Yes, je hebt een dijk van een idee en jij gaat eigen producten verkopen of juist de producten van iemand anders promoten. Of allebei ?. Maar hoe dan? Wat ik zeker zou doen als ik jou was, is een website maken. Maar wat heb je daarvoor nodig en wat kost dat allemaal wel niet?
Omdat ik zelf te veel dure opties in heb geschakeld (leermomentje) ben ik er ingedoken en ik deel graag met je wat ik gevonden heb. En ik deel die bevindingen op in wat je technisch nodig hebt en wat je inhoudelijk nodig hebt. Want ik had op een bepaald moment geen overzicht meer van wat ik nu écht nodig had en wat eigenlijk optioneel was.
Je kunt natuurlijk alles apart aanschaffen, maar er zijn ook alles-in-1-oplossingen. Heb je al eens naar Phoenix van IMU gekeken? Het is niet de goedkoopste oplossing, maar gemak, betrouwbaarheid en rust in je kop is ook wat waard. Je kunt het gratis uitproberen!
- Website maken stappenplan: wat heb je technisch gezien nodig?
- 1. Een domeinnaam
- 2. Website maken en hosten: hoe kies je de juiste hosting?
- Productaanbod
- Niet onbelangrijk, de prijs van de hosting
- Servers en prestaties
- Als er stront aan de knikker is, support en helpdesk
- 3. Het platform waarop je je website gaat maken
- Website maken tips: wat heb je inhoudelijk nodig?
- Het verschil tussen pages en posts
- Kies op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden
- Maak je content
- Optimaliseer
- Een korte voetnoot bij mijn artikel over wat kost website maken
Website maken stappenplan: wat heb je technisch gezien nodig?
Als je een website gaat maken heb je qua techniek maar 3 dingen nodig:
- Een domeinnaam
- Hosting
- Een platform waarop je je website gaat maken (denk bijvoorbeeld aan WordPress, Weebly of Wix)
1. Een domeinnaam
Als je een website wilt starten dan zul je een domeinnaam moeten kopen. Dat kan van heel goedkoop tot domeinnamen die voor een miljoen (yep, een miljoen euro) of meer gaan. Waar hangt de prijs vanaf? Van of de domeinnaam al door iemand anders is geregistreerd bijvoorbeeld. Er zijn mensen die daar hun business van gemaakt hebben. Ze registreren goede domeinnamen en verkopen die door aan mensen die de domeinnaam willen hebben.
Staat er zelfs al goede content op die domeinnaam dan kan het om echt grote bedragen gaan. Vind je een domeinnaam die nog vrij is dan is het vaak heel goedkoop. Ik heb zelfs een domeinnaam die maar 1 euro per jaar kost. Dan is meteen wel weer heel goedkoop, maar als je ergens een goede aanbiedingen ziet dan kan dit dus ook.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een domeinnaam
Allereerst moet de domeinnaam natuurlijk passen bij jou en wat je doet. Wat verder wel fijn is, is al je een domeinnaam hebt zonder streepjes, rare tekens en ander gedoe. Het is een beetje raar als je tegen iemand moet zeggen ‘mijn domeinnaam is www punt speelgoed streepje van streepje het streepje jaar punt nl’. Toevallig hadden wij die url zelf ☺️, maar helaas was die zonder streepjes niet meer beschikbaar. Dan moet je kiezen of kabelen, maar liefst heb je dus zonder streepjes. (die website hebben we niet meer, is verkocht).
Wat verder belangrijk is is dat iemand je domeinnaam moet kunnen onthouden en moet kunnen snappen. Ook daar ben ik de mist mee ingegaan. Mijn bedrijfsnaam is VA Bene Support. Vond ik destijds een hele goeie. Ik was Virtueel Assistent (dus VA) en Bene betekent ‘goed’ in het Italiaans. Nu zijn wij enorme Italië-fans, dus de link was snel gelegd. Kwam ik al snel van terug, want echt helemaal niemand snapte www.vabenesupport.nl. Wat voor verbasteringen en rare uitspraken ik allemaal gehoord heb. Daarom heb ik mijn website overgezet naar www.liesbethdekorte.nl.
