Maak een e-book, een handige checklist of een video, geef die gratis weg als mensen hun naam en mailadres achter laten en jij hebt toegang gekregen tot het meest intieme deel van potentiële klanten hun computer: de mailbox. Op social media moet je maar afwachten of iemand je berichtje überhaupt ziet. Maar de mailbox, dan ben je toch echt binnen.

Er is één ding wat jouw lezers kunnen doen om je uit hun mailbox te weren en dat is op ‘unsubscribe me’ drukken. Hoe voorkom je dat mensen dat doen?

1. Geef steeds weer waardevolle informatie

Je hebt je potentiële klant overgehaald om zijn gegevens aan jou toe te vertrouwen door een waardevolle weggever cadeau te doen. Een belangrijk woord in de vorige zin is “waardevol”. Als je weggever niet als waardevol wordt ervaren, dan gaat jouw klant gelijk op de unsubscribe-knop drukken. Dat geeft overigens niks, je wilt mensen op je lijst die echt in jouw expertise geïnteresseerd zijn en je kunt niet voor iedereen werken.

Jouw lezers weten heus dat jij ook moet eten en dat je leeft van je verkopen. Dat betekent echter niet dat je iedere mail alleen maar kunt gaan verkopen. Blijf waardevolle informatie geven, informatie waar mensen mee verder kunnen en die in ieder geval een deel van hun probleem oplost. Willen ze het hele probleem oplossen, dan is er meer nodig. Die aanbieding doe je pas als je zeker weet dat jouw lezer daar ook behoefte aan heeft.

2. Bied geen water aan als iemand geen dorst heeft

Autoresponders (mailprogramma’s) worden steeds slimmer. Ze kunnen niet alleen mails versturen, maar ze kunnen ook voor je bijhouden waarin jouw lezer geïnteresseerd is. Als een lezer op een link klikt in jouw mail, dan weet je dat hij meer wil weten. Die informatie kan je gebruiken om je lezer opnieuw te benaderen, nu met informatie waar hij blijkbaar behoefte aan heeft.

Datzelfde kan met social media. Daar zijn bijvoorbeeld ook tools voor beschikbaar waarmee je bij kunt houden hoe vaak iemand op je website is geweest. Je kunt bijvoorbeeld filteren op mensen die meer dan een aantal keer (dat aantal kan je zelf bepalen) op je salespagina zijn geweest. Die personen hebben dan kennelijk echt interesse, anders kom je niet steeds weer terug. Daar ligt een prachtige kans om gericht te adverteren/mailen en je irriteert deze mensen zeer waarschijnlijk niet. Ze hebben namelijk echt interesse. Zij hebben dorst en jij biedt hen een glas water aan.

3. Kies een slimme autoresponder en gebruik de mogelijkheden

Een slimme autoresponder registreert de interesses van jouw lezers, maar dat is niet alles. Dit mailpakket biedt vervolgens ook de mogelijkheid om deze mensen gericht te mailen. En een echt slimme autoresponder zorgt dat je dat nog kunt automatiseren ook. Een voorbeeld van zo’n autoresponder is Active Campaign. In deze tool maak je het inschrijfformulier voor je gratis weggever en je richt een automatische reeks opvolgmails in, waarmee je je lezers op de door jou gewenste tijdstippen voorziet van waardevolle extra informatie. In die mails kan je natuurlijk linkjes zetten naar andere onderwerpen waarmee je ook kunt helpen. Als jouw lezer daarop klikt, dan kan je in je autoresponder instellen dat er een andere reeks met mails gaat lopen. Uiteraard met meer informatie, maar op een bepaald moment volgt er ook een aanbod.

Je kunt je flow helemaal uitdenken en voorkomen dat mensen te veel mailtjes krijgen of te kort na elkaar. Je kunt mensen blijven volgen en als ze weer op andere linkjes klikken, dan kan je ook daar weer een actie voor programmeren. Je kunt ook instellen wat er moet gebeuren als iemand de mailreeks helemaal doorlopen heeft, of als hij bijvoorbeeld vroegtijdig gestopt is. Als mailtjes niet geopend zijn, dan kan je daar ook weer actie op ondernemen en dat kan je allemaal automatiseren.

Dus: wil jij irriteren of inspireren en informeren?

Wat je ook doet en hoe je het ook in wilt richten, probeer altijd te voorkomen dat mensen op ‘unsubscribe me’ willen drukken. Overspoel ze niet met mailtjes en al helemaal niet met mailtjes waar ze blijkbaar geen interesse in hebben.

Zie je het zitten om je mailproces helemaal uit te denken en in te richten? Weet je welke autoresponder bij jouw wensen past en welke mogelijkheden er allemaal zijn? Dat kan je natuurlijk zelf onderzoeken, maar ik adviseer je er graag over en richt het ook graag voor je in. Wil je meer weten? Neem dan contact met me op, dan plannen we een gesprek in. Ik hoor graag van je.

Warme groet,

Liesbeth

 

2 gedachten over “Drie tips om te zorgen dat klanten niet op 'unsubscribe me' drukken”

  1. Hoi Liesbeth,

    Goed artikel! Het is inderdaad noodzakelijk dat je de personen op je mailinglijst niet gaat irriteren en dat je ervoor zorgt dat ze de juiste informatie op het juist moment ontvangen.

    Nu alleen zelf nog starten met het opzetten van een mailinglijst 🙂

    Beantwoorden
    • Hoi Sander, je hebt helemaal gelijk. Ik heb grote plannen voor mijn website en daar zal ik een keer tijd voor moeten maken. Je kent het hè, die kapper die zelf met een verwilderde haardos rondloopt…..

      Beantwoorden

Plaats een reactie