Is goedkoop altijd duurkoop?

‘Goedkoop is duurkoop.’ Deze woorden heb ik toen ik klein was vaak gehoord. Mijn vader en moeder waren ervan overtuigd, als je iets goeds wilt hebben dan kost dat geld. Ik heb dan ook nooit goedkope schoenen gedragen, want dat was vragen om moeilijkheden. En ik moet zeggen, mijn voeten zijn keurig opgedroogd.

Goedkoop is duurkoop, geldt deze bewering nog steeds?

Deels geldt deze bewering nog steeds natuurlijk. Om een voorbeeld te geven: een t-shirt van 3 euro bij een supergoedkope winkel kan gewoon niet waar zijn. Ik heb op naailes gezeten en ik weet wat een lapje stof kost, garen, eventuele opsmuk en dan heb ik het nog niet eens over de tijd die je erin stopt.

Een t-shirt van 3 euro moet wel door uitgebuite mensen in elkaar genaaid zijn, dat kan niet anders. En de leverancier van de materialen heeft vast ook geen eerlijke prijs gekregen.

En toch…

Om als VA (virtueel assistent) bij te blijven, kijk ik veel webinars en lees ik aanbiedingen van ondernemers. Soms zitten daar aanbiedingen bij waar je letterlijk van van je stoel valt. Zo heb ik een keer een webinar gekeken waarbij twee leuke dames aanboden om samen met jou een website te bouwen. Je kreeg er een fotoshoot bij, een builder om je webpagina’s te maken, een live-dag, instructievideo’s en nog wat dingen. De uiteindelijke prijs was volgens mij 397 euro (in totaal!). Dat is hartstikke weinig en voor je gevoel kan dat gewoon niet waar zijn.

Ik ben niet op het aanbod ingegaan omdat ik op dat moment niet toe was aan het aanpassen van mijn website. En mijn oude stemmetje gilde keihard ‘goedkoop is duurkoop, dit kan nooit goed zijn’. Ik weet inmiddels dat het wel goed was. Ik heb verschillende websites gezien die door deze dames zijn gemaakt en ze zijn prachtig! Het kan dus wel en dit was dus een fantastische kans om voor weinig geld iets goeds te krijgen.

Hoe kan dat?

De ondernemers die nu zeer succesvol zijn, zijn ook ooit met niks begonnen. Geen e-maillijst, nog geen volgers op social media en twijfelend of ze wel op de goede weg waren. Op dat moment durf je nog geen hoge prijzen te vragen, want dan ga je nooit klanten krijgen (denk je). Maar ondertussen zijn die ondernemers wel zeer talentvol en goed bezig en kunnen ze veel waarde bieden. Het is de kunst om deze pareltjes te vinden, zodat je met ze kunt werken en van ze kunt leren voordat ze het grote publiek gaan bereiken en hun prijzen flink opschroeven.

Het blijft een gok

Hoe weet je nu of je met een rijzende ster te maken hebt of met iemand die lage prijzen vraagt, omdat die persoon ook gewoon niet voldoende levert? Heel vervelend, maar dat weet je niet. En het kan ook andersom zijn hè. Dat iemand hoge prijzen vraagt en dat jij denkt dat het dan wel goed moet zijn. En dat het een enorme teleurstelling is. Deze situatie herken ik helaas zelf ook.

Ik ga tegenwoordig af op mijn onderbuikgevoel. Voelt het goed en heb ik het product of dienst nodig, dan doe ik mee. Voelt het niet goed, dan laat ik het aanbod aan me voorbijgaan. Duur of goedkoop, het gaat om de persoon die het aanbod doet en wat voor gevoel die persoon me geeft. 

Ben ik zelf te goedkoop?

Nu zit ik zelf in de beginfase met een nieuw aanbod en eigenlijk vraag ik te weinig. Als ik zie wat het oplevert, dan zou mijn prijs echt omhoog mogen. En toch doe ik het (nog) niet. Omdat ik de vrijheid wil blijven voelen dat ik nog dingen uit mag zoeken. Mag proberen en ook fouten mag maken. Die vrijheid ‘koop ik’ door een lagere prijs te vragen.

Weten wat mijn nieuwe aanbod is en wat ik daarmee voor je kan doen? Lees hier verder.

Een mooie dag gewenst,

Liesbeth

 

 

Plaats een reactie