Skip to content
Liesbeth de Korte
Je kunt de golven niet stoppen, maar je kunt wel leren surfen

Je kunt de golven niet stoppen, maar je kunt wel leren surfen

Soms word ik er een beetje moe van, al die verhalen over hoe erg internet wel niet is. Dat het de gewone winkelier kapot maakt. Kijk maar in een willekeurige winkelstraat. Steeds meer leegstand en als iemand de stap waagt, is de winkel een paar weken later alweer weg. En wie krijgt de schuld? De internetwinkels en de mensen die daar massaal kopen.

Je kunt de golven niet stoppen

Ik denk dat het een illusie is om te geloven dat internet en shoppen op internet een hype zijn. Dat het geen blijvertjes zijn en dat het een kwestie van tijd is voordat we weer terug kunnen naar die goede oude tijd. Die tijd is voorbij en we moeten door en er het beste van maken. En dat kan, maar je moet als winkelier anders leren denken.

Als er een bedrijf is die de kracht van internet vóór zich laat werken dan is het Hunkemöller. Hoe? Twee maanden geleden was ik in Amsterdam en zag ik een prachtige bh in de etalage hangen. De bh was niet alleen mooi, maar hij zat ook geweldig.  Voor mij een unicum, want ik heb nogal eens strijd met die dingen. Maar goed, zoals het met kleding ook vaak gaat, ik wilde alleen nog deze bh dragen. En ik had er maar 1, dus ik keek hem bijna droog als hij gewassen was. Niet handig en dit probleem was eenvoudig op te lossen door een extra exemplaar te kopen.

Ik naar Hunkemöller met de vraag of ze bh ‘flirt’ nog in voorraad hadden. Antwoord: nee. Wat bleek? Mijn fantastische bh was inmiddels alweer onderdeel van een verouderde collectie. Natuurlijk waren er andere bh’s die op mijn ‘flirt’ leken, maar die vond ik of oerlelijk of super onhandig (met allerlei bandjes die je nog apart moest bevestigen, dat is voor mij vragen om moeilijkheden). De verkoopster was niet voor 1 gat te vangen en zei dat ze zou kijken of er op andere filialen nog een ‘flirt’ in mijn maat was. Ja hoor, die was er, maar dan wel in een andere maat die toch ook weer mijn maat was (lang verhaal, ga ik je niet mee vermoeien). Ik mocht een pas-bh in die maat passen en als die goed zat kon de verkoopster mijn ‘flirt’ bestellen en kon ik een paar dagen later mijn bestelling ophalen.

Maar wel leren surfen

Met dat ophalen was ik niet zo blij. Ik was namelijk op de fiets naar Bergen op Zoom gegaan en die dag was het mooi weer. Maar voor volgende week werd regen voorspeld en dan vond ik het alweer een stuk minder leuk om nog een keer 10 kilometer te fietsen (en weer terug) alleen om een bh op te halen. ‘Geen probleem’ zei de verkoopster, ‘we bezorgen ook thuis. Gratis.’ Kijk, dat was nu eens een goed voorstel. We vulden mijn gegevens in op haar iPad, ik rekende af en ging tevreden naar huis.

Eenmaal thuis had ik al 2 mails te pakken. Een mail met de verzendbevestiging en een mail met de factuur. Ik wist precies wanneer mijn pakketje thuisbezorgd zou worden en het klopte ook precies. Toen de bezorger eenmaal aan de deur stond, kreeg ik een prachtig cadeau in mijn handen. Een mooie doos, waarin mijn bh zorgvuldig verpakt zijn reis had gemaakt. En ik wist al van tevoren, deze bh paste perfect. Niks terugsturen en gedoe op het postkantoor. Dit was meteen een blijvertje.

Waarin internetwinkels fysieke winkels nooit kunnen overtreffen

Wat ik zo fijn vind aan fysieke winkels is dat je er kunt passen. Dat je kunt voelen, ruiken en soms ook proeven en dan je keuze kunt maken. Dit koop ik wel of dit koop ik niet. Een internetwinkel zal dit nooit kunnen overtreffen. Zorg dat je dit voordeel maximaal uitbuit en maak het mensen dan makkelijk om bij jou te kopen. Waarom zou je dan nog op internet gaan zoeken als je net perfecte service hebt gehad? Ik had geen enkele behoefte om nog eens te kijken of een andere aanbieder mijn bh misschien een paar euro goedkoper aanbood. Service en gemak is ook wat waard.

Ja, je zult altijd mensen houden die een fysieke winkel als een soort showroom zien en daar hun keuze maken en vervolgens op internet op zoek gaan naar de allergoedkoopste aanbieder. Maar ik geloof er echt niet in dat iedereen dat doet.

Dus, heb jij een winkel waar je aan producten kunt

  • voelen
  • ruiken
  • proeven

Zorg dan de je klanten zo makkelijk mogelijk bij jou exact kunnen kopen wat ze willen. Heb jij het gewenste product niet in huis, zorg dan dat je een webshop hebt waarin de bestelling binnen no-time geregeld kan worden. Met als kers op de taart een paar dagen later een mooi cadeautje aan de deur. Laat je het me weten als het gelukt is (of waarom het niet lukt).

Hartelijke groet,
Liesbeth

 

Deel dit bericht

Laat een reactie achter