Een goede domeinnaam:
- Is niet te lang en is makkelijk te onthouden
- Liefst geen streepjes of andere gedoetjes
- Klopt bij wat je doet/bent
- Wat helemaal top is is als je de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden terugziet in de naam
- Of kies juist voor iets geks. Iets dat niks betekent, maar wat welk lekker bekt en onthouden wordt
2. Website maken en hosten: hoe kies je de juiste hosting?
Als je je domeinnaam hebt bepaald kun je aan de slag met het maken van een website. Maar die website heeft een eigen plekje nodig op het internet. Dat plekje dat regel je door middel van een hosting-partij. Je koopt dus een stukje ruimte op het internet om jouw website te kunnen bereiken. Die hosting wordt ook wel eens ‘server’ genoemd.
De hosting bepaalt de veiligheid, snelheid, en betrouwbaarheid van je site. Snelheid is zo’n belangrijk dingetje. Want als je website traag is zal Google je daarvoor straffen en wordt jouw website minder getoond. Jammer als je je vingers blauw hebt geschreven op flitsende content.
Waar wil je op letten als je een hostingpartij kiest?
Productaanbod
Sluit het productaanbod van een webhost aan bij wat je nodig hebt? Want in het geval van hosting doet de grootte er wel degelijk toe. De grootte van je hostingpakket bepaalt hoeveel dataverkeer je kunt handelen op je website, hoeveel schijfruimte je hebt voor het opslaan van je bestanden en hoeveel e-mailaccounts je kunt linken aan je website.
Omdat hosting op veel vlakken hetzelfde is, proberen verschillende partijen zich te onderscheiden door het bieden van extra functionaliteiten. Bij extra functionaliteiten kun je bijvoorbeeld denken aan de mogelijkheid om automatische back-ups te laten maken en een staging server te gebruiken binnen je pakket. Verder bieden sommige partijen ook een verhuisdienst aan, daar maak ik dan weer dankbaar gebruik van, want ik heb geen idee wat ik allemaal moet doen. Wat ik verder ook belangrijk vind is dat ik een (gratis) SSL-certificaat voor mijn website(s) krijg.
Niet onbelangrijk, de prijs van de hosting
Kijk goed welke diensten hosting-partijen aanbieden. Heb je het echt nodig? Bij meerdere websites of grotere hosting pakketten is het verstandig om de prijs goed in de gaten te houden.
Sommige partijen bieden een flinke korting voor het eerste jaar, dus kijk goed wat je daarna gaat betalen. Want je wilt niet constant switchen, dat is echt een hoop gedoe. Ik kies liever om ook daadwerkelijk bij die partij te blijven.
Servers en prestaties
Als je voor een bepaalde hostingpartij kiest dan zijn de daadwerkelijke prestaties van een server belangrijk. Je zou kunnen kijken naar welke webhosters een hoge snelheid bieden. Wat ook belangrijk is is waar de servers staan en of ze van tevoren al maatregelen hebben genomen om calamiteiten op te vangen. Last but not least, de veiligheid van je website. Je gaat er veel moeite en tijd in stoppen, dan wil je wel weten dat je safe zit.
Als er stront aan de knikker is, support en helpdesk
Zal je altijd zien, op de meest belangrijke momenten ligt je website er ineens uit. Het gebeurt en daar doe je niks aan. Of toch eigenlijk wel. Want: kun je bellen, mailen, chatten of een ticket sturen? En wat heeft jouw voorkeur? Ik wil kunnen bellen en liefst in mijn eigen tijdzone en in mijn eigen taal. Direct spijkers met koppen en oplossen dat probleem! Ik check dus ook altijd hoe de support wordt gewaardeerd (reviews lezen!) en hoe snel je een reactie mag verwachten.
