Wat is dat nu voor een vraag, of je 007 of Q bent? Blijf even bij me, want dit is wel degelijk een belangrijke vraag. Ik stel ‘m omdat ik ervan uit ga dat jij als ondernemer veel waarde hecht aan je teksten. Op je website staat zoveel mogelijk relevante informatie waarmee je klanten probeert te informeren maar vooral ook te enthousiasmeren voor je product of dienst. In je mails, blogs en op je social media probeer je ook zoveel mogelijk te vertellen, zodat jouw potentiële klanten weten wat je doet en wat ze van je mogen verwachten. So far so good. Maar boei je je klanten ook? Genoeg om ervoor te zorgen dat ze blijven lezen (of dat ze überhaupt starten met lezen)?
Lawaai of muziek
Als je je klanten wilt boeien, begin dan niet met de onstaansgeschiedenis van je bedrijf. Of als je, zoals veel ondernemers, allerlei verschillende dingen voor je klanten kunt doen, stort dan niet al die producten of diensten in 1x over je lezers uit. Leg vooral ook al je processen niet uit. Je klant raakt er alleen maar door in verwarring en hoort lawaai in plaats van muziek.
Wat je beter kunt doen? Vertel een verhaal. Een verhaal waarin je klant de hoofdrol speelt. Een verhaal over hoe je klant met jouw hulp van de huidige situatie naar een droomresultaat kan komen. Key is hier ‘met jouw hulp’. Kortom: zorg dat je Q bent (de gids) en niet 007 (de held). Want een goed verhaal heeft nooit 2 helden. Als jij de heldenrol al pakt (door bijvoorbeeld te vertellen hoe fantastisch goed je wel niet bent) dan is die rol niet meer vrij voor jouw klant en is hij/zij meteen een stuk minder gemotiveerd om verder te lezen.
Hoe vertel je het verhaal?
Een goed verhaal bestaat uit een aantal stappen.
- Begin met wie je held is (hint: jouw ideale klant)
- Leg uit wat de held wil, wat zijn of haar grootste verlangen is
- Vertel wat de held moet overwinnen om zijn of haar grootste verlangen uit te laten komen. Kortom: welke schurk overwonnen moet worden
- Vergeet vooral niet te vertellen wat het tragische eind van de held is als hij/zij de schurk NIET verslaat
- Schets een inspirerend toekomstbeeld voor de held als hij/zij de schurk WEL overwint
En wie heeft de held nodig om dat fantastische resultaat te bereiken: jou. Jij bent de gids in dit verhaal. Degene die het pad al eens heeft gelopen. Die weet hoe het voelt, wat er nodig is en hoe je van A naar B komt.
Hoe laat je zien dat jij een goede gids bent?
Een goede gids hemelt zichzelf niet op, nee dat laat je anderen voor je doen. Hoe?
- Door aanbevelingen. Maar niet zomaar aanbevelingen. Niet van ‘o, zij is zo lief en ze heeft me zo goed geholpen’. Of ‘het was een genoegen om met hem te werken’. Of nog erger ‘we werkten op een fijne locatie en de koekjes waren heerlijk’. Nee, je wilt aanbevelingen van mensen die vertellen over hun eigen transformatie. Hoe jij geholpen hebt om van een rotsituatie naar een droomsituatie te komen
- Statistieken. Hoeveel tijd hebben jouw klanten bespaard? Of hebben ze een bepaald bedrag verdiend? Hoeveel mensen zijn al klant bij je en welk percentage heeft succes behaald?
- Heb je misschien prijzen gewonnen? Hoe onbelangrijk ze soms ook lijken, vermeld ze op je website
- Logo’s van bedrijven waar je mee hebt gewerkt. Zeker als het bekende bedrijven zijn, doet het wonderen voor je status als gids
Laatste stap
Rest nog een laatste stap en dat is: zorg dat je een plan hebt. En nee, dat is geen mega groot plan waarin je helemaal uitlegt volgens welk proces je werkt. Je mag het juist heel simpel houden. Stel dat je een businesscoach bent en je wilt graag gratis gesprekken ‘verkopen’ om met potentiële klanten te kunnen praten. Dan is jouw proces:
- Vul onderstaand formulier in
- Plan een afspraak in mijn agenda (als je het formulier hebt ingevuld ontvang je meteen een link naar mijn agenda)
- Zorg dat je op de afgesproken tijd klaar zit met pen en papier, want we gaan direct aan de slag om jouw bedrijf te laten groeien
Hou het simpel, want hoe makkelijker het lijkt, hoe eerder je lezer geneigd is om ook echt stappen te zetten. Daarna kan je tijdens het gesprek bekijken welk product bij die potentiële klant past en wat de vervolgstappen zijn als de klant met jou gaat werken.
Ik ben benieuwd, zie je het zitten?
Hartelijke groet,
Liesbeth
PS: Goede aanbevelingen maken is niet moeilijk, je moet alleen even weten welke vragen je kunt stellen. Om je daarbij te helpen heb ik een gratis e-book gemaakt ‘Maak spetterende aanbevelingen, voor jezelf‘. Download het e-book hier.