Doe 1 ding (en meteen een tip voor al die andere ‘prioriteiten’)

Op dit moment zit ik een Facebookgroep waarin regelmatig wordt gevraagd wat mijn/ons doel is voor vandaag. Als ik lees wat mensen daarop antwoorden dan schrik ik. Een flinke lijst met hele grote to-do’s. En dan denk ik ‘joh, daar ben je minstens een week mee bezig of als je het echt goed wilt doen misschien wel een maand.’

Ik zie sommige klanten ook in deze valkuil stappen. Dat we hele belangrijke deadlines hebben en ineens zie ik dat er in Dropbox een document wordt opgeslagen dat ‘administratie bijgewerkt’ heet. En dan denk ik ‘uhm, we moeten juist een mail, een blog of een lijst nodig klaar maken. Sterker nog, ik zit daarop te wachten!’

Doe 1 ding

Heb jij hier ook last van? Dan heb ik meteen een geweldige tip voor je: het boek ‘Doe 1 ding van Gary Keller en Jay Papasan. In dit boek maken de schrijvers zich sterk voor het hebben van een prioriteit. Let op: 1 prioriteit, niet meerdere.

Dus doe 1 ding en wat moet dat dan zijn? Doe datgene waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt. Dát is wat je vandaag moet doen. En in het vorige voorbeeld is dat dus niet je administratie bijwerken, maar de mail, een blog of een lijst klaar maken.

Ja maar

Ik hoor je meteen denken ‘ja maar, er zijn zoveel meer dingen belangrijk in het leven van een ondernemer. En die administratie moet toch een keer bijgewerkt worden?’ Ja, je hebt helemaal gelijk. Maar het allerbelangrijkste voor vandaag is dat ene ding.

Voor al die andere dingen maak ik een to-do lijst. En wat dan heel erg helpt is zorgen dat werkelijk alles wat je nog moet doen op je to-do lijst staat. Daarmee maak je je hoofd leeg, want een hoofd dat constant aan het denken is of je niks vergeten bent, kan niet creatief zijn. Ik heb dus een to-do lijst waar bijvoorbeeld ook op staat dat ik niet moet vergeten om morgen mijn fiets bij de fietsenmaker op te halen. Of dat ik een abonnement op een bepaald moment op kan zeggen of dat ik btw-aangifte moet doen. En natuurlijk moet ik daarmee aan de slag, maar niet voordat mijn ene ding klaar is.

Dus wat is jouw ene ding?

Wat moet ik nu doen? Misschien is het wel een weggever maken, waardoor je e-maillijst gaat groeien. Want als de weggever klaar is dan kan je deze gaan promoten. Je wilt de inschrijvers voor je weggever vervolgens warm maken voor jou en je aanbod, dus je moet mails klaarzetten. Mails waarmee jouw potentiële klanten meegenomen worden binnen jouw bedrijf en producten. Vervolgens moet er natuurlijk wel een aanbod zijn.

Maak hier een stappenplan van en ga dat doen. Dus bijvoorbeeld (en dit is echt een voorbeeld, het kan zomaar zijn dat voor jou een andere volgorde beter is):

  1. Maak je weggever
  2. Zorg dat je een autoresponder (automatisch mailprogramma) hebt, zodat mensen zich in kunnen schrijven en maak opvolgmails
  3. Promoot je weggever
  4. Zorg dat je een aanbod uitgedacht hebt
  5. Maak een salespagina

Dit is wat je moet doen

Laten we even bij bovenstaand voorbeeld blijven: totdat je weggever klaar is, is dit jouw prioriteit. Die moet klaar en al het andere mag nu nog even wachten. Zorg daarna dat mensen zich in kunnen schrijven, op dat moment is dat jouw enige prioriteit. Start daarna met promoten en op dat moment is dat jouw enige prioriteit. Je snap het wel denk ik 😀.

Want als je het omdraait, zie je dat het niet klopt. Stel dat je begint met je aanbod. Maar je hebt helemaal geen mensen op je lijst (of veel te weinig). Wie ga je dan over je aanbod vertellen?

Of je hebt wel mensen die interesse tonen, maar je hebt geen autoresponder. Hoe ga je aanmelders dan registeren en op een nette manier mailen? En je eigen mailprogramma is daarin niet handig, alleen al omdat je mensen de mogelijkheid moet geven om zich uit te schrijven.

Kijk naar je eindpunt en redeneer dan terug wat je echt nodig hebt en waar je mee moet beginnen.

Als je op dit moment alles even belangrijk vindt, word je hartstikke gek en kan je ’s nachts niet slapen omdat er nog zoveel op je bordje ligt en je niet weet wanneer je het moet doen.

Maak jezelf niet gek

Maak een stappenplan. Wat is nodig om een volgende stap te kunnen zetten en wat moet ik dus NU doen? De rest gaat op je to-do lijst. En die dingen ga je doen als jouw ene ding voor die dag gedaan is.

Dat wil overigens niet zeggen dat jouw ene ding ook in 1 dag klaar moet zijn. Dat kan vaak helemaal niet. Maar in de komende dagen is jouw ene ding datgene wat eerst klaar moet zijn, voordat je een andere prioriteit oppakt.

Dus wat wordt jouw ene ding voor vandaag? Ik hoor het graag van je.

Hartelijke groet,
Liesbeth

 

Facebookgoogle_pluslinkedin

Een reactie plaatsen