Het grote voordeel van heilige huisjes om schoppen

In zijn boek ‘Maak Ze Gek‘ vertelt Aartjan van Erkel een mooi verhaal over biermerk Schlitz. In de jaren dertig van de vorige eeuw nam het marktaandeel van deze bierbrouwer sterk af. Wat doe je dan als je bier eigenlijk helemaal niet bijzonder is? Schlitz huurde marketeer Claude Hopkins in en hij kreeg de vraag of hij een wonder kon verrichten. Claude ging aan de slag en vroeg allereerst om een rondleiding door de brouwerij.

Claude ontdekte bij de bottelingsinstallatie dat de bierflesjes hier 4x gesteriliseerd werden met hete stoom. Op dat moment een hot item (pun intended ?). Want het was bar en boos met de voedselveiligheid in die tijd en water drinken was gevaarlijk. Feitelijk kwam het erop neer dat het bier van Schlitz zuiverder en schoner was dan drinkwater. Je kon dus beter bier drinken ?. Toen Claude dat in de marketing vertelde schoot het marktaandeel van Schlitz omhoog.

Wat het doet als je de eerste bent

De grap van dit verhaal is dat ALLE biermerken hetzelfde proces doorliepen. Schlitz was hier helemaal niet uniek in. Maar ze waren wel de EERSTE die hierover vertelden. En daarmee haalden ze een voorsprong op de concurrentie.

Dit verhaal komt nog vaak bij me bovendrijven omdat ik het zo vaak zie dat ondernemers hier kansen laten liggen. Dat zij iets denken, een methode hebben of overtuiging hebben die niemand anders heeft. Tenminste, het lijkt dat niemand anders dat heeft, want niemand vertelt erover. Omdat ze hun nek niet uit durven te steken of (nog erger) omdat ze niet zien hoe bijzonder iets is.

Heilige huisjes, nummer 1

Ik sprak een paar weken geleden een onderneemster die mensen helpt met hypnosesessies. Zij vertelde dat sommige mensen zo verschrikkelijk anti-hypnose zijn en het gewoon echt never-nooit-niet willen. Terwijl zij wéét dat deze mensen zoveel baat kunnen hebben bij een sessie met haar. Nu heeft zij iets bijzonders, het heet een Open Ogen Sessie. Het is letterlijk wat het is: je mag je ogen openhouden en je bent helemaal bij, terwijl je toch een hypnosesessie hebt.

Ik zei tegen haar ‘wauw dit is fantastisch en ik heb hier nog nooit over gehoord. Dit moet je groot op je website zetten en tegen iedereen vertellen. Niemand doet dit nog’ (erover vertellen dus hè). Want Google maar eens op Open Ogen Sessie, je vindt 1 website en daar vind je vervolgens de woorden Open Ogen Sessie niet terug.

Nee, het is dus niet waar dat je bij hypnose altijd op een bank moet liggen, ogen dicht en jezelf overleveren aan de hypnotiseur. Die je misschien wel laat kwaken als een eend. En dat mag je vertellen, liefst als eerste.

Ander voorbeeld

Ik werk samen met een interieurarchitect die een behoorlijk sterke mening heeft over het fenomeen berging. Als je een huis hebt waar al een berging gebouwd is, dan laat ze je die berging niet afbreken. Maar als je een huis gaat bouwen dan adviseert ze je om GEEN aparte berging te bouwen. Zonde van de ruimte, het geld en het gedoe dat je achteraf gaat hebben.

Wat zij zegt? Bewaar spullen op de plek waar je ze het meest gebruikt. Bijvoorbeeld: zet de wasmachine in je inloopkast. Briljant en dat is ook precies wat wij gedaan hebben in ons nieuwe huis. De wasmachine staat vlak bij onze kledingkast en badkamer en we lopen maar een paar stappen om de was in de wasmand en wasmachine te leggen en we lopen ook maar een paar stappen om de schone was weer op te bergen.

Keukenvoorraad bewaar je in een kastenwand in de keuken. Net als je schoonmaakspullen trouwens, die bewaar je dus ook op de plek waar je ze het meest nodig hebt. Bespaart je een hoop geloop naar je berging. Die niet voor niets een berging is, dus daar is het vaak nog eens een puinhoop ook.

Aannemers en architecten kiezen bijna automatisch voor een berging en voor je het weet ga je met die logica mee. Hoeft echt niet en ik ben nu al blij dat ik het NIET gedaan heb. Maar dat heb ik wel van iemand moeten horen. Als je het niet zegt dan weet ik het niet en kan ik er niet mijn voordeel mee doen.

Laatste Heilige Huisje

Afgelopen week vertelde ik tegen een vriendin over een klant die een prachtige stelling voor me neer had gelegd. Een stelling die lijnrecht tegen de huidige trend ingaat.

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik hoor te pas en te onpas over dat je positief moet zijn. Niet klagen, maar altijd de zonzijde blijven zien en die ook uitdragen. Je zou je bijna schuldig voelen als je een keer in een dip zit of eens even goed kwaad bent. En mijn klant zei juist dat het goed is om als je een negatieve emotie hebt om die te delen. Om het daar over te hebben. Om dus te klagen. En dat dat je enorm kan helpen.

Mijn vriendin zei meteen ‘grappig, ik ken een hulpverlener die precies hetzelfde zegt. Als er iets gebeurt dat je raakt, waar je flink van over de zeik bent, dan mag je boos worden. Dan mag je die emoties voelen. Dan mag je de tijd nemen om je daardoorheen te werken en het delen met anderen. En pas daarna kun je weer iets opbouwends doen.’ Maar die negativiteit mag er op dat moment zijn.

Gaat totaal tegen de huidige ideeën in en je onderscheidt jezelf hiermee. Ja, dan steek je je kop boven het maaiveld als je dit soort dingen zegt en je gaat kritiek en gedoe krijgen. En je trekt ook de mensen aan die zeggen ‘hè hè, eindelijk iemand die het hetzelfde ziet als ik. Ik dacht altijd dat ik gek was, maar dat is dus niet zo’.

Durf je uit de kudde te stappen?

‘De kudde’ heeft echt niet altijd gelijk. Meestal niet zelfs. Maar als we er allemaal met oogkleppen op mee blijven lopen, dan verandert er niks. Weet jij dus dat het anders kan, laat je dan horen. VERTEL EROVER. Deel jouw overtuiging en laat jezelf zien. Er zijn mensen die op jou zitten te wachten en die je nu (nog) niet kunnen vinden.

Weet je niet hoe dat moet of vind je het moeilijk om te ontdekken waar je dan over zou willen vertellen? Ik help je graag.

Geniet van je zondag!
Liesbeth

Plaats een reactie