Wat is een funnel

Wat is een funnel?

Als je een online business op wilt bouwen heb je een weggever nodig en een funnel. Iedereen zegt het. Maar wat is dat eigenlijk een funnel? Zelfs je spellingschecker weet het niet, want die maakt er steevast weer ’tunnel’ van.

Om het begrip funnel te verduidelijken heb ik hieronder een afbeelding gebruikt:

Werking van een funnel

In fase 1 probeer je een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Natuurlijk wel publiek dat in jouw niche past en dus mensen waar jij het liefst mee werkt.

Je eerste doel is om ervoor te zorgen dat jouw lezers/bezoekers interesse in je krijgen en meer van je willen weten. Dat is fase 1.

In fase 2 doe je een aanbod aan de mensen die in fase 1 zitten. Dit aanbod is meestal een gratis weggever, maar het kan ook een goedkoop betaald product zijn. Om de weggever of het goedkope product te ontvangen moeten deze mensen hun gegevens bij je achterlaten.

Hoera, als je het e-mailadres hebt, dan kan je mailen en kan je steeds opnieuw relevante informatie met je doelgroep delen. En zo kom je vanzelf in fase 3: je doet een aanbod voor jouw betaalde programma.

Waarom een funnel?

Waarom is het een funnel? Omdat je bezoekers meeneemt op een klantreis. Een reis waarmee ze steeds meer over jou en over wat jij kunt te weten komen.

Tijdens deze reis zijn er natuurlijk ook mensen die voelen dat ze niet op de juiste plek zitten. Of die jou toch niet zo leuk vinden. Of die er zelf gewoon nog niet aan toe zijn. Daarom wordt de spiraal steeds smaller, hoe verder je naar beneden gaat.

Er zullen mensen zijn voor wie jouw informatie niet passend is. Dat is helemaal niet erg. Dat is juist fijn, want zo blijven alleen de leukste klanten over.

Wet van de grote getallen

Hoe meer mensen je bovenin je funnel (trechter) krijgt hoe zekerder je kunt zijn van het feit dat er op een bepaald moment mensen onderaan de funnel naar buiten gaan komen. Zij hebben op dat moment jouw programma gekocht.

Stel dat 1% van jouw e-mailbestand koopt. Als je 100 mensen op je e-maillijst hebt, dan is dat er 1. Maar als het er 1000 zijn, dan mag je op 10 kopers rekenen. Als je 10.000 mensen op je lijst hebt… Je snapt het denk ik wel.

Dus als jij een dijk van een weggever hebt en je krijgt daar een flink aantal aanmeldingen voor dan kan je op den duur voorspellen hoeveel verkopen je gaat realiseren.

Belangrijk

Plaats een reactie

Ik werk graag samen met Liesbeth omdat het fijn is om iemand te hebben die heel goed is in haar werk en die ook hart voor de zaak heeft. Iemand die zichzelf blijft ontwikkelen in haar vakgebied.

Adrienne van den Bos
Gifted People

Liesbeth is erg prettig om mee te werken omdat ze een persoonlijke en rustige benadering heeft en boordevol tips zit. Met de nadruk op tips: het is niet moeten, maar kunnen.

Kim Heijboer
Gewichtsconsulent Kim

Ik had vooral behoefte aan iemand die me kon helpen met Facebook en Facebookadvertenties, die alle ins and outs kent van Autorespond, die teksten kan schrijven en die meedenkt qua strategie. Liesbeth heeft deze kwaliteiten allemaal in huis.

Peter Plusquin
www.shortcuts.be

Vanaf de allereerste seconde heeft Liesbeth me tijd opgeleverd en ze ging meteen naast me staan. Ze zet mij als klant voorop en ze verstaat de kunst mij in het licht te zetten. Ze laat me voelen dat mijn succes haar succes is.

Carla Ketelaar
www.laatsteliefde.nl

De aanbevelingen van mijn klanten, die door Liesbeth uitgewerkt zijn, zijn voor mij goud waard. Ik las wat klanten van mij vonden, wat ze van mijn dienst vonden en dat komt zo binnen. Het is niet alleen een waardevolle recensie of aanbeveling, het werkt ook goed voor je social proof op je website.

Petra Duijzer
www.creatiefsucces.nl

Liesbeth streeft een hoge kwaliteit na en komt haar afspraken na. Ze zoekt dingen uit en denkt mee. Ze is leergierig en zelfstandig en ze blijft zich ontwikkelen, daardoor was ze een goede sparringpartner. Ze was er echt voor me en ik voelde me door haar gesteund.

Danielle Leuvering
www.vabusinessacademy.nl