Waarom zou je voor een virtual assistant uit Nederland kiezen?
Vorige week las ik een artikel over het feit dat het beroep van virtueel assistent een hoge vlucht neemt. Steeds meer ondernemers kennen het begrip en meer en meer ondernemers staan open voor werken met een VA. De grootste groei zit in virtueel assistenten uit het buitenland, bijvoorbeeld India. Je kunt al voor een paar euro per uur iemand inhuren en dan kan ik me heel goed voorstellen dat je als ondernemer denkt dat je je daar geen buil aan kunt vallen. Maar is dat werkelijk zo?
Je bedrijf is je alles, je hebt er keihard voor gewerkt en dan wil je toch dat er goed voor je kindje gezorgd wordt? Ik heb bij een vorige werkgever meegemaakt dat de hele financiële administratie naar Bulgarije verhuisde. Dat was niet alleen binnen het bedrijf een uitdaging, maar voor onze klanten was het pas echt een ramp. Het was lastig communiceren, de Bulgaarse medewerkers kenden de voorgeschiedenissen niet en meedenken was helemaal geen optie.
Ja, een Nederlandse virtueel assistent is duurder dan een VA uit India of een ander goedkoop land. Voor een Nederlandse VA moet je al snel aan 40 euro of meer per uur denken, in de lagelonenlanden kan je al voor 1 euro per uur terecht. Wat zijn dan de redenen om tóch voor een Nederlandse assistent te kiezen?
1. Communicatieproblemen
Jij bent de specialist en mensen huren je daarom in. Hoe ga je jouw specifieke informatie delen met die assistent die jouw taal niet spreekt? Als je beiden niet in je moedertaal spreekt én de culturele verschillen zijn ook nog eens groot, gaan jullie elkaar dan altijd goed begrijpen? Wat zijn de gevolgen als je elkaar helemaal verkeerd begrepen hebt? In het gunstigste geval kost het je alleen extra tijd die je aan de VA moet betalen. In het ergste geval loopt het helemaal mis richting je klanten. En vergeet ook vooral je eigen tijd niet, als jij veel tijd kwijt bent met communiceren met je VA dan kan je die tijd niet gebruiken om dat te doen waar jij je geld mee verdient.
2. Verschillende tijdzones
Het klinkt natuurlijk geweldig, terwijl jij slaapt wordt het werk gedaan. Voor iemand aan de andere kant van de wereld is het namelijk dag als het hier nacht is en zo gaat het werk constant door. Heerlijk toch en je hebt nog iets leuks te vertellen op feestjes en partijen ook, jij werkt internationaal! De andere kant is dat jouw assistent waarschijnlijk slaapt op het moment dat jij wakker bent, terwijl je nú iets geregeld wilt hebben. Als er echt iets mis gaat, dan kan je mailen, maar het wordt waarschijnlijk de volgende dag pas opgelost.
3. Sparringpartner
Een goede virtueel assistent komt naast je staan en denkt met je mee. Hoe fijn is het als jouw assistent gewoon jouw taal spreekt en genoeg kennis en ervaring heeft om je sparringpartners te zijn. Die je helpt om te groeien, die kansen voor je signaleert en die je bij de les houdt. Die plannen voor je maakt, zodat de stappen duidelijk zijn en dat je ook weet wie, wat, wanneer gaat doen. Die die planning ook bewaakt, zodat de mijlpalen gehaald worden. Kortom: iemand die niet alleen uitvoert wat haar opgedragen wordt, maar die actief meedenkt over wat het beste is voor jouw bedrijf.
Mijn motto is: het gaat er niet om wat iets kost, het gaat er om wat iets oplevert. Natuurlijk zijn de vaak hoogopgeleide VA’s in India in staat om klussen voor je op te knappen, maar als je echt stappen wilt maken met je bedrijf dan is er meer nodig.
Ook met een Nederlandse assistent gaat er wel eens wat mis. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. De lijntjes zijn echter kort. Een mailtje, een sms-je of een telefoontje is voldoende en je assistent gaat zo snel mogelijk aan de slag om het probleem op te lossen.
Ik ben erg benieuwd of jij ervaring hebt met het inhuren van een assistent in het buitenland. Ging het goed of ging het helemaal mis? Laat een reactie achter onder deze blog en ik hoor graag van je.
Zonnige groet,
Liesbeth