Vakantietijd! Tijd om boeken te lezen. Dit keer heb ik een bijzonder boek van de plank gehaald ‘Ondernemen in crisistijd’* van Femke Hogema. Een boek dat recht in je hart plonst als je alle ellende van ondernemers om je heen ziet.
Stoppen met je bedrijf, was dit te voorzien?
Een vraag die me al een tijdje bezighoudt hierin is: was dit te voorzien? Had een groot deel van de ondernemers die het nu moeilijk heeft kunnen snappen dat deze moeilijke tijd eraan zat te komen? In mijn ogen is het antwoord ‘nee’.
Pas zei een vriendin nog tegen me ‘ik herinner me oud en nieuw nog zo goed. We wensten elkaar het allerbeste toe voor het nieuwe jaar en wie kon bevroeden dat we daarin zo naïef waren’. En natuurlijk, want waren we toen nog naïef. Maar hadden ‘we’ het kunnen weten? Ik denk het niet. Het was ook een kwestie van geluk hebben of pech hebben waar de klappen gingen vallen.
Stoppen met je bedrijf, had je er wat aan kunnen doen?
De andere kant is dat ondernemers wel wat hadden kunnen doen. Ook Femke schrijft het in haar boek dat ze er van schrok hoe snel er al berichten kwamen van ondernemers die faillissement aanvroegen. Dat waren dus blijkbaar (zoals ik ze noem) sneeuwschuiver-ondernemers. Het geld wat binnenkomt wordt direct doorgeschoven naar de lopende verplichtingen. ‘Stopt het even met sneeuwen’ dan is er ook niks meer te schuiven.
Een belangrijke tip uit het boek ‘Ondernemen in crisistijd’ is dan ook om te zorgen voor een buffer. Leg in goede tijden geld opzij voor moeilijke tijden. In Profit First (ook een boek en een methode van Femke Hogema) heet dat geld ‘Winst’ en ik ben ontzettend blij dat ik met Profit First werk. Want ik heb die buffer aangelegd. Tot op heden heb ik mijn buffer nog niet nodig had, ik hoor bij de gelukkigen van de ondernemers die (nog) niet geraakt zijn door de coronacrisis.
Wat als er geen internet meer is?
Vorige week sprak ik mijn business coach en we hadden het over de crisis. Zij vroeg mij wat voor mij een crisis zou zijn. Ik wist het antwoord meteen: als er geen internet meer zou zijn. ‘Oké’ zei ze toen ‘we gaan naar een gedachte-experiment. Wat zou jij met je bedrijf gaan doen als er geen internet meer zou zijn. En dat het in de komende periode ook niet meer te verwachten is dat het komt’.
Heftig! Er zat gelijk een olifant op mijn borst en het was geen roze olifant. Want waarom zou dat niet kunnen gebeuren? Dat ook het internet er nog eens uit vliegt en dat het echt kapot is. Mijn hele business is gebouwd op het internet. Wat dan?
Ik heb op dit moment nog geen antwoord en gelukkig hoeft het ook niet. Maar dat was voor mij de tweede belangrijke tip uit het boek van Femke. Als er een crisis komt mag je best even bij de pakken neer gaan zitten. Dat mag zelfs een week zijn. Maar dan moet het echt klaar zijn. Dan sta je op, je zet je schouders eronder en je kijkt wat er WEL kan. Wat kan er wel en wat kan ik wel doen nu ik voor dit voldongen feit sta.
En heel eerlijk, me indenken dat er geen internet meer zou zijn was beangstigend voor mij als ondernemer. Maar Liesbeth als mens fleurde helemaal op. ‘Wauw, dan kan dit niet meer en dan hoeft dat niet meer. En wat zou ik veel tijd overhouden als dat niet meer kan.’
Van crisis naar kans
Wat ik ook heel mooi vond in het boek was dat er verhalen gedeeld worden van ondernemers die kansen zagen. En die kansen ook pakten. Kansen die er al heel lang lagen, maar waar geen tijd voor was genomen. Of waar het de juiste tijd nog niet voor was. Maar nu wel. Alles is anders, dus kansen die eerst afgeserveerd werden zijn nu ineens laaghangend fruit dat makkelijk geplukt kan worden.
Ik brainstorm daarom nog even door. Wat zou ik kunnen doen als er een crisis komt die mij wel raakt? Ik ga daar serieus over nadenken, zodat ik mijn lijstje klaar heb op het moment dat de klap komt. Voor de start haal ik de inspiratie uit het boek ‘Ondernemen in crisistijd’. Voorbeelden genoeg van ondernemers die sterker uit de crisis gaan komen in plaats van zwakker. En 3x raden wie er straks vooraan loopt als het allemaal weer beter gaat. Precies! En ik wil zorgen dat ik daarbij ben.
Heb jij al eens nagedacht over wat je zou kunnen doen als jouw bedrijf geraakt wordt door een ‘ramp’ waar je zelf weinig aan kunt doen of veranderen? Of is het misschien al gebeurd? Wat is/wordt jouw tactiek om deze beren te verslaan? Ik lees het graag van je in de reacties.
Hartelijke groet,
Liesbeth
* Ik ben tegenwoordig druk bezig met mijn affiliate websites en ik heb in deze blog ook affiliate linkjes gebruikt. Dat betekent dat ik een kleine vergoeding krijg als jij via zo’n link een van de boeken koopt. Mocht je dat niet willen, klik dan niet op de linkjes maar zoek de boeken gewoon op via Google.