Succesvolle SEO strategie in slechts 3 simpele stappen

In de afgelopen weken kwam de volgende vraag steeds weer naar voren als ik met klanten sprak.

‘Ik wil op de eerste plek komen in Google. Dat iemand een bepaalde zoekterm intypt en dat ik met gouden letters als eerste verschijn. Die persoon klikt op mijn link, is helemaal enthousiast en wordt meteen klant.’

De ideale wereld, maar helaas voor het overgrote deel van de ondernemers niet de realiteit!

De grote vraag is dan: waarom lukt mij dit niet? Nou, dat heeft een hele eenvoudig reden: iedereen wil plek 1 in de zoekresultaten. Je moet het dus opnemen tegen een heleboel concurrenten en die moet je verslaan. Hoe doe je dat?

Succesvolle SEO-strategie is simpel

Een succesvolle SEO strategie is niet eenvoudig maar is wel simpel. Klinkt tegenstrijdig, dus laat me het uitleggen.

Jouw succesvolle SEO strategie kan uit slechts 3 stappen bestaan:

  1. Kijk voor jezelf op welke zoekwoorden (of nog liever: zoekzinnen) je gevonden wilt worden. Waarop zou je hoog willen scoren?
  2. Kies die zoekwoorden waar een hoog zoekvolume op is. Of waar in ieder geval op wordt gezocht.
  3. Selecteer uit jouw toppers vervolgens de zoekwoorden die een Search Difficulty (dus moeilijkheid om goed te scoren) onder de 35 hebben. Blijft je SD onder de 35 dan is het relatief makkelijk om goed te scoren op dit zoekwoord.

De pareltjes die als winnaar uit deze stappen komen, daar ga je op inzetten. En daar ga je teksten voor schrijven waarin je alles maar dan ook alles wat je kunt vertellen over deze zoekwoorden uitbraakt.

Ik heb een video voor je opgenomen om te laten zien hoe ik het doe en het is echt niet moeilijk.  

Voorbeeld

Stel dat je, net als ik in deze blog, in wilt zetten op het zoekwoord/de zoekzin ‘Succesvolle SEO strategie’. Dan ga je zoveel mogelijk over deze strategie schrijven. Bijvoorbeeld:

  1. Wat is een succesvolle SEO strategie? En dan natuurlijk een heel verhaal waarin je uitlegt wat het is.
  2. Waarom wil je een succesvolle SEO strategie? Ga ook hier weer helemaal los.
  3. Waarom is een SEO strategie goed voor je bedrijf en je vindbaarheid?
  4. Uit welke stappen bestaat een SEO strategie?
  5. Wat kost een succesvolle SEO strategie?
  6. Waar wil je op letten als je een succesvolle SEO strategie uit wilt rollen?

Belangrijk om te weten: bovenstaande 6 zijn ook meteen je H2-koppen in je blog.

En zo ga je verder en verder en verder, maar dan uiteraard voor je eigen zoekwoorden. Ik doe dat niet in deze blog omdat ik een heel ander doel heb op dit moment. Ik wil gewoon tips delen met de mensen die mijn tweewekelijkse berichten lezen. Maar zou ik SEO-expert zijn en zou ik mijn complete business rond dit onderwerp hebben gebouwd, dan zou ik tot het gaatje gaan op dit zoekwoord.

Vergeet vervolgens niet om een logische (H1)-titel te kiezen (met jouw zoekwoord/zoekzin). Maak afbeeldingen en geef die ook een naam waarin je zoekwoorden staan. En dan heb je nog de SEO-titel, de slug en de metabeschrijving. Ook daar wil je allemaal je zoekwoorden prominent aanwezig hebben.

Check of het werkt

Publiceer je blog of je pagina en dan zou je zelf een indexering bij Google aan kunnen vragen, of je wacht gewoon een paar dagen. Ga op zoek naar je eigen zoekwoord/zoekzin. Typ ‘m in in Google en kijk waar je staat. Ik heb het al een paar keer gehad dat ik binnen een paar dagen keurig netjes op 1 binnen kwam zeilen. En dat is kicken!

Laatste tip: kijk wat je ‘concurrenten’ doen die al scoren op jouw zoekwoord/zoekzin. Wie staat er nu op 1, 2 en 3 in de zoekresultaten? Bekijk die pagina’s. Je mag hun teksten natuurlijk nooit kopiëren, maar als inspiratie gebruiken mag wel. En maak jouw tekst gewoon nog langer, rijker en beter dan je ‘concurrenten’.

Met wat ik hierboven geschreven heb kom je echt al een heel eind. Wil je meer weten over op 1 komen in Google, ik leg het in de volgende 2 blogs uit:
Algemene tips om bovenaan te komen in Google
Concrete stappen voor hoger scoren in Google

Geniet van je zondag en ik hoor het natuurlijk graag als je mijn tips toe hebt gepast en je bent daadwerkelijk op 1 gekomen. Dan laat je het me weten toch!

Liesbeth

Plaats een reactie