De lockdown is voorbij. Gelukkig! Of toch niet? Want ik geloof oprecht dat er winkeliers zijn die er nog niet zo gelukkig mee zijn. Als ik in mijn woonplaats Tholen kijk dan zie ik voornamelijk lege winkels. In Bergen op zoom zag het er afgelopen zaterdag niet veel beter uit in de winkelstraat.
Ik weet niet hoe het in jouw woonplaats is, maar ik denk dat de ondernemers hier nu niet direct weer financieel gezond van worden. Blijf je mooi zitten met je voorraad en hoe moet dit nu verder?
Winkeltje leeg
En dan zie ik ineens Charlotte van MC Fashion Brands in Bergen op Zoom. Die is me een partijtje goed bezig! Ze is nu al een paar weken achter elkaar regelmatig live op Facebook en ze verkoopt haar winkelvoorraad tegen super lage prijzen.
Ik heb al menig kijker horen verzuchten dat ze doodmoe van haar geklets worden en ook ‘je zal er mee in 1 huis wonen’. En ik? Ik kijk vol bewondering toe, want ze doet het toch maar mooi. Ze laat het ene kledingstuk na het andere zien. De leukste rokjes, de hipste schoenen en de meest kekke tasjes.
Natuurlijk, ze geeft het bijna weg. Zonder blikken of blozen zegt ze ‘dit rokje is normaal 150 euro en het mag nu weg voor 50’. Verdient ze bijzonder weinig meer aan, maar ze raakt haar voorraad wel kwijt. En ze krijgt daarmee geld om een nieuwe collectie te kopen.
Hebben hebben hebben
Wat ik vooral heel bijzonder vind is dat ik gewoon voel en zie hoe hebberig mensen worden. Want de procedure is als volgt: Charlotte laat iets zien en de eerste die reageert en zegt dat zij het wil hebben, die heeft het. Maar reageer je iets te laat, dan is dat prachtige stuk voor je neus weggekaapt. En ja, we hebben het dan wel over kleding van Nikkie Plessen (om maar een naam te noemen).
Er zijn mensen die gefrustreerd afhaken, maar het merendeel staat ongelofelijk in de JA-stand. Hebben hebben hebben! En Charlotte verkoopt zo het ene na het andere dure stuk. Als je al die mensen daarvoor in je winkeltje moet ontvangen, dan kan dat niet eens. En het lukt je ook niet om met fysiek contact zo snel te verkopen. Maar online… het gaat als een tierelier.
Doe wat werkt en stop met wat niet werkt
Daar kan ik zo van genieten. Ondernemers die op zoek gaan naar wat wél kan en wat wél werkt. Die niet met de armen over elkaar in hun winkeltje blijven staan en hopen dat er iemand komt. Want wat ik tot nu toe gezien heb is dat ze niet komen. Tenminste niet in de winkels waar ik regelmatig langsloop. Ik zeg ‘kijk eens naar Charlotte en doe er je voordeel mee’.
Ondertussen doe ik ook meer en meer online en zoek ik het vooral in de adviezen, tips en reviews. Ik ben nog niet zo dapper als Charlotte dat ik regelmatig live ga op sociale media en ik denk ook dat mijn ‘product’ zich daar niet zo voor leent. Nee, ik schrijf liever. Waar ik dan adviezen, tips en reviews over schrijf? Dat lees je hier.
Geniet van je weekend.
Liesbeth
Mooi geschreven. Idd, kijken baar wat wél kan. En daar is lef voor nodig. Knap van Charlotte!