Te mooi om waar te zijn

Te mooi om waar te zijn

Ook al had ik het mezelf beloofd om het niet meer te doen, afgelopen week heb ik me toch weer over laten halen. Over laten halen om een webinar te volgen. De promotietekst was goed en ik was dusdanig nieuwsgierig dat ik het wilde weten. In het webinar zou je namelijk hét antwoord krijgen op dé vraag hoe je snel geld kunt verdienen en wat je daarvoor moet doen.

Ik kan niet anders zeggen, het was een bijzonder webinar. Aan de ene kant ging het razendsnel en aan de andere kant ging het tegelijkertijd tergend langzaam. Het snelle zat ‘m in de hoeveelheid sheets die getoond werden. Het slakkentempo zat in dat ik al 45 minuten aan het luisteren was en dat ik nog geen enkele aanwijzing had gekregen over op welke manier ik geld zou kunnen verdienen.

Bla bla bla

Waar ging het webinar wel over? Over het persoonlijke verhaal van deze ondernemer. Over wat hij meegemaakt had. Wat er allemaal mislukt was. En wat er gelukt was en hoe dat zijn leven veranderd had. Ondanks dat ik er absoluut in geloof dat de verhalen die hij vertelde waar zijn, voelde ik ook dat dit één lange woordenvloed was om mij zoveel mogelijk in de koop-stand te krijgen. Kortom: het voelde als manipulatie.

En de beloftes die ik kreeg waren niet mals.

  • Ik hoefde niks zelf te doen, te maken of te kunnen. Als ik mee zou doen hoefde ik alleen maar een knopje ‘aan’ te zetten.
  • Om succesvol te worden is het nodig om te adverteren, maar vrees niet. Daar hoefde ik niet zelf in te investeren. Ik zou het geld van hem krijgen.
  • Als klap op de vuurpijl: als ik na 34 dagen nog geen verkoop zou hebben dan zou ik mijn geld terugkrijgen. Sterker nog, ik zou mijn investering terugkrijgen PLUS € 500 omdat ik mijn tijd en moeite erin gestoken had.

En op het moment dat ik deze beloftes al in mijn zak had, wist ik nog steeds niet wat zijn idee was. Wat was dat fantastische verdienmodel waarmee dit zou kunnen?

Te mooi om waar te zijn

Tegen de tijd dat ik hier was heb ik het webinar uitgezet. Al die verhalen met een heleboel nullen (aan de goede kant van de komma). Al die opmerkingen als ‘je hoeft nooit meer op een menu-kaart te kijken hoeveel een drankje of een gerecht kost’ en ‘ik werk alleen als ik daar zin in heb, voor de rest hoef ik niet meer te werken’. Ik was er klaar mee en ik geloofde hem gewoon niet.

Maar waarom geloofde ik hem niet eigenlijk? Wat hield me tegen om het gewoon te proberen? De garanties waren enorm en als je ze goed bekijkt is mijn risico feitelijk nul.

Wat mij dwars zat is dat de balans tussen geven en nemen weg is. Ik kan gewoon niet geloven dat iemand mij zo veel wil geven en dat dit klopt. Ik weet inmiddels dat je veel geld kunt verdienen zonder daar hard voor te werken. Maar dit is wel heel extreem. En lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Het geheel voelde gewoon niet goed en als je je tijdens een webinar al zo gemanipuleerd voelt, wat moet het dan wel niet worden als je echt met deze mensen in zee gaat. Als je op deze manier een webinar geeft dan moet er wel een addertje onder het gras zitten.

Hoe webinars wél heel waardevol kunnen zijn

Ik heb mijn gevoel gevolgd en ik ben weggegaan. Wie mij volgt weet dat ik webinars schrijf (en geschreven heb) voor klanten. En wat ik in het webinar dat ik zojuist beschreef zag, is dus niet mijn manier. Ik geloof in waarde geven. In tijdens het webinar al uitleggen wat er moet gebeuren en daar ook kneiters van tips over geven. Ja, dan zijn er altijd een paar mensen die zeggen ‘bedankt hè en vanaf nu kan ik het zelf wel’. Maar veel meer mensen bedanken je voor het super interessante webinar. En diezelfde mensen zitten te wachten op je aanbod. Omdat ze met je willen werken en willen weten wat de mogelijkheden zijn. Weet je wat zo leuk is, dan hoef je de prijs alleen maar te noemen en in feite is dat je hele pitch. Voor de rest leg je uit wat er in je programma zit en wat dat oplevert.

Ik zou het niet anders willen dan op mijn manier. Het grootste compliment voor mij is als ik hoor dat mensen zeggen dat ze eigenlijk niet meer met webinars mee wilden doen omdat het altijd alleen maar een oproep tot kopen kopen kopen is. En dat het een verademing was om het webinar van mijn klant te volgen.

Wil jij ook zo’n webinar, dan heb ik iets moois voor je. Voel je vrij om wel of niet op dit aanbod in te gaan, maar ik help je graag.

Geniet van je zondag.
Liesbeth

Liesbeth de Korte

Je las een blog van mij, Liesbeth de Korte.

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijgt je meteen als bonus mijn e-book '8 conversie killers die je sales kosten tijdens je verkoopwebinar'.

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook, graag zelfs.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter