‘Dan heb ik straalangst zeker’ dat was wat een onderneemster vorige week zei toen ik haar sprak. Gelukkig kon ik haar geruststellen, want dat was bij haar écht niet het geval. Wat was er aan de hand?
Straalangst wat is dat?
Straalangst wat is dat nu weer? Tja, dat kan tegenwoordig ook. Je hebt de angst om te falen en je hebt de angst om te stralen. Dat jeukwoord heet dan ‘straalangst’. Het schijnt echt te bestaan en het houdt zoiets in als dat je bang bent om succesvol te zijn of om in de spotlight te staan.
Vorige week sprak ik dus een onderneemster en zij gebruikte het woord straalangst. Waarom? Omdat we het hadden over webinars en dat webinars geven een manier kan zijn om een flinke boost aan je omzet te geven. Zij had echter een uitdaging. Ze werkte voor het overgrote deel 1 op 1 met haar klanten. En ze zei ‘ik moet er niet aan denken als er morgen ineens 20 klanten tegelijk aan mijn deur staan en dat iedereen zegt ‘ik wil nu beginnen”. Daarop zei ze dat ze dus misschien wel straalangst heeft.
Serieus probleem
Ik heb haar meteen uit de droom geholpen, want dit is geen straalangst. Dit is gewoon een serieus probleem. Als jij een flinke toestroom aan klanten niet kunt verwerken dan zou je wel gek zijn om zichtbaar te worden en webinars te gaan geven. Want stel dat het werkt en er komen ineens een heleboel klanten bij, dan kun jij die klanten niet op de juiste manier helpen. Gevolg: teleurstelling. Teleurstelling bij jezelf, want je werkt je een slag in de rondte, maar het is niet goed genoeg. En teleurstelling bij je klant die vol vertrouwen instapt en ziet dat jij gewoon niet kunt leveren.
Nog erger: ontevreden klanten kunnen je veel schade toebrengen. Als zij jou negatieve mond tot mond reclame geven, dan ben je daar zomaar nog niet van af. Dan krijg je het jaren later nog te horen, terwijl je dan (hoop ik) je zaakjes allang op orde hebt.
Je moet eerst je problemen oplossen
Als jij webinars wilt gaan geven en daar serieus zichtbaar mee wilt zijn en je wéét dat je nog niet klaar bent om een grote toestroom van klanten te verwerken, dan heb je eerst een andere stap te zetten. Ik zie een paar mogelijkheden:
- Als je 1 op 1 wilt blijven werken dan is het waarschijnlijk tijd om extra coaches op te leiden. Mensen die volgens jouw methode werken en die jou kunnen helpen om je klanten op de juiste manier te bedienen. Dat kan bijvoorbeeld met coaches in loondienst, maar je zou ook kunnen denken aan dat de coaches jou een fee betalen voor de klanten die jij doorstuurt. Jij blij (extra inkomsten waar je zelf niet extra voor hoeft te werken), je klant blij (want die wordt goed geholpen) en de andere coach blij (want die hoeft zelf geen klanten te zoeken).
- Maak video’s en haal zoveel mogelijk van wat je normaal doet weg uit het 1 op 1 stuk. Leg jij keer op keer weer hetzelfde uit aan je klanten? Dan kun je ook een video opnemen en je kennis op die manier delen. Hoe fijn is het als jouw klant zegt dat hij of zij tegen iets aanloopt en dat jij dan kunt zeggen ‘kijk even deze video’. Scheelt je enorm veel tijd en moeite als je niet iedere keer zelf het hele verhaal weer hoeft te doen. Sommige ondernemers noemen die video’s meteen een online training en dat is het in feite ook. Ben jij allergisch voor het woord ‘online training’ dan gebruik je dit woord gewoon niet. Maar wat je in ieder geval wel wilt doen is zoveel mogelijk herhaling uit je werk halen, uiteraard op de plekken waar het kan.
- Kijk eens goed naar wat je allemaal doet. Het kan zijn dat je bottleneck in je werkwijze als coach zit, maar het kan ook zijn dat je je nog te veel bemoeit met randzaken. Moet jij echt zelf de boekhouding doen (antwoord nee, een goede boekhouder of accountant kan het beter en sneller). Plan jij je eigen social mediaberichten in? Kun je dit niet slimmer door iemand anders laten doen (antwoord is ja). En zo zijn er nog een heleboel taken waar je naar kunt kijken en waar je je van af kunt vragen of JIJ dit moet blijven doen. Wat kun je:
- Elimineren, dus helemaal niet meer doen.
- Delegeren, dus door iemand anders laten doen.
- Automatiseren/systemen voor bouwen, dus gewoon op een veel slimmere manier werken en liefst geautomatiseerd. Zodat je op die manier meer tijd vrij maakt om wel die extra klanten te kunnen helpen.
Forceer het niet
Ik begrijp dat bovenstaande mogelijkheden niet overnight uitgewerkt en opgezet zijn. Je werkt al zo lang op jouw manier en eigenlijk voelt het wel fijn en vertrouwd. Veranderen is oncomfortabel. Dit heeft dus tijd nodig, allereerst om aan het idee te wennen. En dan moet je nog serieus aan de slag. Maar weet dat je het wiel echt niet zelf uit hoeft te vinden.
Sta jij op dit punt en wil je aan de slag om meer schaalbaar te gaan werken? Ik help je er graag mee en ik denk graag met je mee. Want er is geen one size fits all oplossing. En als jouw bedrijf een stuk schaalbaarder is geworden en je bent er helemaal klaar voor om een grote toestroom klanten te ontvangen dán is het tijd om dat (verkoop)webinar te schrijven. Ook daar help ik je graag mee. Ik nodig je daarom van harte uit om vrijblijvend contact met me op te nemen of mail me op liesbeth@vabenesupport.nl.
Spreken we elkaar snel?
Hartelijke groet,
Liesbeth