Ze brandde me tot op mijn veters af

Ze brandde me tot op mijn veters af

Afgelopen week heb ik een gesprek aangevraagd bij een gerenommeerd bedrijf dat mensen helpt met SEO. Simpel gezegd, een bedrijf dat je helpt om met bepaalde zoekwoorden op nummer 1 te komen in Google. Zo’n positie kan ik namelijk wel gebruiken, want mijn affiliate websites lopen nog niet zoals ik het wil.

Mijn droom

Mijn droom is namelijk dat ik van de inkomsten via mijn affiliate websites kan leven en dat is nu nog niet het geval. Ik trok te stoute schoenen aan en vroeg een gesprek aan bij een grote naam op dit gebied. Helaas werd ik niet teruggebeld dus na 5 dagen klom ik zelf in de telefoon.

Ik kreeg een zeer kordate dame aan de lijn die zich verontschuldigde dat ze me nog niet teruggebeld hadden, maar ze had nu tijd voor me. Of ik even mijn url’s op wilde noemen. Daar ging ik www.speelgoed-van-het-jaar.nl en www.onlinebusinessbouwer.nl. En omdat onlinebusinessbouwer de moeilijkste is in dit geval, kozen we ervoor om die website als onderwerp van het gesprek te nemen.

Ze brandde me tot op mijn veters af

Feitelijk vroeg ze niet eens wat het probleem was, ze begon direct te analyseren. En wat ze zei was niet mals. Er moest een goed logo komen, de kleuren van mijn website waren niet goed en die moesten sowieso consequent doorgetrokken worden. De afbeeldingen waren niet goed. En de teksten waren veel te lang. O ja, en op de home-page zag je niet meteen wat er op deze website te halen viel en die pagina was veel te lang.

Ik sloeg he-le-maal dicht. Dit had ik zo niet verwacht. Want:

  • Oké het logo is misschien niet top, maar het geeft in mijn ogen wel goed weer wat ik doe. Mensen helpen om een online business te bouwen en daarvoor tips te geven.
  • Je kunt de kleuren niet mooi vinden, maar daar heb ik serieus op gezocht. Ik heb gekeken wat Google mooie websites vindt en daar kreeg ik een lange lijst van. Ik heb exact de kleurcodes gekopieerd van een website die ik ook mooi vond en die kleuren heb ik heel consequent doorgetrokken over mijn hele website.
  • De afbeeldingen kosten me iedere maand een rib uit mijn lijf. Nee hoor, dat is een geintje. Maar de afbeeldingen zijn speciaal voor me gemaakt door Rinie van Driel van Prachtportretten. Je mag ze niet mooi vinden, maar ze zijn in ieder geval origineel en geen stockfoto’s die ik keer op keer weer boven blogs zie staan.
  • Voor affiliate websites is het juist de bedoeling dat je lange teksten schrijft. Een blog zou minimaal 1500 woorden moeten zijn. Dat geeft je ook de ruimte om echt informatie over iets te geven.
  • Dat je op mijn home-page niet ziet wat er op mijn website te halen is? Ik weet niet hoeveel duidelijker ik kan zijn met de kop ‘Website over hoe jij een online business kunt bouwen dat staat als een huis’ en ‘Wat kan je verwachten?’ En veel te lang? Bijna alle relevante informatie staat boven de vouw (boven de vouw is de informatie die je ziet als je een website opent. Alles wat je dan in 1x ziet (dus niet voor hoeft te scrollen) is boven de vouw). Het is juist best een korte pagina qua uitleg.

Wat verkoop je eigenlijk?

Na het neersabelen van mijn website stelde ze toch maar eens een vraag: ‘wat verkoop je eigenlijk?’ Het antwoord is ‘helemaal niets’. Op mijn affiliate website verkoop ik helemaal niets. Ik beveel producten en diensten aan. Omdat ik zelf gebruik heb gemaakt van deze producten en diensten en omdat ik er heel veel aan heb gehad. Omdat ik mijn eerlijke mening geef en vertel wat ik geleerd heb, wat ik miste, wat ik niet goed vond en wat ik goed vond. En natuurlijk vertel ik alleen over producten en diensten waar ik echt achter kan staan.

Toen kwam de aap uit de mouw. ‘O nee, daar wist ze helemaal niks van af en dan wist ze eigenlijk ook niet wat er belangrijk was op een dergelijke website.’ Eerlijk is eerlijk, daarna probeerde ze me door te verwijzen naar een partij die me hier wel mee kon helpen en ze deed echt haar best voor me. Maar het leed was wel geleden doordat ze zo snel zo hard door de bocht kwam.

Leermomentje

Voor mij was dit ook echt een leermoment, want ik heb er zelf ook een handje van om aannames te maken en dan hard door te stomen. Het was goed om nu eens een keer aan de andere kant te zitten en te voelen wat dat met je doet. Want het valt niet mee om niet boos te worden en ook nog eens standvastig te blijven over wat je hebt gemaakt.

Heb je dit zelf wel eens meegemaakt? Dat ‘een kindje’ van jou neergesabeld werd of dat jij zelf te kort door de bocht kwam en dat jij iemand anders neersabelde? Bracht het je van je stuk of bleef je onwankelbaar geloven in je eigen kunnen? Ik ben benieuwd.

Groetjes,
Liesbeth

PS: Ik ben inmiddels teruggebeld door een andere expert uit hetzelfde bedrijf die wel veel wist van affiliate websites en we hebben een zeer goed gesprek gehad. Het ziet er naar uit dat ik toch met dit bedrijf ga werken, dus stay tuned.

Liesbeth de Korte

Je las een blog van mij, Liesbeth de Korte.

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijgt je meteen als bonus mijn e-book '8 conversie killers die je sales kosten tijdens je verkoopwebinar'.

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook, graag zelfs.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter