Sinds een paar maanden zijn wij actief in de speelgoedmarkt en wel met de website www.speelgoed-van-het-jaar.nl. Op deze website hebben we een overzicht gemaakt van, je raadt het al, het speelgoed van het jaar. Ieder jaar is daar een verkiezing voor en voor 2020 werden de winnaars op 4 november bekend gemaakt.
Afgelopen week was het dus zover en wij zaten met spanning te wachten op de uitslag. Toen die eenmaal gepubliceerd was ben ik direct achter mijn toetsenbord gekropen en heb ik een blog geschreven waarin ik de winnaars op een rijtje heb gezet. Uiteraard heb ik deze blog geoptimaliseerd op de zoekzin ‘winnaars speelgoed van het jaar 2020’. En wat schetste mijn verbazing. Een dag later stonden we al op de tweede plek! Kijk maar, dat Ultieme Overzicht dat zij wij ?:
Ben jij die aanpakker die direct zegt ‘kom maar door met je tips’ dan heb ik wat moois voor je. Winnen in Google, een gratis e-book waarin je meteen alle ins and outs leest om direct stappen te maken om op die felbegeerde eerste pagina (of zelfs eerste plek) te komen.
De eerste plek gaan we nooit pakken. Alhoewel? Laat ik zeggen dat het lastig wordt om de eerste plek te pakken, omdat dat de wedstrijdpagina is van de speelgoed van het jaar verkiezing. Maar zeg nooit nooit. Wat moet je doen om zo snel hoger te scoren in Google en niet alleen op de eerste pagina te komen van de zoekresultaten, maar zelfs op plek 2? Wat ik daarvoor gedaan heb?
- Tip 1: Doet nog niks voor je ranking, maar is superhandig: gebruik de Yoast plug-in
- Tip 2: Hoger scoren in Google, optimaliseer op long-tail zoekwoorden
- Tip 3: Gebruik je zoekwoorden in de url van je blog
- Tip 4: Gebruik je zoekwoorden in de titel van je blog
- Tip 5: Gebruik je zoekwoorden ook minimaal 1x in een H2 kop in je blog
- Tip 6: Gebruik het zoekwoord in de eerste alinea van je blog en maak het dikgedrukt
- Tip 7: Varieer
- Tip 8: Laat je zoekwoorden vaker terugkomen in je blog
- Tip 9: Gebruik de zoekwoorden in je afbeeldingen
- Tip 10: Denk goed na over de title-tag en de meta-descriptie van je blog
- Tip 11: Maak interne links
- Tip 12: Deel je blog
- Tip 13: Bied enorm veel waarde
- Wat we nog in hadden kunnen zetten, maar niet gedaan hebbben:
Tip 1: Doet nog niks voor je ranking, maar is superhandig: gebruik de Yoast plug-in
Mijn eerste tip doet niks voor je ranking, maar je moet eerst de soldaten goed neerzetten voordat je het slagveld op gaat. Op het Google-slagveld maak ik dankbaar gebruik van de Yoast plug-in. Pas op, want dit is een groot misverstand: Yoast doet zelf niks. Yoast analyseert de content die je maakt en geeft aan waar je al goed zit voor je zoekwoorden en waar je nog kunt verbeteren. Het is dus alleen maar een tool die zichtbaar maakt waar je kansen laat liggen. Maar dat is super waardevol, want daarmee weet je exact wat je nog kunt doen om je SEO te verbeteren.
Tip 2: Hoger scoren in Google, optimaliseer op long-tail zoekwoorden
We hebben er bewust níét voor gekozen om onze blog te optimaliseren op ‘speelgoed van het jaar’ (dan staan we trouwens ook nog heel goed, zoek maar op). Mensen die de wedstrijd kennen zoeken op ‘speelgoed van het jaar 2020’ (informatie komt uit Ubersuggest). Je wilt die term dus terug laten komen in je teksten, in de titel van je blog, als alt-tekst voor je afbeeldingen en nog veel meer.
Voordeel van dit long-tail zoekwoord: dit is waar geïnteresseerden echt naar op zoek zijn. Geef ze dus ook een antwoord op hun vraag. En hoe specifieker mensen zoeken hoe groter de kans is dat zij echt interesse hebben om iets te kopen of in ieder geval een actie uit te voeren. Om een voorbeeld te geven: iemand die zoekt op ‘sportschoenen maat 38 kopen’ zal veel eerder geneigd zijn om daadwerkelijk wat te kopen dan iemand die zoekt op ‘sportschoenen’. Hoe specifieker je bent hoe hoger de kans op resultaat.
Tip 3: Gebruik je zoekwoorden in de url van je blog
Als je gevonden wilt worden op ‘winnaars speelgoed van het jaar 2020’ dan is dat ook de url die je wilt gebruiken. Doe dat dan ook en maak er dus níét van www.speelgoed-van-het-jaar.nl/waarom-winnaars-speelgoed-van-het-jaar-2020-zulke-toppers-zijn.
Nee je wilt www.speelgoed-van-het-jaar.nl/winnaars-speelgoed-van-het-jaar-2020. En nog liever wil je de domeinnaam zonder streepjes, maar die was al bezet helaas. Is niet erg want je ziet dat een url met streepjes in de domeinnaam nog steeds heel goed kan scoren.
Tip 4: Gebruik je zoekwoorden in de titel van je blog
Zorg dat je de zoekwoorden waar je op wilt optimaliseren ook in de titel van je blog gebruikt. Dat is net iets anders dan de url. Je moet én de url én de titel de juiste zoekwoorden meegeven. Technisch verhaal, maar dit is de H1 titel van je artikel.
Tip 5: Gebruik je zoekwoorden ook minimaal 1x in een H2 kop in je blog
Tip 5 is een gecombineerde tip. Allereerst wil je je blog opdelen en in ieder geval H2 koppen gebruiken om ‘hoofdstukken’ te maken binnen je blog. In deze H2 titel mag je creatief zijn. Hier mag je bijvoorbeeld wel zeggen ‘Waarom de winnaars van de speelgoed van het jaar verkiezing 2020 zulke toppers zijn’. Graag zelfs, want Google houdt er niet van als ze merken dat jij je zoekwoorden te vaak gebruikt en als je je zoekwoorden niet logisch gebruikt. Maak er mooie zinnen van die jouw lezers echt helpen om de blog beter te begrijpen.
Tip 6: Gebruik het zoekwoord in de eerste alinea van je blog en maak het dikgedrukt
Nogmaals, overdrijf niet, want dan straft Google je af. Maar als het gewoon perfect past in je artikel en het bevordert de leesbaarheid dan is Google alleen maar blij. Dus gebruik je zoekwoord in de eerste alinea van je blog en maak je zoekwoorden dikgedrukt. Kleine moeite, groot resultaat voor je ranking in Google.
Tip 7: Varieer
Het komt de leesbaarheid van je blog echt ten goede als je ook eens varieert met je zoekwoorden. Heb je bijvoorbeeld synoniemen die je kunt gebruiken? Of is het in een bepaalde zin echt beter voor de leesbaarheid als je woorden uit je zoekzin in een andere volgorde zet. Doen!
Tip 8: Laat je zoekwoorden vaker terugkomen in je blog
Met tip 5, 6 en 8 in je achterhoofd kun je vast nog meer plekken bedenken waar je heel logisch de zoekwoorden nog een keer kunt vermelden. Doe het niet té vaak, maar de zoekwoorden mogen echt meerdere keren terugkomen in je blog.
Tip 9: Gebruik de zoekwoorden in je afbeeldingen
Nee, daar bedoel ik niet mee dat je je zoekwoorden op de afbeelding moet zetten. Mag natuurlijk wel, maar hoeft zeker niet. Nee, wat je moet doen is in de naam van je afbeelding de zoekwoorden gebruiken. En heb je 3 afbeeldingen, gebruik dan 3x dezelfde naam met een kleine twist. Bijvoorbeeld voor de eerste afbeelding ‘Winnaars speelgoed van het jaar 2020 linksboven’. De tweede afbeelding ‘Winnaars speelgoed van het jaar 2020 midden’. De derde afbeelding ‘Winnaars speelgoed van het jaar 2020 rechtsonder’.
Ninja-tip: geef je afbeelding de juiste naam vóór je hem uploadt in de media van je website. Dus als je de afbeeldingen opslaat op je computer, geef ze dan direct de naam die je wilt gaan gebruiken en upload de afbeeldingen daarna pas in je website.
Bonustip: pas niet alleen de naam van de afbeelding aan. Als je de afbeelding uploadt in de media van je website, kopieer de naam dan in de alt-tag van je afbeelding.
Tip 10: Denk goed na over de title-tag en de meta-descriptie van je blog
De watte? De title-tag en de meta-descriptie. Je kent ze heus. Als je in Google een zoekterm intypt dan krijg je een lijst met hits. De blauwe balk van die hit is de title-tag. De tekst eronder is de meta-descriptie. En ja, die kun je zelf aanpassen. Ik gebruik daar dus de Yoast plug-in voor.
Wat moet je doen? In de title-tag en de meta-descriptie wil je mensen enthousiast maken om jouw blog te lezen. Maak dus een nieuwsgierig makende tekst én gebruik ook hier weer je zoekwoorden.
Tip 11: Maak interne links
Als je een blog maakt op je website, link dan naar een andere blog of naar een andere pagina op je website. Niet te vaak, maar doe het minimaal 1x. Zo maak je een ‘spinnenweb’ van je website. Een lezer komt ergens binnen, lees wat en ziet een link. Hij/zij klikt en leest weer verder. Weer een link, en weer verder. Zo zorg je er voor dat bezoekers langer op je website blijven en hoe langer ze blijven hoe hoger Google je gaat ranken.
Tip 12: Deel je blog
Vergeet niet om je blog te delen, bijvoorbeeld op sociale media. Zorg dat je bezoekers naar je website trekt. Complete zijstap, maar zo belangrijk: als je de Facebookpixel op je website hebt dan kun je van deze bezoekers aan je website een doelgroep maken. Die mensen kun je uitnodigen om bijvoorbeeld je weggever te downloaden. En hoppa, dan kun je deze mensen vervolgens mailen.
Kijk naar tip 15, want als deze bezoekers je ook nog eens ‘user generated content’ geven dan ben je helemaal het mannetje (of vrouwtje natuurlijk).
Tip 13: Bied enorm veel waarde
Monsterblogs noem ik dat. Bied enorm veel waarde en zorg dat jouw artikel het meest waardevolle artikel is over dit onderwerp. Kortom: het is slimmer om 1 gigantische blog te schrijven met alles wat je over dit onderwerp kunt verzinnen dan om 10 kleine blogs te schrijven. Die 10 kleine blogs concurreren met elkaar en dus concurreer je met jezelf. Niet doen. Schrijf dat ene meesterwerkje en Google zal je belonen.
Wat we nog in hadden kunnen zetten, maar niet gedaan hebbben:
Tip 14: (Ninja-tip) Als je echt tot in de puntjes wilt optimaliseren, gebruik dan ook nog een keer in een H3 kop je zoekwoorden
Ik doe dit zelf overigens nooit, maar in de opdeling van je artikel kun je nog een laag dieper gaan. Niet alleen een H2 kop maar daarin nog een onderverdeling maken in H3 koppen. Als je daar je zoekwoord ook nog een keer gebruikt (wees hier creatief in) dan beloont Google je.
Tip 15: Zet de reacties onder je blog aan
Ook hier kies ik niet voor omdat je ook een hoop spam binnen kunt krijgen én ik vind het ook niet echt passen bij onze blogs. Maar goed, als je de reacties aan zet én ook een afsluitende tekst schrijft die mensen uitnodigt om te reageren dan krijg je zogenaamde ‘user generated content’. Iedereen die een reactie schrijft voegt namelijk iets toe aan jouw blog. Dus als jij een blog schrijft van 2000 woorden en je krijgt een bulk aan reacties die samen ook nog eens 5000 woorden zijn, dan heb je eigenlijk een blog van 7000 woorden. En daar houdt Google weer van, met als beloning een hogere ranking.
Tip 16: Hoger scoren in Google, Adverteer op Google
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om te adverteren op Google. Het enige jammere is dan wel dat er ‘advertentie’ bij jouw zoekresultaat komt te staan. En er zijn best mensen die daar principieel niet op klikken.
Maar goed, als je een ad aanmaakt dan sta je gewoon bovenaan in de zoekresultaten in Google en wie wil dat nu niet. Heb je budget en weet je hoe het moet om te adverteren op Google dan zou ik het zeker doen. Ik doe het nog niet. Ik sta op plek 2 en daar ben ik al helemaal tevreden mee ?. Maar zeg nooit nooit.
Waar ik al deze tips vandaan heb? Van IMU van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren. Zij zijn werkelijk briljant. Ik heb hun boek ‘Doelgerichte SEO’ gekocht en natuurlijk gelezen en de super waardevolle tips gebruik ik iedere keer weer als ik content online zet. Want er is veel meer te vertellen over het optimaliseren van je SEO dan ik in dit artikel heb gedaan. Klik hier om het boek te bekijken
Wil je eerst even de kat uit de boom kijken, dat kan ook. Tonny en Martijn hebben ook een gratis e-book ‘Winnen in Google’. Aanrader, downloaden dus.
PS: Meer weten over manieren van online geld verdienen? Bekijk dan mijn uitgebreide blog over online geld verdienen.