Afgelopen weekend was ik bij Maximum Potential van Michael Pilarczyk en daar was ik met 700 ambitieuze mensen bij elkaar. Een van de eerste vragen die je elkaar dan stelt is ‘wat doe je?’ En dan begint het gesprek vanzelf.
Zo sprak ik meerdere ondernemers die ik vertelde dat ik content exploser ben en dat ik ondernemers op afstand ondersteun met online marketing en vooral ook met het schrijven van hun teksten. En ik zie het keer op keer gebeuren, het is meteen raak.
Herken je dit?
Ik hoor steeds weer hetzelfde verhaal. ‘Als ik met mijn klanten in gesprek ben dan weet ik precies wat ik moet zeggen en vertel ik zo een prachtig verhaal. Maar als ik dan ga zitten om een artikel, een blog of een post voor social media te schrijven dan gaat het mis. Een half uur later zit ik nog steeds naar een voornamelijk lege pagina te staren en komt de stoom uit mijn oren. Ik krijg geen zinnig woord op papier en alles wat ik opgeschreven voelt zo stom.’
Het lege pagina-syndroom
Ik noem dat het lege pagina-syndroom en ik vind het helemaal niet raar dat ondernemers dit hebben. Want schrijven is een vak en de meeste ondernemers hebben een heel ander vak gekozen dan schrijven. Zij hebben een vak waar zij juist weer heel goed in zijn. Zoals bijvoorbeeld schoonheidsspecialiste, fysiotherapeut of businesscoach. En je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn.
Dus het is helemaal niet gek als een ster op het gebied van huidverbetering niet kan schrijven. En heel eerlijk, dat moet zij ook helemaal niet doen. Laat zij lekker die tieners helpen die helemaal onder de pukkels lopen en die daarom gepest worden op school. Veel belangrijker dat dat aangepakt wordt dan dat er een verhaal voor Facebook geschreven wordt.
Of niet?
Toch is dat laatste niet helemaal waar. Want de schoonheidsspecialiste vertelde me ook dat de aanvragen voor haar behandelingen terugliepen en dat ze echt iets wilde gaan doen. Ze moest haar bedrijf weer beter op de kaart zetten en meer klanten aantrekken. En hoe doe je dat? Door zichtbaar te zijn.
En zichtbaar zijn doe je met afbeeldingen, maar ook met je teksten. Teksten die je lezers raken, waardoor ze denken ‘dat probleem heb ik ook en de oplossing die je biedt, die wil ik ook.’
De oplossing
Ik heb deze schoonheidsspecialiste verteld dat ik haar kan helpen. Ik heb haar gevraagd hoe het voor haar zou zijn als ik haar zou interviewen om zo te achterhalen wat een mooi onderwerp zou zijn voor een nieuwe blog, een artikel of voor een nieuwsbrief. En dat ik dan op basis van dat interview voor haar een pakkend verhaal zou kunnen schrijven. Een verhaal dat haar doelgroep raakt, waardoor ze weer top of mind wordt bij haar doelgroep en waardoor ze weer in gesprek kan over haar aanbod.
Want dat is wat nodig is, dat mensen (weer) weten dat je er bent en dat ze weten waar jij ze mee kunt helpen.
Ken jij het probleem en krijg je jouw verhaal ook niet op papier. En frustreert je dat enorm? Ik kan je helpen. Vanaf morgen neem ik even 2 weekjes vakantie, maar daarna sta ik weer helemaal voor je klaar. Bel me of mail me en dan spreken we elkaar binnenkort.
Hartelijke groet,
Liesbeth
PS: Lees ook mijn blog over de contentexplosie. Als je dan een goed verhaal hebt geschreven, dan wil je natuurlijk heel veel content uit dat ene verhaal halen. In deze blog leg ik uit hoe je dat doet.
—————————————————————————————————————————————————————————–
Je las een blog van Liesbeth de Korte, contentexploser. Wat leuk dat je op mijn website bent.
Wil je weten waar ik je mee kan helpen, klik dan hier.