Ken je die mop over dat organisch bereik op Facebook dood is

Ken je die mop over dat organisch bereik op Facebook dood is? Niet dus. En ik moet heel eerlijk zeggen, ik schrok er gewoon van.

Hoe kan het?

Mijn vriend Rinie is twee maanden geleden, net als ik, ondernemer geworden. En we weten het allemaal: als je pas begint als ondernemer, dan is het zoeken om klanten te vinden. Het is vooral de kunst dat klanten jou gaan vinden. Dus verzonnen we een list. Deze list was dat we een post op social media zouden delen waarin we een cadeautje aanboden. Rinie maakt digitale tekeningen voor websites, blogs of bijvoorbeeld je Gravatar. Hij heeft ook de tekening gemaakt die bij deze blog staat en als je op mijn website kijkt dan zie je er nog veel meer. Het is natuurlijk de bedoeling om daar geld mee te verdienen, maar om exposure te krijgen bood hij nu 1 tekening gratis aan.

Hij deelde de post op zijn tijdlijn en ik slingerde ook een post op mijn Facebookpagina. Ik verwachtte er niet veel van, maar binnen een uur stond Rinie al aan mijn bureau. ‘Die post moet er af, want ik krijg veel te veel aanmeldingen’. Je moet weten dat Rinie al snel een uur tot anderhalf uur over een tekening doet en tegen het eind van de dag hadden we 25 aanmeldingen. Dat was ruim een week werk!

Het heeft me aan het denken gezet

Ik had dit totaal niet verwacht, want ik zie wel degelijk (bij mezelf en bij mijn klanten) dat er niet veel reuring zit in Facebookberichten waar je niet voor betaalt/adverteert. Maar blijkbaar kan het dus wel. En waarom kan het wel? Omdat je hele waardevolle content deelt. Omdat je iets deelt wat mensen echt willen hebben. Als je dat doet, gaat je post als een dolle.

Want eigenlijk is het toch een beetje raar: als ondernemer krijg je steeds weer te horen dat je een weggever moet hebben. Dat je gratis super waardevolle content weg moet geven om jouw potentiële klanten over te halen om hun naam en e-mailadres aan je te geven. En om die gratis content weg te geven, moet je ook nog eens flink geld betalen. Je bent bijna wel verplicht om te adverteren, want anders zijn er niet genoeg mensen die jouw gratis cadeau van je aannemen.

Ik heb zelf ook geadverteerd met mijn weggever ‘Hoe je spetterende aanbevelingen maakt (voor jezelf)‘ en heel eerlijk: dat liep geen storm. Toentertijd dacht ik nog dat ik gewoon niet genoeg geld had geïnvesteerd en dat mijn advertentie niet goed genoeg was. Nu twijfel ik daaraan. Was mijn aanbod wel aantrekkelijk genoeg? Want als je iets weggeeft wat mensen echt willen hebben dan gaat je aanbod als vanzelf de wereld over. Dan zijn er zelfs mensen die op de een of andere manier je inschrijfformulier nog naar voren toveren, terwijl jij het al weggehaald hebt.

Conclusie

Potentiële klanten zitten te wachten op 3 dingen: waarde, waarde en waarde. En dan denk ik, zou ik het durven? Durf ik een aanbod te plaatsen dat ik gratis een aanbeveling voor mensen maak? Dat je aan me door mag geven wie ik kan bellen, dat ik een kwartier lang mijn vragen op jouw klant afvuur en daar een krachtige aanbeveling van maak. Dat ik laat zien hoe het kan zijn als je verder kijkt dan dat je zo’n prettige persoon bent. Of dat de locatie zo leuk was. Nee, het gaat om de transformatie die iemand doormaakt. En als je die boven water haalt wordt je aanbeveling zoveel krachtiger.

Natuurlijk kan ik een e-book delen met de vragen die je zou moeten stellen, maar hebben mijn potentiële klanten daar wel zin in? Eigenlijk wil je gewoon iemand die het voor je doet en dat zou pas een waardevol cadeau zijn als iemand het gratis voor je doet. Maar met een pakkende aanbeveling ben ik zeker anderhalf á twee uur bezig. En ik vind het flauw om te zeggen ‘schrijf je in en dan kies ik een winnaar die een gratis aanbeveling wint’.

Nee, dan wil ik ook stoer zijn ook en net als Rinie gewoon iedereen een cadeau geven. Ik denk er nog even over na, maar ik wil je wel een vraag stellen: wat zou jij er van vinden als ik dit aanbod zou doen? Dat ik in ruil voor jouw naam en e-mailadres 1 gratis aanbeveling maak. Zou je dat willen?

Groetjes,
Liesbeth

PS: Je kunt mijn gratis e-book ‘Hoe je spetterende aanbevelingen maakt (voor jezelf)‘ nog downloaden. Laat even je gegevens achter en dan kan je meteen aan de slag

Plaats een reactie