Dit soort dingen zijn belangrijk voor mij. Want ook al heeft een hosting een kennisbank, voor mij is het vaak abracadabra én ik ben ook nog eens bang dat ik mezelf alleen maar verder in de nesten werk als ik zelf ga prutsen. Dus ik wil gewoon een hostingpartij die me helpt. Nu!
Aansluitend bij support en klantenservice kun je ook nog kijken naar:
3. Het platform waarop je je website gaat maken
Met een domeinnaam en hosting ben je er nog niet. Als je een website gaan maken, dan zal je eerst voor een basis moeten zorgen. Het ‘jasje’, het uiterlijk dat je kiest voor je website. Daar heb je een aantal keuzes voor. Je kunt bijvoorbeeld voor een gratis platform kiezen en vaak zijn dit hele gebruiksvriendelijke platforms. Denk bijvoorbeeld aan:
- Wix
- Jimdo
- JouwWeb
De meest gebruikte builder is echter WordPress. En in principe is dit platform ook gratis. Je moet dan wel een template (een jasje) voor je website kiezen. Ik heb jaren met een gratis thema gewerkt en zeker in het begin was dat prima.
In WordPress heb je ook een heleboel betaalde thema’s en vaak kun je met betaalde thema’s veel meer dan met gratis thema’s. Waar je ook op wilt letten is of de code die het template gebruikt ‘schoon is’. Dat heeft allemaal met de snelheid van je website te maken en zeker als je groter groeit wordt dat een belangrijk item.
Wat voor mij ook belangrijk is bij de keuze voor WordPress is dat er een heleboel plug-ins gemaakt zijn voor WordPress. Een plug-in is extra functionaliteit die je kunt gebruiken als je iets speciaals toe wilt voegen aan je website, dat je eigen thema niet heeft. Denk bijvoorbeeld aan:
- De Yoast plug-in die je helpt om je SEO te optimaliseren.
- Soms heb je een extra plug-in nodig om redirects te kunnen maken. Beetje technisch verhaal, maar als je (bijvoorbeeld) een pagina een nieuwe naam/url geeft dan wil je dat de oude pagina omgeleid wordt naar de nieuwe naam/ulr. En dat noem je een redirect.
- Je hebt Akismet dat is een plug-in die spam tegenhoudt.
Dit zijn zo maar een paar voorbeelden van plug-ins en die kun je allemaal downloaden binnen WordPress.
Wat verder fijn is met WordPress is dat het het meest gebruikte platform is. Groei je ooit zo groot dat je een webbouwer of VA (Virtueel Assistent) nodig hebt, dan kun je er van uit gaan dat deze mensen met WordPress kunnen werken. Heel eerlijk: ik ken niet veel VA’s die echt goed met Wix, Jimdo of JouwWeb kunnen werken.
Wat je ook kiest, kies met het oog op de zoekresultaten in Google. Want als jouw platform/template je al direct op achterstand zet in de zoekresultaten dan kun je nog zo’n gebruiksvriendelijke en fijne tool hebben, maar je wilt dat je website optimaal gevonden wordt en optimaal functioneert!
Helemaal aan het begin van deze blog schreef ik er al over: je kunt ook voor een totaaloplossing gaan. Kijk maar eens naar Phoenix. Zij helpen je zelfs op weg bij het volgende onderdeel wat je nodig hebt om een website te maken.
Website maken tips: wat heb je inhoudelijk nodig?
Oké, technisch gezien staat je website. En nu? De volgende uitdaging is content maken. Ik ga er even van uit dat je in WordPress werkt en dan heb je 2 soorten content-pagina’s: de pagina’s (pages) en de blogs (posts). Het is even belangrijk om daar goed onderscheid tussen te maken, want dat heb ik dus in eerste instantie fout gedaan. En ik had toen nog geen plug-in om de posts om te zetten naar pages, dus ik heb alles handmatig aan moeten passen.
