Drie weken geleden ontving ik een bijzondere mail. Het leek een grote vergissing want het was een verhaal van een ondernemer aan zijn assistente. Met als belangrijkste boodschap dat een paar mensen voor 17 euro mee mochten doen met een training en dat deze mail alleen naar de mensen gestuurd mocht worden die aan een bepaalde voorwaarde voldeden.
Maar ik kreeg de mail ook en ik voldeed zeker niet aan de voorwaarde. Kortom: het voelde als een kans om stiekem nog voor 17 euro mee te doen terwijl ik eigenlijk 99 euro zou moeten betalen. Een dag later kreeg ik nog een mail met de boodschap dat ik deze eerste mail niet had moeten krijgen. Dat het een vergissing was, maar dat dit verlies door de ondernemer werd genomen. En dat hij nu voor iedereen de optie voor slechts 17 euro openstelde.
Dit klopt niet
Het voelde raar en ik dacht ‘dit klopt niet’. Want als ik een mail naar mijn assistente zou sturen dan zou ik nooit die woorden en die toon gebruiken. Het was namelijk een mail met best commercieel taalgebruik en aan het eind een Call To Action. Dat stuur je toch niet naar je assistente!
Wat schetste mijn verbazing. Van een andere ondernemer kreeg ik een paar dagen later eenzelfde mail met dezelfde strekking. Alleen met andere prijzen, nu kreeg ik de kans om in plaats van voor 111 euro mee te doen voor 7 euro. En ja hoor. Hij had ook ‘een fout gemaakt’. En hij nam zijn verlies en gaf nu iedereen de kans om mee te doen voor 7 euro.
Hier zit echt een luchtje aan en ik geloof er niks van dat dit foutjes waren. Helaas kan ik het niet bewijzen, dus ik ga geen screenshots met naam en toenaam delen. Maar dit voelt als een nieuwe truc om mensen over te halen om mee te doen. Door ze het gevoel te geven dat ze ergens van kunnen profiteren. En ik word er eerlijk gezegd een beetje onpasselijk van. Want het overkomt me te vaak dat ondernemers ‘lie by omission’.
Lie by omission
Wat is ‘lie by omission’? Nou, dat heb ik geleerd van Dr Phil. (Guilty pleasure, daar heb ik vroeger heel vaak naar gekeken.) Lie by omission is met opzet een vraag verkeerd interpreteren waardoor je feitelijk niet liegt, maar je weet dat je zeker wel liegt.
Bijvoorbeeld dat een man aan zijn vrouw vraagt ‘heb jij gezoend met de buurman?’ en dat zij nee zegt. Omdat de man waar ze mee gezoend heeft 2 huizen verder woont en dus niet echt een buurman is. Je weet heel goed dat dit niet relevant is. Dat het gaat om de vraag of je vreemd bent gegaan en niet over of iemand feitelijk een buurman is of niet.
Leugenachtige marketingmethode
Zo had ik kortgeleden een ondernemer die mensen over wilde halen om mee te doen met een challenge. Hij beweerde dat er maar iets meer dan 30 plekken over waren en hij liet zelfs een screenshot zien dat hij bijna aan de maximale 500 deelnemers zat. Ik deed al mee met die challenge en ik wéét dat er maar rond de 150 mensen meededen op dat moment. Nog steeds veel, maar geen 500. Bij lange na niet.
Ik weet zeker dat die ondernemer vindt dat hij niet gelogen heeft. Hij heeft vast een hele goede reden waarom zijn screenshot gewoon klopt. Maar in mijn ogen is het lie by omission om een gevoel van schaarste op te roepen.
Lever eerst eens wat je belooft
Willen we echt zo zijn en willen we zo mensen overhalen om met ons mee te doen? Ik zeg NEE. Hou nou eens op met ons FOMO (Fear Of Missing Out) te geven. Alleen maar om er zelf beter van te worden. Zorg er eerst eens voor dat je product helemaal klopt en dat het werkelijk doet wat je belooft. Als je dat voor elkaar krijgt, dan kun je aanbevelingen verzamelen en laten zien dat je heel goed bezig bent.
Als ik dan verlang naar waar jij me mee kunt helpen, dan kom ik vanzelf wel naar je toe. Maar je hoeft met niet te lokken met een leugenachtige marktingmethode. Daarmee zorg je er trouwens voor dat ik je niet meer vertrouw en juist NIET met jou wil werken. Ook al ben je nog zo goed.
Een relatie beginnen met bedrog is nooit goed. Niet in de liefde en niet zakelijk. Zo, de storthoop heeft gesproken (andere guilty pleasure, deze komt uit De Freggels).
Fijne dag gewenst,
Liesbeth