Als je als doelgroep ‘trainers en coaches’ kiest en je voelt je als een vis in het water in de wat softere hoek, dan weet je dat je met spiriwiri-achtige zaken te maken krijgt. Zo hoor ik vrij vaak over mediteren, de wet van de aantrekkingskracht en de juiste mindset hebben. Wat ook vaak op mijn pad komt: koud douchen. Veel mensen die ik ken doen het en ik heb zelfs drie vriendinnen die in de winter in buitenwater zwemmen. ‘Heerlijk’ zeggen ze dan nog en ‘het went. Echt!’
Mij niet gezien, ik heb het zelfs tijdens een hittegolf soms nog koud en mijn elektrische deken gaat ook in de zomer niet van mijn bed af (stel je voor dat er ineens toch een kille nacht is). Hoe vaak het ook tegen me gezegd is, ik zag koud douchen niet zitten.
Ik heb het een kans gegeven
Ik heb koud douchen serieus een kans gegeven maar wat vond ik het erg. Dan stond ik onder de warme douche en ik wist dat het de bedoeling was dat ik aan het eind de kraan naar koud zou draaien. En dan een paar minuten blijven staan. Ik zag er al tegenop op het moment dat ik van plan was om te gaan douchen.
Dan dacht ik ‘Ik zou nu de kraan koud moeten draaien’. ‘Nee, nog even’. ‘Dan doe ik het niet nu, maar de volgende keer.’ En de volgende keer was het natuurlijk weer dezelfde strijd. Of ik draaide de kraan wel koud en daar stond ik dan te bibberen en te beven. Ik vond het echt helemaal niks. Ik begon zelfs tegen douchen op te zien, terwijl douchen normaal voor mij een verwenmomentje is. Ik ben er dus rap mee gestopt, want dit kon toch de bedoeling niet zijn.
Oersterk
Einde aan het koud douchen experiment dus. Totdat ik het boek ‘Oersterk’ van Richard de Leth las. Hij had het ook over koud douchen. En hij gaf me een tip die alles voor me veranderde. Het waren trouwens meerdere tips:
- Bouw het rustig op qua hoeveelheid. Ga niet meteen vol onder die koude klets staan, maar doe de eerste keer alleen koud water over je armen. Pak volgende keer je benen er ook bij. En bouw zo op naar je hele lichaam.
- Bouw het ook op qua tijd. Het is niet te doen om direct 3 minuten onder een koude douche te gaan staan (tenzij je boiler kapot is en je geen andere keuze hebt). Begin eens met 10 seconden en bouw op. Je gaat zien, na een paar weken haal je die 3 minuten.
- Dé toptip: BEGIN met koud douchen en zet daarna de kraan op warm. Deze tip veranderde alles voor me. Richard schrijft ook ‘als je de douche opendraait heb je in eerste instantie toch koud water. In plaats van dat je dat kostbare water zomaar weg laat lopen, ga je er gewoon direct onder staan. Win-win dus.’
En dat doe ik nu. Als ik ga douchen draai ik de warme kraan open, maar krijg ik eerst dus koud water. Omdat er behoorlijk wat afstand tussen onze verwarmingsketel en de douche zit, duurt het echt wel even voordat het water warm wordt. Diep ademhalen, een paar keer flink schelden en voor ik het weet heb ik 30 tot 60 seconden onder een koude douche gestaan. En dan, dan wordt het water langzaam warm. Dat is zoooooo lekker! Echt, ik geniet als het warme water op mijn ijskoude huid komt. En zo ging ik van never nooit niet koud douchen naar genieten van koud douchen. Gewoon door de volgorde te veranderen.
Juiste volgorde
Ik merk dat de juiste volgorde ook binnen mijn bedrijf af en toe voor problemen zorgt. Vooral op het gebied van opleidingen. Er wordt zoveel aangeboden en wat ga je wel doen en wat niet. Maar ook op het gebied van uitbesteden. Wat kan je wel uitbesteden en wat beter nog niet? Of je verhaal vertellen tegen mensen die je volgen. Sommige mensen staan nog helemaal aan het begin van de kennismaking met mij en andere mensen weten al heel goed wat ze willen. Die verschillende mensen wil je dus op verschillende manieren aanspreken. Met teksten die precies bij hen passen.
Voor dat laatste heb ik een prachtige methode, het 3-fasen model van Femke Hertog. Fase 1 zijn de mensen die je nog maar net leren kennen. Fase 2 zijn de mensen die al meer van je gelezen hebben en die vol vertrouwen hun e-mailadres aan je geven. Fase 3 zijn de mensen die al zover zijn dat ze van je willen kopen. Een methode die me geen windeieren heeft gelegd (en de klanten die ik er mee heb mogen helpen ook niet trouwens).
Als je teksten schrijft op basis van deze opbouw dan zorg je ervoor dat je op het juiste moment de juiste dingen tegen de juiste mensen vertelt. Je kunt bijvoorbeeld best vakjargon gebruiken. Maar alleen bij mensen die al veel meer weten over jou en over je methode. Ben je nog nieuw in deze materie, dan snap je er helemaal niks van en mag alles simpeler en eenvoudiger uitgelegd worden.
Wil je weten hoe je dat doet en hoe de 3-fases methode werkt? Femke is net weer een nieuwe ronde van de Content Creatie Maand gestart en jij kunt erbij zijn.
Wil je direct boeken? Klik hier, dan mag ik je een speciaal aanbod doen met € 100,- korting.
Wil je eerst meer informatie? Klik dan hier. Onderaan dit artikel staat een link naar hetzelfde mooie aanbod.
Doe je mee?
Zonnige groet,
Liesbeth