De kracht van géén keuze maken

Een paar weken geleden reden we op doorreis door Karlsruhe en sliepen we in een hotel. Het restaurant van het hotel was die dag helaas gesloten. We hadden wel honger, dus we moesten er op uit.

Mijn vriend wilde graag ‘iets met een hamburger en frietjes’ en ik had wel zin in pasta of rijst. Die combinatie vinden, viel niet mee. Zag ik een restaurant met een aantrekkelijke menukaart, dan zei mijn vriend ‘Mwah’ en andersom.

Na een uurtje lopen en twijfelen liepen we een groot winkelcentrum binnen en voorin dat winkelcentrum was een supergroot restaurant dat behoorlijk vol zat. En we zagen allerlei verschillende soorten maaltijden bij de gasten op tafel staan. Hier dan maar? Yes!

De kracht van geen keuze maken

De ober bracht de menukaart en ik moet zeggen; die was behoorlijk dik. Een boekwerk om het zo maar te zeggen. Op iedere bladzijde stond een andere keuken. Zo hadden we de afdeling Aziatisch, pasta, frietjes met een hamburger (hoera!), pizza’s en zo verder. En iedere afdeling had hooguit 6 keuzes. Als je goed keek, viel de variatie ook eigenlijk wel mee. Op de hamburgerkaart stond bijvoorbeeld iedere keer eenzelfde hamburger, maar steeds met een andere topping. Zo was er de zogenaamde gezonde hamburger (met veel groente) en bijvoorbeeld ook een Aziatische (met taugé en satésaus).

Restaurant Alex was juist succesvol met niet kiezen. Alex was niet beroemd geworden omdat ze één soort keuken hadden en daar heel goed in waren. Nee, ze serveren gerechten uit een verschillende keukens, maar ze houden het binnen die keukens wel hanteerbaar voor zichzelf. En het grote pluspunt is: als je met meerdere mensen bent en je hebt allemaal een andere voorkeur dan kan je bij Alex met de hele groep eten en ieder kan iets van zijn of haar gading vinden.

Mijn kwartje viel

Ik werd helemaal blij van deze menukaart, want ineens viel het kwartje voor mezelf. Een van de adviezen die je tegenwoordig steeds hoort is ‘specialiseer jezelf’. Zorg dat jij dé expert wordt op een bepaald gebied en mensen gaan weten dat als ze die specialiteit zoeken dat ze dan bij jou moeten zijn. Dat klinkt allemaal leuk, maar ik kan gewoon niet kiezen. Er zijn zoveel dingen die ik leuk vind en ook zoveel dingen waar ik goed in ben (of heel goed in kan worden).

Door de menukaart van restaurant Alex kreeg ik een idee. Dit kan ik ook doen met mijn bedrijf. Niet specialiseren en heel goed worden op een klein gebied. Nee, ik mag best meerdere gebieden kiezen en daar een logisch geheel van maken. Een menukaart waarop mijn klanten zelf kunnen kiezen wat ze willen of nodig hebben. Wat ze niet nodig hebben, kiezen ze gewoon niet.

Zo komen de klanten aan hun trekken die binnen een bepaalde specialisatie hun draai niet kunnen vinden. Die zeggen dat dat ene stukje belangrijk is, maar het is niet het enige dat belangrijk is. Er is nog meer en dat missen ze bij de specialist. En daar kom ik om de hoek kijken.

Mijn menukaart

Ik zie het helemaal zitten, nu alleen de menukaart nog maken. Nou alleen nog maken, dat wordt nog wel een uitdaging. ?

Vanmorgen luisterde ik (alweer) naar een podcast van Michael Pilarzcyk en deze ging over de kracht van lichaam en geest. Als voorbeeld kwam geldzorgen naar voren. Geldzorgen kunnen je niet alleen lichamelijk ziek maken, maar ze beperken je ook geestelijk zodat je niet die ondernemer bent die je kunt zijn. En ineens wist ik het: ik wil ondernemers helpen, zodat zij zich geen zorgen meer hoeven te maken over geld. Ik wil hun online winstmanager zijn en als het geld binnen stroomt, wil ik een gevoel van veiligheid creëren door het toepassen van de Profit First principes.

Wat ik nog uit moet werken in dit aanbod is hoe ik ondernemers het beste kan helpen om winst te maken. Zou jij me daarmee kunnen helpen? Waarmee zou ik jou kunnen helpen om winstgevender te worden? Ik zeg niet dat alle suggesties meteen op mijn menukaart komen, maar het zou mooi zijn als het jouw suggesties me inspireren.

Dus roept u maar!

Alvast bedankt.

Liesbeth

PS: Heb je mijn (gratis) e-book ‘5 Must-haves om online non-stop klanten te krijgen‘ al gedownload?

Plaats een reactie