Geld verdienen met Facebook? Facebook is gratis toch? Of je gaat adverteren en dan moet je betalen. Denk je nu dat dat dus helemaal niet kan, geld verdienen met Facebook? Blijf even bij me en lees verder. Want het kan echt.
Je kunt Facebook namelijk vóór je laten werken. Zodat Facebook je veel meer oplevert dan dat het je kost. Hieronder geef ik je 3 manieren hoe jij geld kunt verdienen met Facebook.
1. Verdien geld op Facebook door influencer te worden
Als jij een grote groep volgers hebt op Facebook dan word je interessant voor andere ondernemers. Als zij hun eigen producten of diensten willen promoten en jouw volgers vallen in hun doelgroep, dan willen ze graag met je werken.
Bijvoorbeeld: ben jij hartstikke populair op Facebook omdat jij video’s en verhalen deelt over jouw avonturen terwijl je op reis bent. Heb jij heel veel volgers die trouw jouw video’s kijken en die veel interactie hebben met jouw posts. Dan zouden kampeerwinkels, reisbureaus of misschien zelfs luchtvaartmaatschappijen graag zichzelf laten zien in jouw posts.
Je kan dan denken aan een vast bedrag per post waarin je dat betreffende bedrijf aanprijst. Zou ik overigens alleen doen als je het echt meent. Als jij bijvoorbeeld alleen maar met KLM vliegt, omdat je dat de beste luchtvaartmaatschappij vindt, dan zou ik reclame maken voor KLM. Als je nooit met Ryanair vliegt omdat je dat een butmaatschappij vindt en ze vragen je, dan zou ik dat niet doen. Waarom? Omdat ik geloof dat je kijkers het voelen als iets niet oprecht is.
Maar waarom zou je hier geen win-win-win situatie van maken? Jij blij en die andere ondernemer blij en je geeft je kijkers/volgers oprecht jouw ervaringen en mening over het product van het bedrijf waar je over praat.
2. Geld verdienen met Facebook door affiliate marketing
De website waar je nu op bent is een affiliate-website. Ik deel op deze website mijn kennis en ervaring op het gebied van online marketing en ik vertel daarbij ook wat ik geleerd heb en van wie. En ja, daar deel ik een affiliate link. Wat betekent dat? Dat ik een link deel waarin een code verwerkt zit, waardoor de ondernemer voor wie ik promoot wéét dat degene die die pagina bezoekt via mij komt. Als je dan vervolgens koopt, dan krijg ik daar een (kleine) vergoeding voor. En ja, net als ik schreef bij punt 1: ik doe dat echt alleen als ik achter het product sta en weet wat het is/het zelf heb ervaren.
Ik kan het natuurlijk alleen bij deze website houden en steeds weer nieuwe content maken en erop wachten totdat Google mijn content gaat waarderen en ik ga stijgen in de zoekresultaten. Ik help Google daar liever een handje mee. Hoe? Door ook een Facebookpagina aan te maken en daar mijn content op te delen.
Het is mijn bedoeling dat mijn volgers op Facebook mijn content gaan liken, reacties geven en delen zou helemaal tof zijn. Zodat steeds meer mensen mijn website gaan zien en gaan bezoeken. Hoe meer bezoekers ik krijg hoe meer de getallen voor me gaan werken. Voorbeeld: als je weet dat 1 op de 100 mensen op je affiliate linkjes klikt en ook daadwerkelijk koopt dan wordt het gewoon een rekensommetje. Als je 10 bezoekers per dag op je website hebt dan moet je 10 dagen wachten op een commissie (gemiddeld). Heb je er 100 per dag dan mag je rekenen op 1 commissie per dag. Maar wat als het je lukt om 10.000 bezoekers per op je website te krijgen? Precies, now we are talking.
Ik ben nog lang niet op hoge aantallen, maar Facebook helpt me om te groeien. En dat gaat me geld opleveren. Door gewoon de content die ik toch al geschreven heb te delen op Facebook.
3. Geld verdienen met Facebook door te adverteren (en ja, daar betaal je in eerste instantie voor)
Facebookadverteren werkt niet meer, dat is wat ik vaak hoor en dat is echt níét waar. Facebookadverteren werkt wél, maar je moet weten wat je doet. En ja, je kunt geld verdienen met Facebook door te adverteren. Hoe? Ik leg het je graag uit.
Let op: om deze taktiek te laten werken moet je naar het geheel kijken en niet alleen maar naar een bepaalde advertentie.
Als voorbeeld gebruik ik een kleine Facebookadvertentie-funnel. Stel je hebt een dijk van een blog geschreven waar je veel reacties op krijgt. En je hebt een weggever. Een e-book waarin je een veelgehoord maar vooral ook dringend probleem van je lezers helpt oplossen. Je hebt ook nog een webinar en in dat webinar bied je jouw (betaalde!) programma aan.
