Wat ik leerde van Carolien (en wat niet)

Afgelopen vrijdag viel hij op de mat, het spiksplinternieuwe magazine van Carolien van de Kamp. Carolien is in een gat gesprongen dat tot op heden nog niet gevuld werd: ze heeft een magazine gemaakt voor ondernemers. Een glossy met eerlijke verhalen van ondernemers. En hoe fijn is het om die eerlijke verhalen te lezen.

wat ik leerdeWant we kunnen er wat van hoor. Elkaar een beeld voorspiegelen dat het allemaal zo goed gaat. En als je dan een kijkje achter de schermen krijgt, dan schrik je. Zo vertelde een klant me dat ze steeds opmerkingen krijgt van haar vriendinnen die zeggen dat zij zo’n bofkont is. Ze heeft een prachtige winkel, ze doet waar ze goed in is en wat ze leuk vindt en ze is toch maar even ondernemer. Maar ondertussen werkt deze onderneemster zich een slag in de rondte en wordt ze op dit moment zeker nog niet rijk van haar inspanningen.

Het verhaal van Michiel en Marloes

Dit beeld klopt helemaal met verschillende verhalen in de Carolien. Tot mijn grote verbazing las ik een verhaal over Michiel en Marloes, zij hadden de ‘in 60 dagen fit challenge’ en ik was erbij. Nou ja, erbij? Op de dag dat de challenge begon sliep ik toevallig met twee bevriende VA’s in een vakantiehuisje en ik heb mijn vriendinnen mogen aanschouwen toen ze vol enthousiasme aan de challenge begonnen. Terwijl zij door de kamer sprongen, krachtsoefeningen deden en genoten van de inspanning, zat ik op de trap toe te kijken.

Wat blijkt: de challenge was een succes (meer dan € 6.000,- omzet in een week), maar daarna kakte het in. Zo ver zelfs dat Marloes weer een baan heeft genomen, gewoon omdat het financieel niet meer ging. En daar schrik ik dan echt van. Niet omdat ik denk dat deze mensen gefaald hebben, zeker niet! Juist niet. Ze hebben iets geprobeerd en het is niet gelukt. Maar waarom niet? En waarom lukt het andere ondernemers wel?

Een uurloon van € 1,23

Een stukje verder staat het verhaal Maarten en Vanessa. Zij vertellen dat hun uurloon in het eerste ondernemersjaar € 1,23 was. En ik snap het. Ik heb zelf ook gerekend toen mijn eerste jaar erop zat.

Het gaat namelijk niet alleen om de uren die je declarabel kunt werken, het gaat ook om de uren waarop dat dat niet kan. Als je je jaaromzet deelt door ALLE uren die je in een bepaald jaar gemaakt hebt, dan schrik je. Ik schrok ook. En het maakte dat ik meteen in de actiestand kwam, want volgend jaar moest het echt anders.

De harde werkelijkheid

Ik vind het geweldig dat Carolien ondernemers met dit soort verhalen een podium geeft. Want dit is ook de waarheid. Het CBS heeft berekend dat het inkomen van hoogopgeleide zzp’ers gemiddeld 33% lager is dan dat van werknemers. En bijna 10% van de zzp’ers leeft onder de armoedegrens. Dat is de harde werkelijkheid voor een heleboel ondernemers die kei- en keihard werken en ondertussen het zout in de pap niet verdienen.

Wat ik niet leerde van Carolien

Oké en dan lees je de eerlijke verhalen en de harde werkelijkheid. En nu? Wat kunnen deze ondernemers doen om het tij te keren? Aan welke knoppen moeten ze draaien? Daar is geen eenduidig antwoord op, niet van mij en ook niet in de Carolien. Dat is namelijk voor iedere ondernemer verschillend.

Ik voel dat daar mijn missie en mijn drive zit. Ik heb inmiddels 2 pijlers om ondernemers verder te helpen. Mijn kennis en ervaring op het gebied van online marketing en vooral mijn passie voor schrijven. Communicatie is alles, hoe verwoord je dingen en hoe maak je contact met mensen.

De tweede pijler is Profit First. Hoe sta je er nu voor, waar wil je naar toe en wat moet er dan financieel gebeuren om daar te komen. Wat ga je verkopen, hoeveel keer en tegen welke prijs? En vooral die prijs die doet het hem. Want zoals Femke Hogema zegt: ‘als het in een plan al niet lukt om winst te maken, dan gaat het in werkelijkheid helemaal niet lukken. Klanten gaan echt niet zomaar ineens een hogere prijs betalen’. Maak eerst een winstgevend plan en daarna kan je aan de slag.

Ben jij ook ondernemer en gaat het gewoon niet goed genoeg? En liggen jouw problemen op het gebied van online marketing/teksten en onvoldoende financieel overzicht? Ik heb nog 1 plek voor een proefklant om met behulp van Profit First een plan voor je te maken (een Profit Assessment) en nu kan het voor een zwaar gereduceerde prijs. Komt je plan meteen ten goede, de eerste besparing is alweer binnen.

Neem contact op, dan leg ik je alles uit.

Winstgevende groet,

Liesbeth

PS: op zaterdag 7 april ben ik op de Dag van de ZZP’er in Amersfoort. Zoek me op, je herkent me (waarschijnlijk) aan mijn felblauwe poloshirt met ‘Profit First’ op de achterkant. Ik ga graag met je in gesprek.

 

Plaats een reactie