Afgelopen week heb ik het boek Schaarste gelezen van Sendhil Mullainathan en Eldar Shafir. In dit boek leggen de schrijvers uit hoe schaarste ons gedrag bepaalt. Sterker nog, hoe schaarste er vaak voor zorgt dat je steeds dieper de put in zakt.
Het gaat vanzelf
Zo heb ik altijd een grote interesse gehad in wat er gebeurt als je een tekort aan geld hebt. In 2013 werkte ik als schuldhulpverlener en ik heb toen meerdere keren gezien hoe mensen die in de schulden zaten, zich steeds dieper in de nesten werkten. Dat deze mensen hele domme dingen deden, dat ik echt dacht ‘Snap je nou niet dat dit nooit gaat werken?’
In Schaarste leggen de schrijvers uit wat er gebeurt en dat je er in feite niks aan kunt doen dat je domme dingen gaat doen.
Kijk naar jezelf
Als je het zelf heel druk hebt (schaarste in tijd) of je hebt geldzorgen (schaarste in geld) dan kan je niet meer helder denken. Mullainathan Shafir gebruiken daarom de term bandbreedte. Een deel van je hersenen is constant in gebruik om na te denken over de zorgen. Er blijft daardoor veel minder denkcapaciteit over voor andere dingen. Vind je het dan gek dat iemand met geldzorgen zich niet kan concentreren op het werk? Dat zelfs de simpelste taken niet meer lukken. Gevolg: je krijgt op je kop van je baas. Daardoor krijgt je nog meer zorgen. Je denkt ‘ik heb al geen geld, ik zal mijn baan nu toch ook niet kwijtraken?’ Die extra druk pakt nog meer van je bandbreedte en hop, daar ga je van de helling af.
Dit principe gaat ook op voor tijd. Als je voor een belangrijke deadline staat, dan ontwikkel je tunnelvisie. Alleen deze deadline is nog belangrijk. Komt er tussendoor een probleem voorbij dat niet direct urgent is, maar als je er nu niks aan doet dan heb je over drie dagen wel een urgent probleem? Dat kan je op dit moment even niks schelen, je deadline is belangrijker. Zo laten mensen belangrijke maar niet urgente problemen aan zich voorbijgaan, terwijl dit probleem veel groter kan worden dan je urgente probleem nu. Door je tunnelvisie laat je het nu gaan, want je kunt het laatste probleem er even niet bij hebben. Maar een paar dagen later komt het als een boemerang terug en zo kom je steeds verder in de problemen.
Wat kan je eraan doen?
De belangrijkste tip van Mullainathan en Shafir is om tijden van overvloed te benutten. Soms heb je wel meer tijd of heb je een financiële meevaller. Zorg dat je die overvloed niet verkwist. Want dat blijken we massaal te doen. Als we meer dan genoeg tijd hebben dan gebruiken we die ook en verspillen we tijd. Hetzelfde met geld. Als we genoeg geld hebben dan geven we het ook heel makkelijk uit. Terwijl het beter is om dan ook zuinig te zijn en geld te bewaren voor moeilijkere tijden.
Schaarste en een boek schrijven
Laat deze problematiek nu precies zijn wat mij zo aan het hart gaat. Bij particulieren, maar vooral bij ondernemers. Ik zie zoveel ondernemers die door de bomen het bos niet meer zien en Schaarste laat zien dat dit dus alleen maar erger wordt als er geen structurele oplossingen komen.
Daar kom ik in beeld. Ik vind het heerlijk om een plan te maken, om de juiste stappen te bedenken en die ook uit te voeren. Daarom ben ik nu een boek aan het schrijven. Een boek waarin ik vertel over welke stappen je als (online) ondernemer zou moeten zetten. Met deze stappen creëer ik overzicht, zodat je hoofd weer helder wordt. En als je hoofd weer helder is, kan de creativiteit stromen. Dan kan je als ondernemer gaan doen waar je goed in bent.
Wat heb ik al?
De rode draad van mijn boek worden de stappen van het Know-Like-Trust model. Wat heb je nodig om iemand die jou nog niet kent naar een betalende klant te krijgen? Dat is geen hogere wiskunde en het hoeft ook niet heel veel tijd te kosten. Je moet het alleen goed opzetten en de tijd geven om voor je te gaan werken. En als het eenmaal staat, dan kan je het van je lijstje afstrepen.
In de Know-fase kan je denken aan een weggever, een mailreeks en Facebookadvertenties. En vergeet ook sociale media niet. In de Like-fase heb ik het eigenlijk over dezelfde stappen, maar dan alweer op een hoger niveau.
In de Trust-fase heb ik het over potentiële klanten omtoveren naar een betalende klant. Dat kan bijvoorbeeld met webinars. Daar heb ik een format voor dat zich inmiddels bewezen heeft en werkt als een dolle.
Ik kan dit natuurlijk niet alleen
Ik ben nog maar net aan het schrijven en ik wil je om hulp vragen, want ik kan dit natuurlijk niet alleen. Heb jij nog wensen/onderwerpen waarover jij meer informatie zou willen? Vragen waar je mee loopt en waar ik in mijn boek antwoord op kan geven. Ik hoor het graag van je. Het zou zomaar kunnen dat ik jouw vraag opneem in mijn boek, dus kom maar door.
Hartelijke groet,
Liesbeth