Wat doe je? Je maakt (minimaal) 3 advertenties
- Een advertentie om je blog te promoten.
- De mensen die je blog hebben bekeken krijgen een tweede advertentie te zien, jouw e-book. Daarvoor moeten deze mensen wel hun naam en e-mailadres achterlaten. Hoera, je kunt deze mensen gaan mailen.
- De mensen die hun naam en e-mailadres achter hebben gelaten kun je mailen (je hebt het e-mailadres!) en in die mails kun je vertellen over je webinar. Maar je kunt hier ook een advertentie voor maken op Facebook. Dat je bijvoorbeeld maximaal 2 weken advertentie 2 aan je volgers laat zien en dat je daarna een advertentie laat zien voor het webinar. Want het maakt jou niet uit of iemand op je e-maillijst komt via het e-book of via het webinar. Als je het e-mailadres maar krijgt.
Als je je webinar hebt gegeven zou je de inschrijvers van je webinar nog een advertentie kunnen laten zien van je (betaalde) aanbod. Dit hoeft niet, want je hebt de e-mailadressen van deze mensen, dus je kunt ze ook gewoon mailen.
Advertentie 1 gaat je alleen maar geld kosten en levert je niets op. Niet direct. Deze advertentie zal waarschijnlijk goedkoop zijn. Ik heb al meerdere keren gehad dat ik voor een paar cent (of zelfs minder dan een cent) via Facebook iemand naar mijn blog kreeg.
Advertentie 2 gaat je ook alleen maar geld kosten en dat kan best wel veel zijn. Ik heb klanten die voor onder een euro een inschrijving op de e-maillijst krijgen, maar ik zie ook wel eens bedragen van € 5,- of meer voor een inschrijving op de e-maillijst. Daar moet je lef en vertrouwen voor hebben dat dit het geld waard is. En je hoeft Facebook niet rijker te maken dan nodig. Daarom heb je eerst advertentie 1 gestart en je richt deze advertentie alleen op de mensen die op die advertentie gereageerd hebben. Deze mensen zijn een stuk warmer voor deze advertentie dan mensen die voor de allereerste keer iets van je zien. Die laatste groep is veel minder geneigd om hun gegevens achter te laten dan de eerste (warme) groep.
Ook advertentie 3 kost je in eerste instantie alleen maar geld. Als het goed is ga je een gratis webinar geven. Je gaat je kennis en ervaring delen en je moet mensen ook nog eens betalen om bij dat webinar te zijn. Dat voelt tegennatuurlijk. Kom op zeg! En toch is dit de weg om te gaan. Want in dit webinar doe jij een aanbod.
Tijdens het webinar geef je de WAT en de WAAROM weg. Wat kun je doen om een bepaald dringend probleem op te lossen. En waarom wil je dit probleem oplossen? Wat gebeurt er als je met dit probleem blijft lopen. Je licht ook een tipje van de sluier door te vertellen welke stappen je kunt nemen en je geeft een aantal tips. Maar HOE je het probleem oplost, daarvoor moet je meedoen aan jouw betaalde programma.
En nu zijn we er, want als jouw kijkers je betaalde programma kopen dan ga je geld verdienen. Heel simpel rekensommetje: stel je verkoopt tijdens je webinar 5x een programma van € 2000,-. Dan heb je met 1 webinar € 10.000,- verdiend. Als advertentie 1 je € 200.- heeft gekost, advertentie 2 € 600,- en advertentie 3 nog een keer € 200,-, dan kostten de advertenties je in totaal € 1000,-. En je hebt € 10.000,- verdiend. Tel uit je winst.
Vergeet niet: bovenstaand rekenvoorbeeld is alleen in geld, maar er is meer. Je hebt naamsbekendheid opgebouwd en je hebt als het goed is een heleboel nieuwe mensen op je mailinglijst gekregen. Hou die mensen warm met interessante informatie. Dat ze nu nog niet gekocht hebben wil niet zeggen dat ze nooit gaan kopen. Misschien is het nu niet het juiste moment. Misschien bied je op dit moment niet het juiste programma aan. Het zou zomaar kunnen dat als je een nieuw product maakt dat de tot op heden niet kopers ineens wel kopen.
The money is in the list en jij bent die e-maillijst nu op aan het bouwen. Als we het dan toch over geld verdienen hebben: als jij een grote e-maillijst hebt ben je ook interessant voor andere ondernemers (zie punt 1 uit dit artikel).
Slim rekenen
Denk goed na voordat je Facebookadvertenties laat starten en denk al helemaal goed na óf je een advertentie kunt laten lopen of dat je de advertentie beter uit kunt zetten. Ik heb er een video over opgenomen.
PS: Meer weten over andere manieren van online geld verdienen? Bekijk dan mijn uitgebreide blog over online geld verdienen.