Weet jij waar je moet tikken?

Je hebt het volgende verhaal vast wel eens gehoord en er zijn meerdere versies in omloop. Maar zo’n verhaal raakt je pas echt als je er zelf mee te maken krijgt. Waar gaat het over?

Het verhaal

Het verhaal gaat over een zeetanker. Een zeetanker waarvan de motor kapotging. De eigenaars van het schip lieten de ene expert na de andere komen, maar geen van hen kreeg de motor weer aan de praat. Tot iemand op het lumineuze idee kwam om een gepensioneerde monteur te vragen. Deze man had niet voor niets bijna zijn hele leven op het zeeschip gewerkt.

De oud-monteur wilde uiteraard helpen en hij kwam zo snel als het licht naar de boot. Hij pakte een hamer uit zijn tas en tikte tegen een buis. Hij liep een eindje verder en gaf een paar harde klappen op een volgende buis. Ten slotte liep hij terug naar de motor en gaf een flinke hengst vlak boven de startknop. ‘Zo, start ‘m nu nog eens’ zei hij. En yes, de motor kwam direct tot leven.

Een week later ontvingen de eigenaars een rekening van de oude man. Kosten €100.000,-.
‘Wat!’ riepen ze verontwaardigd ‘Hij heeft bijna niets gedaan!’ Dus vroegen ze om een gespecificeerde rekening.

De gepensioneerde monteur stuurde een rekening en schreef:
Tikken met een hamer:          € 2,-
Weten waar te tikken :            € 99.998,-
Totaal:                                        € 100.000,-

Als jij weet waar je moet tikken dan heb je goud in handen. En ik heb dat goud in handen met teksten. Ik weet precies waar ik moet tikken als iemand al een tekst heeft maar de magie ontbreekt nog. Of dat iemand content heeft maar niet weet wat er verder nog mee kan. Hoe je bijvoorbeeld een podcast helemaal uit kunt melken zodat je er een maand ‘van kunt eten’. Yep, van die ene podcast.

Als je zelf niet weet waar je moet tikken

Kortgeleden ontmoette ik zo’n ondernemer die al content had. Het was al geschreven, maar hij zag gewoon niet hoe hij het om kon bouwen. Hoe hij er nog veel meer uit kon halen. En ik heb hem verteld dat ik dat voor hem kon doen. Ik heb daarvoor een gepeperde offerte neergelegd. Zo eentje die je heel erg ongemakkelijk laat voelen.

Wat ik er moeilijk aan vond was dat de tekst al geschreven was. Maar het gaat er niet om dat de tekst er al is. Het gaat er niet om dat ik alleen een kop en een kont aan de tekst hoef te maken en een beetje moet schuiven en spelen met de content die er al is. Het gaat erom dat ik weet hoe het moet. Dat ik daar heel veel tijd en ook geld in heb geïnvesteerd. Je wilt niet weten hoeveel cursussen en trainingen ik op dit gebied heb gevolgd en hoeveel uur ik heb geoefend en getraind.

Als iemand anders wel weet waar je moet tikken

Mijn klant betaalt me dus niet voor dat relatief kleine beetje werk dat ik aan de teksten heb. Mijn klant betaalt me voor dat ik het kán. Dat ik weet waar ik moet tikken, waar ik een kloddertje roze toe kan voegen en waar ik wat stukken kan schuiven. Dat ik dat kan, daar bewijs ik deze ondernemer een enorme dienst mee. Hij krijgt teksten die zijn lezers aanspreken en ‘aan’zetten. En dát is waar het om draait.

Door het gewoon te doen en die fikse offerte neer te leggen maak ik langzaamaan de stap van uurtje-factuurtje naar vragen wat mijn werk echt waard is. Ik zeg eerlijk, ik vind het nog moeilijk hoor. Maar ik heb het gedaan en vanaf nu wordt het steeds makkelijker. Want als je een droom hebt (van uurtje-factuurtje afkomen) dan zal je die oncomfortabele stappen moeten zetten om het daadwerkelijk te krijgen. Ik ben onderweg ?.

Oké, ik weet dus waar je moet tikken met teksten. Maar ik ga er van uit dat jij ook iets hebt waar je supergoed in bent. Ik ben benieuwd, wat is dat?

Geniet van je dag!
Liesbeth

PS: Zeg je nu ‘ik wil meer weten over waar die De Korte allemaal op kan tikken’. Klik dan hier en kijk wat ik voor je kan betekenen.

Plaats een reactie