Het verschil tussen pages en posts
Pages gebruik je om de body van je website te bouwen. Dus bijvoorbeeld je home-page, je over-mij-pagina, je aanbod-pagina, je aanbevelingen, je contact-pagina en al die dingen maak je als Page aan. Al deze pages hang je in je menu en daarmee bouw je een structuur voor hoe jij wilt dat bezoekers jouw website zien.
Ga je blogs schrijven, dan gebruik je daarvoor de Posts-optie. Vaak kun je met Posts hetzelfde als met Pages, maar er is een belangrijk verschil. Je kunt namelijk voor al je posts in 1x een lay-out maken. Het enige wat je daarna nog hoeft te doen is je content (tekst, video’s en foto’s) plakken en dan zien al je blogs er hetzelfde (qua opzet) uit. Verder kun je ook een blog-archief maken en die pagina in het menu van je website hangen. Als je dat doet krijg je een mooi overzicht met alle blogs die je hebt gedeeld. Dit laatste kun je niet als je je blogs als Pages op hebt gebouwd. Dus hou daar rekening mee.
Kies op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden
Volgende vraag: op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Kortom: als een zoeker in Google bepaalde woorden/zinnen/vragen invoert, op welke woorden/zinnen/vragen wil jij dan gevonden worden? Hier zijn verschillende tools voor op de markt, ik maak zelf gebruik van Ubersuggest. Maar dat hoeft helemaal niet, met boerenverstand kom je ook al een heel eind.
Wat doe je? Wie is je doelgroep? Als jij je doelgroep kent, dan weet je ook waar ze mee zitten en waar jij bij kunt helpen. Typ dat eens in in Google en kijk wat er komt. Wat hebben anderen hierover geschreven? Hoe groot zijn de teksten die ze geschreven hebben en wat moet jij doen om deze mensen te overtreffen?
Scroll ook eens naar beneden. Als je zoekwoorden intypt, dan zie je vaak onderaan ‘Mensen vragen ook’. Doe daar inspiratie op en gebruik deze zoekwoorden in je teksten.
Maak je content
De basis staat en nu kun je starten met schrijven. Ik nodig je uit om helemaal los te gaan en alles maar dan ook alles wat je over een bepaald zoekwoord/onderwerp weet in een blog te stoppen. En alle zoekwoorden die je gevonden hebt werk je vervolgens op die manier uit. Als het goed is kun je dan (bijvoorbeeld) iedere week een blog posten en dat is goed voor je ranking. Google ziet dat je website groeit en steeds waardevoller wordt en dat gaat na een tijdje opleveren.
Optimaliseer
Laatste tip: optimaliseer je pagina’s en berichten voor de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Dat betekent dat je zoekwoorden terug moeten komen in je titel, je omschrijving, in je tekst, in je afbeeldingen, in video’s, kortom: overal.
Gebruik het liefst eigen beeldmateriaal en als je voor stockfoto’s gaat, let dan goed op of je deze afbeeldingen vrij van rechten mag gebruiken. Je zult de eerste niet zijn die een stevige nota op de deurmat vindt omdat je onrechtmatig een afbeelding hebt gebruikt. Niet doen!
Verder wordt ook steeds duidelijker dat Google gaat checken of je echt weet waar je over praat. Hoe checkt Google dat (onder andere)? Door te kijken of jij eigen beeldmateriaal deelt. Om een voorbeeld te geven: als jij een training promoot en je laat in een video zien dat jij daadwerkelijk in die training bent, dan kun je er donder op zeggen dat jij echt weet waar je over praat. Dat helpt voor je ranking.
Een korte voetnoot bij mijn artikel over wat kost website maken
De tips die ik deel op onlinebusinessbouwer.nl werken voor mij en ik heb natuurlijk ook gecheckt of er meer mensen enthousiast zijn over de producten en diensten waar ik over schrijf. Maar ik kan natuurlijk geen goede resultaten garanderen, dat hangt ook van jouw eigen inspanningen en motivatie af. Ik zou zeggen ‘go for it!’
PS: Meer weten over manieren van online geld verdienen? Bekijk dan mijn uitgebreide blog over online geld verdienen.