Call to action, hoe 1 woordje veranderen een wereld van verschil maakt

In de afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan onze nieuwe website: www.speelgoed-van-het-jaar.nl. Yep, een affiliate-website die we over mochten kopen van iemand die er al jaren geen tijd meer voor had om de site up to date te houden. Mooie uitdaging voor ons, dus aan de slag.

Nu was de website inmiddels dusdanig verouderd dat de linkjes op de site niet meer werkten. Die moesten we dus ‘even’ vervangen voor alle producten. En er was een prachtige nieuwe optie, niet de link laten zien maar een mooie knop. We kozen zonder aarzelen voor die prachtige nieuwe knop. Tekst erop (dat noem je een call to action) en gaan.

Er gebeurde niks

En toen bleef het stil. Ondanks het feit dat we op de website alle ontbrekende informatie hadden aangevuld tot en met 2020. Hoe kan dat nu? Tijd om de website eens goed te checken en ineens zag ik het. We hadden op de knop gezet ‘koop dit product nu bij bol.com’.

Het woordje ‘koop’ deed ons de das om. Want de bezoekers van onze website zijn helemaal nog niet zo ver dat ze direct willen kopen. Ze willen eerst inspiratie opdoen. Eens kijken wat er zoal is en wat dit jaar het speelgoed van het jaar is. Vragen om te kopen is veel te snel en daarom klikt niemand op de knop.

We hebben ‘koop’ nu vervangen door ‘bekijk’ en de volgende dag was het meteen raak. Yes, er hadden mensen op de knop geklikt en vervolgens een bestelling geplaatst.

Het verschil tussen een harde en een zachte call to action

We waren in de valkuil gestapt om een harde call to action te plaatsen in plaats van een zachte. Wat is het verschil? Een harde call to action is bijvoorbeeld ‘koop nu’. Wanneer gebruik je die? Bijvoorbeeld als je een tijdelijke aanbieding hebt met een korting. Op dat moment werkt ‘koop nu’ omdat dit meteen de schaarste benadrukt.

In andere gevallen werkt een zachte call to action bijna altijd beter. Met een zachte call to action laat je je lezers babystapjes nemen. En kleine stapjes maak je veel makkelijker dan 1 grote.

Dus, vervang de volgende call to actions liever door:
Koop nu -> Bekijk
Boek nu -> Check de beschikbaarheid
Abonneer nu -> Stel je abonnement samen

De harde call to action is als de bokshandschoen op mijn afbeelding en soms is het nodig dat je eerst een bloemetje geeft (dus een zachte call to action).

Heb ik dit allemaal zelf verzonnen?

Vraag je je af waar ik deze wijsheid vandaan heb? Het is boekenwijsheid, maar we hebben het bewijs zelf gezien dat het zo werkt.

Deze tip komt uit het boek ‘Online Invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen. Ik heb het boek inmiddels 2x gelezen, omdat er zo veel goede tips in voorkomen dat je echt niet alles in 1x kunt onthouden. En het landt ook gewoon niet altijd in 1x. Net als deze tip. Natuurlijk had ik het wel gelezen, maar niet beseft dat dit nu juist ons probleem was.

Dit is slechts 1 tip van de 150 tips die de schrijvers van het boek beloven. Een schat aan informatie dus. Kortom: wil jij ook betere online resultaten behalen, kijk dan eens naar het boek ‘Online Invloed’.

Ik wens je veel succes toe en hartelijk groet van,

Liesbeth

Plaats een reactie