Als een salespagina schrijven een recept is, wat is dan het snufje zout?

Steeds weer merk ik dat mijn klanten het moeilijk vinden om teksten te schrijven en het moeilijkste is misschien wel een salespagina schrijven. Want wat zet je daar precies op en hoeveel?

Recept ‘salespagina schrijven’

Zie een salespagina schrijven als het bakken van een brood. Dan heb je bloem nodig, water, gist en vergeet ook vooral het zout niet. Want als je het zout vergeet, dan wordt het een smakeloze hap.

De bloem

‘De bloem’ in een salespagina is wat het je oplevert. Daar mag je grote scheppen van toevoegen, want daar worden lezers blij van. Als ze met jou of jouw product of dienst gaan werken, wat mogen ze dan verwachten? Ga daar helemaal los mee, maar blijf natuurlijk wel eerlijk. Heb je 10 punten of misschien nog wel meer, dan schrijf je ze gewoon allemaal op.

Het zout

Er is echter een ingrediënt dat noodzakelijk is, maar waar je liever niet mee overdrijft en dat is het zout. Dat is wat er gebeurt als je NIET met jou, jouw product of dienst aan de slag gaat. Want dat kan natuurlijk ook, dat je iets nodig hebt maar dat je er toch voor kiest om niets te doen.

Dan loop je het risico om… Om een voorbeeld te geven. Stel je wilt een relatie, maar het lukt je niet. Je hebt de kans om met een liefdescoach aan de slag te gaan, maar je besluit om het toch niet te doen. Dan zou dat de volgende consequenties kunnen hebben:

  • Dan blijf je doen wat je altijd al deed en dat heeft je tot op heden nog geen leuke, lieve, trouwe partner opgeleverd.
  • Dan zou het zomaar kunnen dat je aan het eind van je leven spijt hebt als haren op je hoofd, want daar zit je dan. Helemaal alleen.
  • Dan blijf je last houden van het gemis van een arm om je heen en blijf je in dat koude bed.

Doe je lezers echt pijn met de punten die je opnoemt, dus kies zorgvuldig. Wat zijn de ergste pijnpunten die je hoort en ziet bij mensen die met hun probleem rond blijven lopen en het niet oplossen?

Waarom is dit het zout?

Waarom is het beter om voorzichtig te zijn met dit soort opmerkingen? Omdat als je te veel ellende over mensen uitstort, dan haken ze af. Als er een hele lijst komt van wat er gebeurt als je niet meedoet, dan stoot dat mensen af en is de kans groot dat dit juist de reden wordt om NIET met jou in zee te gaan. Ze vinden je dan te negatief en ze nemen je niet meer serieus.

Wat staat er op het spel?

Zoals ik al eerder zei ‘zonder zout wordt je brood smakeloos, dus je moet wel degelijk zout toevoegen’. Het is dus wel belangrijk dat je een paar pijnpunten noemt voor wat er gebeurt als je lezers nu niks doen, want mensen zijn veel meer gemotiveerd om pijn te voorkomen dan om geluk te vinden.

Jouw product is natuurlijk de oplossing voor dit probleem. Beschrijf dus na de pijnpunten hoe het ook kan zijn. Om bij mijn voorbeeld te blijven van de persoon die het niet lukt om een relatie te vinden: ‘Dan zit je ’s avonds voor de open haard met je lief een wijntje te drinken.’

Als er niets te verliezen is, dan gaat een groot deel van de noodzaak om met jou te werken verloren. Voorkom dat en vertel dus in een paar zinnen wat er gebeurt als je lezers nu weer niks doen. Met de juiste woorden raak je ze in het hart en zeggen ze in een gesprek met jou ‘Daar had je me. Dat was dus echt wat ik niet wilde en op dat moment heb ik besloten om met jou aan de slag te gaan.’ Mission accomplished!

Hartelijke groet,
Liesbeth

Plaats een reactie