Maak het niet te ingewikkeld en wees niet bang

Maak het niet te ingewikkeld en wees niet bang

Afgelopen week mocht ik sparren met een onderneemster die mooie dingen doet. Ik kan helaas niet vertellen wat, dan geef ik te veel informatie. Maar laat ik zeggen dat zij jonge mensen helpt met een taak die ze moeten doen om hun opleiding succesvol af te sluiten. Een taak die voor nogal wat stress, slapeloze nachten en blinde paniek kan zorgen.

Deze onderneemster weet wat zij en haar team kunnen, maar er zijn nog te weinig mensen die van hun bestaan afweten. Uiteraard wist ze hoe ze meer zichtbaar zou kunnen zijn met e-mailmarketing en ja, ze zou een funnel moeten maken. Maar daarin liep ze helemaal vast. Want de mensen in haar doelgroep hebben niet allemaal hetzelfde probleem. Er spelen behoorlijk wat verschillende factoren. De een loopt al direct in het begin al vast, een ander ergens in het midden en de volgende aan het eind. En sommige mensen lopen op meerdere momenten vast.

Maak het niet te ingewikkeld

‘Dus’ zei ze ‘dan denk ik dat ik allereerst uit moet vragen op welk punt ze vastlopen en dan moet ik voor al die punten aparte funnels maken die helemaal toegesneden zijn op dát specifieke probleem’. Op dat punt is ze afgehaakt. Het werd veel te ingewikkeld en zag ze het niet meer zitten.

Snap ik helemaal! Dit is niet te doen. Maar weet je wat zo fijn is, het is helemaal niet nodig. Echt niet. De gemene deler bij al deze mensen is dat ze een probleem hebben. Ze moeten een groot project afronden en het lukt niet. Wat er precíés niet lukt is niet zo belangrijk. Het feit dát het niet lukt is belangrijk.

Als ze het maar voelen

Zo hoorde ik ooit een mooi verhaal (van volgens mij Aartjan van Erkel) die een onderneemster begeleidde die ouders hielp met hun lastige tieners. Die onderneemster had een artikel geschreven over ‘Nooit meer ruzie met je puberdochter van 13’. Dat lijkt heel specifiek, want is dit verhaal dan alleen voor ouders die een dochter hebben van 13? Nee natuurlijk niet!

In de praktijk ga je zien dat ouders die een zoon van 16 hebben dit verhaal net zo goed willen lezen. Zelfs als je een thuiswonende tweeling hebt van 21, dan nog wil je dit artikel lezen omdat je hoopt dat er iets in staat waar jij ook wat aan hebt. Dáár gaat het om. Dat je het gevoel hebt van ‘oké, dit is niet exact mijn situatie maar het raakt er voldoende aan om die paar minuten te investeren in het lezen van dit artikel in de hoop dat ik hier antwoorden vind’.

Kortom: je hoeft echt niet precies de vinger te leggen op exact dat probleem dat iemand heeft. Als het wel kan, moet je het zeker doen. Maar wordt het te ingewikkeld, schrijf dan gewoon over de verschillende problemen die je ziet en zorg ervoor dat je je lezers ermee verder helpt. Dan ben je al supergoed bezig.

Maak gebruik van technische mogelijkheden

En dan die vermaledijde funnel. Hoeveel mailtjes stuur je dan en hoe vaak. Vooral dat hoe vaak. Want ik merk dat ondernemers al snel bang zijn dat ze gaan spammen. Ten eerste kun je hier veiligheden in inbouwen. Bijvoorbeeld als jouw lezer al gedaan heeft wat je wilt, denk aan dat ze iets gekocht hebben. Dan kun je die persoon uitsluiten voor de mails die nog ingepland staan.

Je kunt er ook voor kiezen om in je mails checks in te bouwen of je lezers iets gedaan hebben. Bijvoorbeeld of ze de mail(s) überhaupt geopend hebben. Of dat ze op een link in je mail(s) hebben geklikt. Is dat te weinig, of zelfs niks, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om die mensen voor vervolgmails uit te sluiten.

Help, ik heb uitschrijvingen

Ten slotte: schiet niet in de stress als mensen zich uitschrijven voor je mails. Zij hebben een probleem en zij hebben jou gevonden en hun naam en e-mailadres achtergelaten. Jij kunt die mensen helpen en zij hebben daarin een keus. Wel of niet meedoen. Kiezen ze voor niet meedoen, even goede vrienden. En dan mag zo iemand ook gewoon van je e-maillijst af. Graag zelfs.

Bij betaalde autoresponders (zo heet zo’n programma dat automatisch je ingeplande mails verstuurt) betaal je namelijk voor het aantal mensen op je e-maillijst. Als daar mensen op staan die niet van plan zijn om ooit iets bij je te kopen, dan ben je ze liever kwijt dan rijk.

Zie het niet als een afwijzing als mensen zich uitschrijven, maar als een gezonde schoonmaak van je e-maillijst. Je hebt liever maar 500 mensen op je e-maillijst die je fanatiek volgen en bij je kopen als je een aanbod hebt dan dat je een lijst van 10.000 mensen hebt waar bijna nooit een reactie uit komt.

Daar word ik zo blij van

Ik vind het superleuk dat de onderneemster uit dit verhaal me heeft gevraagd om haar te helpen bij het schrijven van de funnel. En dat ze zo blij was om met mij te kunnen sparren. Dat ze zei dat ze zo veel ideeën heeft gekregen en dat ze nu zin heeft om dit op te pakken. Daar word ik dan weer blij van en ik ga haar graag helpen om de mails te schrijven.

Verrassend? Omdat ik in mijn vorige blog geschreven heb dat ik juist van achter mijn computer vandaan wil en lekker ga verbouwen. Voor mij klopt het. Ik doe wat ik het allerleukste vind en dat kunnen meerdere dingen tegelijk zijn. Dit is er zo eentje die op mijn lijstje mag 😀.

Geniet van je zondag!
Liesbeth

Liesbeth de Korte

Je las een blog van mij, Liesbeth de Korte.

Elke twee weken een soortgelijk artikel in je mail? Dat kan: meld je hier aan. Dan krijgt je meteen als bonus mijn e-book '8 conversie killers die je sales kosten tijdens je verkoopwebinar'.

Wil je reageren? Dat mag altijd, dat kan hieronder. Delen mag natuurlijk ook, graag zelfs.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter