Weet jij hoe je moet beginnen, zodat je die blanco pagina gegarandeerd vult?

Hoe beginnen?

Ik zie het steeds weer bij sommige opdrachtgevers, als ik vraag om content dan slaan ze dicht. Ze staren naar een leeg scherm en weten gewoon niet hoe ze moeten beginnen. Waar moet ik over schrijven? Wat moet ik dan zeggen? Dit is toch een open deur, dat weten ‘ze’ toch al? En er is nogal wat content nodig als je echt werk maakt van je zichtbaarheid. Of je nu blogt, vlogt, nieuwsbrieven stuurt, social mediaberichten plaatst, folders maakt, het maakt niet uit. Je hebt een onderwerp nodig en daarna zal je iets moeten gaan zeggen over dat onderwerp.

Wat helpt?

Ik merk dat ik mijn opdrachtgevers hier goed mee kan helpen, door gewoon te beginnen. Ik heb me uiteraard verdiept in wat deze ondernemers doen en ik kijk gewoon naar mezelf. Waar zou ik meer over willen weten? Of wat zie ik waar ik van denk dat lezers meer over willen weten. Dat zijn de onderwerpen en daarmee heb je al een goed begin te pakken.

Vervolgens ga ik zoeken wat ik kan vinden over dit onderwerp en vraag ik natuurlijk ook de ondernemer zelf wat hij hierover zou willen zeggen. Daarna ga ik aan de slag. Ik ga een verhaal schrijven en leg dat vervolgens voor aan mijn opdrachtgever. Soms is het een voltreffer en krijg ik de opdracht om het verhaal gelijk te delen. Soms ook niet en ziet de opdrachtgever nog heel veel dingen die anders moeten. Maar hij weet nu in ieder geval hoe te beginnen. Er ligt een concept en hij kan nu gaan strepen en verbeteren. Andere argumenten, andere voorbeelden, of een compleet andere omschrijving. Ik vind het allemaal prima, als de ondernemer maar de inspiratie krijgt en een fantastisch verhaal neerlegt.

Wat ook helpt!

Wat ik ook gemerkt heb, is dat ondernemers het heel fijn vinden dat ik vragen stel. Soms snap ik gewoon niet wat ze willen zeggen en als ik het niet snap, snapt een lezer het dan wel? Het blijkt vaak een eye-opener te zijn, want de opdrachtgever vindt zijn verhaal helemaal duidelijk. De vraag is echter niet of hij het zelf snapt, de vraag is of de lezer het snapt. Doordat ik vragen stel, krijgt de ondernemer als vanzelf inspiratie. Daar moet het volgende verhaal over gaan en hij weet ook meteen hoe te beginnen.

Je kunt je inspiratie natuurlijk ook halen uit vragen van lezers. Als je vaak dezelfde vraag krijgt, dan is dat een prachtige aanzet om daar een verhaal over te schrijven of een video over op te nemen. Of als je gewoon een interessante vraag krijgt, gebruik hem als inspiratie. Mail de vragensteller dus niet alleen netjes terug, maar zie het ook als een kans om met een grote groep iets te delen.

En? Zie je hoe jij kunt beginnen?

Ik hoop dat ik je inspiratie heb gegeven om je verhaal te blijven vertellen, steeds weer vanuit een andere invalshoek. Zie je het niet zitten en kan je wel wat hulp gebruiken? Ik help je graag, neem contact met me op, dan spreken we elkaar snel.

Hartelijke groet,

Liesbeth

PS 1: Lees ook mijn blog over de contentexplosie. Als je dan een goed verhaal hebt geschreven, dan wil je natuurlijk heel veel content uit dat ene verhaal halen. In deze blog leg ik uit hoe je dat doet.

PS 2: In mijn blog heb ik het steeds over hij en hem, maar het is net zo goed zij en haar!

Plaats een reactie