Het is nog niet zo heel lang geleden dat je een carrière en een bedrijf kon kiezen en dat je je hele leven op dezelfde manier door kon gaan. 40 jaar werken voor dezelfde baas was 30 jaar geleden nog heel gewoon. Of een bepaald soort winkel beginnen en 100 jaar later gewoon nog ongeveer dezelfde producten verkopen en nog steeds een goede boterham verdienen.
Die tijden zijn voorbij en sommige ondernemers kunnen dat niet geloven en blijven té lang hangen in wat ooit is geweest. Een mooi voorbeeld hiervan is onze plaatselijke kantoorboekhandel. Die bestaat al jaren en jaren en toen ik nog naar school ging kocht ik daar trouw mijn kaftpapier, schriften en andere schoolspulletjes. Maar de wereld verandert in rap tempo en om een voorbeeld te geven: bij de Action koop je dezelfde spullen voor een fractie van de prijs. Natuurlijk niet dezelfde spullen, maar wat je bij de Action koopt is goed genoeg. Het heeft onze kantoorboekhandel bijna de kop gekost omdat ze met hun oude assortiment door wilden gaan en vonden dat wij gewoon het fatsoen moesten hebben om bij hun lokale winkel te kopen. ‘Vroeger’ deden mensen dat inderdaad, maar nu niet meer.
Ga voor een blauwe oceaan
Zo zie ik zoveel winkels en bedrijven die vast blijven houden aan iets dat ‘vroeger’ werkte, maar nu gewoon niet meer. En de golven gaan sneller en sneller. Dat vraagt flexibiliteit van ondernemers. Vooruitzien. Hypes en trends in de gaten houden. En nee, dat betekent niet dat je maar met alle grillen en grollen mee moet doen maar je moet op blijven letten. Er is zelfs een boek over geschreven ‘De blauwe oceaan’ (creatieve strategie voor concurrentie vrije markten).
Snel schakelen en doorpakken dus op het moment dat je ziet dat het mis gaat. Waar ging het bijvoorbeeld mis? In coronatijd. Ook dan zie ik beelden van kledingwinkels waar verkopers de kleding maar mooier en mooier in de rekken blijven hangen. Terwijl er geen klanten binnen mogen komen. Ze zeggen dan ‘een webshop is niets voor mij, want er zijn er al zo veel en daar kan ik niet mee concurreren.’ Hebben ze zelf in de gaten hoe kortzichtig die opmerking is? Want er zijn ook een heleboel fysieke kledingwinkels en dan zeg je toch ook niet ‘nee hoor, ik open geen winkel want er is al zoveel concurrentie’.
Hoe word je uniek en lever je precies waar jouw klanten behoefte aan hebben
Nee, dan zorg je dat je anders bent. Dat je uniek bent. Dat klanten bij jóú willen zijn om wat jij te bieden hebt. En diezelfde uitstraling kun je maken voor je website. Of je belooft bepaalde dingen (die je ook nakomt natuurlijk). Een service waar mensen blij van worden. Zo las ik bijvoorbeeld een verhaal over een kledingzaak die de lokale bevolking uitnodigde om online te bestellen. Dan kwamen zij met de bestelde kleding bij je de klanten aan de deur. Je mocht passen en wat je wilde hebben kocht je, de rest ging mee terug. Want hé, de winkel was toch dicht, dus de verkopers hadden alle tijd om de stad door te crossen. En kleding te verkopen op het moment dat bijna niemand dat fysiek deed.
Hetzelfde in de horeca. Ja, je kunt gaan zitten wachten totdat er gasten komen eten die niet komen. Omdat het niet mag. Of je kunt een andere weg inslaan en van de nood een deugd maken. Heb je al eens gehoord van ghost kitchens? Een ghost kitchen (andere namen zijn cloud kitchen of dark kitchen) is een online restaurant zonder fysieke locatie om te eten. Je kunt dus alleen gerechten bestellen die dan op de door jou gewenste locatie bezorgd worden. Het idee is ooit in Londen ontstaan om met weinig risico te experimenteren met verschillende concepten en te kijken of ze aanslaan zonder de enorme financiële risico’s van het openen van een nieuw restaurant.
Ken je het nieuwe fenomeen ghost kitchens?
Een gat in de markt tijdens corona, dat bleek wel. Ghost kitchens kwamen niet alleen op, maar ze waren ook zeer succesvol. Door de lockdowns en de horecasluiting hebben we steeds meer eten bij ons thuis laten bezorgen. Je kunt de bezorging natuurlijk laten regelen door grote spelers als Deliveroo, Thuisbezorgd en UberEats. Maar je personeel zit toch maar duimen te draaien. Waarom zou je het zelf niet regelen? Compleet met, daar is ie weer, die service die jij alleen biedt. Datgene waarom mensen bij jóú bestellen.
Als Mohammed niet naar de berg kan, zorg dan dat de berg naar Mohammed komt. En dit zijn alleen maar de mogelijkheden die ik zie voor fysieke locaties. Maar wat als je er ook nog eens voor zorgt dat je locatie-onafhankelijk kunt werken. Dat je een webshop begint waarbij je zelf helemaal geen voorraad aan hoeft te houden. Of dat je zelfs geld gaat verdienen terwijl je zelf helemaal geen klanten hebt.
Denk je nu dat ik ze zie vliegen en dat ik een gaatje in mijn hoofd heb. Niets is minder waar, blijf bij me en lees verder.
Geld verdienen met dropshippen
Ken je het verdienmodel dropshippen al? Een magisch verdienmodel, zeker in tijden van corona. Juist in tijden van corona. Wat houdt het in? Kort gezegd: je verkoopt de producten van iemand anders in jouw webshop en als je een bestelling krijgt dan stuurt de leverancier de producten direct naar jouw klant. Jouw klant betaalt aan jou de verkoopprijs en jij betaalt aan je leverancier de inkoopprijs. Het verschil tussen die verkoopprijs en de inkoopprijs is voor jou. En dat kan zomaar 40% verschil zijn.
Wat heb je daarvoor nodig?
- Producten waar jij een goed gevoel over hebt en waar jij een webshop voor wilt beginnen. Een niche dus die helemaal bij jou past.
- Een betrouwbare leverancier die bereid is om op dropship-condities met jou te werken.
- Een webshop (die maak je zelf).
- Klanten. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw website in het woud van online shops de aandacht gaat trekken en dat mensen bij jou willen kopen.
That’s it. Geen winkel. Geen magazijn. Geen personeel. Jij, de webshop en een betrouwbare leverancier en dan ben je er. Dit is natuurlijk te simpel gesteld, want hoe bouw je een goede webshop? Hoe zorg je dat alles gekoppeld is? Automatisering van bestellingen bij je leverancier, betalingssysteem koppelen enz. Maar ook: hoe ga je klanten aantrekken?
Ik weet inmiddels hoe het werkt en ik weet ook dat het heel fijn is om deze informatie op 1 plek te vinden. Inclusief een community waar je je vragen kunt stellen. Want we weten het allemaal: als je iets op gaat bouwen, gaat 80% vanzelf. Maar die laatste 20%, die superbelangrijk is om goed geregeld te hebben. Daar gaan we op stuk.
De kennis, ervaring en community heb ik gevonden bij Joshua Kaats van de Dropship Academy Nederland. En weet je wat zo fijn is? Je hoeft helemaal niet meteen een training aan te schaffen. Joshua geeft gratis heel veel informatie weg. Zo kun je bijvoorbeeld mee doen met zijn (gratis) webinar over Dropshippen, of vraag het e-book aan (ook gratis). Check it out en bepaal of het wat voor je is!
Geld verdienen in coronatijd met affiliate marketing
Nog zo’n kip met gouden eieren: affiliate marketing. Ik schreef net dat je ook geld kunt verdienen zonder dat je zelf klanten hebt. Dat kan dus met affiliate marketing. Zoals je bij dropshippen de producten van iemand anders VERKOOPT zo PROMOOT je bij affiliate marketing de producten van iemand anders. Meer is het niet. Je schrijft blogs, posts op sociale media en je vertelt over de producten van iemand anders. Je krijgt van jouw leverancier een affiliate link (een link met een stuk extra code erin, waardoor die leverancier weet dat als er iemand via die link koopt dat die koper via jou komt). Koopt iemand via jouw link dan krijg jij een commissie (een vergoeding). Dat varieert van een paar cent tot duizenden euro’s. Zo is mijn ‘grootste’ affiliatelink 1500 euro waard. Helaas heeft nog niemand via mijn link gekocht, maar als het gebeurt dan krijg ik 1500 euro. Katsjing.
Wat heb je daarvoor nodig?
- Producten waar jij een goed gevoel over hebt en waar jij een affiliate website voor wilt beginnen. Een niche dus die helemaal bij jou past.
- Een betrouwbare leverancier die bereid is om op affiliate-voorwaarden met jou te werken.
- Een website, een social mediakanaal of iets anders waar jij producten op kunt promoten.
- Klanten. Hoe ga je ervoor zorgen dat mensen jouw website vinden en op jouw affiliate linkjes klikken.
Meer is het niet. Je hoeft niet te investeren (op een paar kleine dingetjes na als een domeinnaam en een website).
Ik weet inmiddels hoe het werkt en ik weet ook dat het heel fijn is om deze informatie op 1 plek te vinden. Inclusief een community waar je je vragen kunt stellen. Want we weten het allemaal: als je iets op gaat bouwen, gaat 80% vanzelf. Maar die laatste 20%, die superbelangrijk is om goed geregeld te hebben. Daar gaan we op stuk.
De kennis, ervaring en community heb ik gevonden bij Jacko Meijaard van de Internet Marketing Revolutie (AMR). En weet je wat zo fijn is? Je hoeft helemaal niet meteen een dure training aan te schaffen. Voor 47 euro doe je al mee met een uitgebreide training waarin in je stap voor stap uitleg krijgt over hoe je een affiliate website opstart. Lees je liever dan kun je ook het boek De Laptop Lifestyle aanschaffen voor slechts de verzendkosten.